۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۲۴
کد خبر: 82829919
T T
۰ نفر
20 ميليون تردد در جاده‌هاي كهگيلويه و بويراحمد؛ زيرساخت‌ها جوابگو نيست

گچساران - ايرنا - تردد ساليانه 20 ميليون تردد در جاده‌هاي كهگيلويه و بويراحمد و متصل نبودن اين استان به آزادراه و راه آهن نشان دهنده ناهماهنگي ميزان تردد و زيرساخت‌هاي اين استان است.

به گزارش ايرنا، براساس آمار موجود حوادث رانندگي در كهگيلويه و بويراحمد در پنج سال گذشته بيش از يك هزار كشته و 30 هزار زخمي داشته كه اين امر لزوم توجه براي توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌هاي ارتباطي را بيشتر كرده است.
كارشناسان خطاهاي انساني، زيرساخت‌هاي جاده‌اي و خودروها را سه ضلع مثلث ايجاد سوانح جاده‌اي مي‌دانند.

** ثبت 20 ميليون تردد در جاده هاي كهگيلويه و بويراحمد

مديركل راهداري و مديركل راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي كهگيلويه و بويراحمد گفت: 20 ميليون تردد در محورهاي مواصلاتي اين استان در سال جاري ثبت شد كه چهار ميليون تردد آن در جاده گچساران بوده است.
علي خوان پايه اظهار داشت: محور گچساران به باشت پرترددترين محور استان بوده كه نصب پنج دوربين ثبت تخلف گامي كاهش خسارتها در اين جاده بوده است.
وي گفت: 17 دوربين هوشمند ثبت تخلف هوشمند امسال در جاده‌هاي مواصلاتي اين استان نصب شده است كه نه تنها سرعت لحظه اي بلكه سرعت بين دو دوربين را نيز ثبت مي كند.
وي افزود: پيش از اين چهار دوربين ثبت تخلف در محورهاي شرياني كهگيلويه و بويراحمد وجود داشت.
وي همچنين از نصب 10 دوربين نظارت تصويري براي كاهش گره‌هاي ترافيكي در جاده‌هاي درون شهري مهم اين استان از ساله گذشته تاكنون خبر داد.
خوان پايه تصريح كرد: بهره گيري از زيرساخت‌هاي حمل و نقل هوشمند از راهبردهاي دولت براي كاهش خسارت‌هاي جاني و مالي سوانح جاده است.
وي تصريح كرد: ايمن سازي 120 كيلومتر نقاط پرتگاهي و ايمن سازي 23 نقطه حادثه خيز از ديگر خدمات حوزه راهداري كهگيلويه و بويراحمد از سال گذشته تاكنون بوده است.
يكي از پيامدهاي تردد بيش از ظرفيت جاده ها، افزايش ميزان تصادفات و تلفات ناشي از آن است كه اين آمار در كهگيلويه و بويراحمد قابل توجه است.

** حوادث رانندگي

مديركل پزشكي قانوني كهگيلويه و بويراحمد گفت: سوانح رانندگي 10 ماه نخست سال جاري در اين استان 153 كشته و چهار هزار و 356 مصدوم در پي داشته است.
كامروز اميني اظهار داشت: اين آمار در مدت مشابه سال گذشته 140 نفر بوده است كه 9.2 درصد افزايش يافت.
وي عنوان كرد: از 153 نفر فوتي سوانح رانندگي 10 ماهه امسال تعداد 109 نفر در مسيرهاي برون شهري،27 نفر در مسيرهاي درون شهري و 17 نفر در مسيرهاي روستايي تصادف كرده‌اند.
اميني تصريح كرد: تعداد 95 مورد جواز دفن فوت ناشي از تصادف در اداره پزشكي قانوني شهرستان بويراحمد، 29 مورد در شهرستان گچساران، 27 مورد در شهرستان كهگيلويه و 2 مورد در اداره پزشكي قانوني بهمئي صادر شده است.
مديركل پزشكي قانوني گفت: همچنين آمار مصدومان ناشي از تصادفات در 10 ماهه نخست سال جاري چهار هزار و 356 نفر بوده است.
اميني ابراز داشت: اين آمار در مدت مشابه سال گذشته 3 هراز و 762 نفر بوده است كه 15.7 درصد رشد داشته است.
كاهش تلفات ناشي از رانندگي در جاده هاي استان تا حد زيادي به بهبود وضعيت جاده هاي استاندارد بستگي دارد كه تخصيص اعتبار به اين بخش راهگشاي اين چالش است.

** اتصال كهگيلويه و بويراحمد به آزادراه ها در انتظار اعتبار

مديركل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد گفت: اتصال اين استان به شبكه آزادراه‌هاي كشور 10 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد و مراحل مقدماتي طرح احداث آزاد راه ياسوج انجام شده است.
محمد علي عليمرداني اظهار داشت: اتصال كهگيلويه و بويراحمد به آزادراه‌ها، راه ريلي و توسعه خطوط هوايي از برنامه‌هاي جدي دولت دوازدهم در كهگيلويه و بويراحمد است.
وي گفت: 70 درصد از اعتبار طرح ساخت آزاد راه ياسوج با مشاركت بخش خصوصي تأمين خواهد شد.
عليمرداني بيان كرد: مراحل مقدماتي طرح احداث آزاد راه ياسوج انجام شده و هم اكنون اين طرح براي اخذ 30 درصد از اعتبارات دولتي به وزارت راه و شهرسازي ارسال شده است.
وي بيان كرد: بر اساس مطالعات انجام شده مسير پيش بيني شده براي اتصال استان به شبكه آزادراهي كشور حدود 50 تا 60 كيلومتر است.
عليمرداني عنوان كرد: بر اساس اين طرح قرار است كه كهگيلويه و بويراحمد به آزاد راه شيراز به اصفهان متصل شود.
وي ساخت راه آهن ياسوج به اقليد را از ديگر برنامه‌هاي مهم توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي اين استان اعلام كرد و افزود: 22 كيلومتر از اين طرح در حال اجراست و هم اكنون 63 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
عليمرداني گفت: توسعه خطوط هوايي نيز بخش عمده‌اي از مراحل آن در وزارت راه و شهرسازي انجام شده و نيازمند همت وزارت كشور و نمايندگان مجلس است.

** طرح هاي افتتاحي و كلنگزني در دهه فجر

مديركل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد گفت: همزمان با دهه فجر امسال 16 طرح راهسازي با 440 ميليارد ريال اعتبار در مناطق مختلف اين استان افتتاح و كلنگزني شد.
عليمرداني اظهار داشت: طرح‌هاي راهسازي سي سخت به كريك، ياسوج به سي سخت به طول 2.5 كيلومتر، سميرم به ياسوج 4.2 كيلومتر، 54 روكش راه روستايي در گچساران، احداث و بهسازي 25 كيلومتر راه در ياسوج، احداث هفت كيلومتر راه روستايي در دنا، هشت كيلومتر راه سخت گذر در منطقه طسوج چرام،9.5 كيلومتر در ديشموك و پنج كيلومتر باشت و بهمئي 53 هزار متر مربع از مهمترين طرح‌هاي قابل افتتاح در دهه فجر امسال در كهگيلويه و بويراحمد است.
وي ميزان اعتبار هزينه شده براي طرح‌هاي دهه فجر امسال در اين استان را 440 ميليارد ريال برآورد كرد.
وي ساخت پل لنده در مسير پاتاوه به دهدشت با اعتبار 77 ميليارد كه پيش از اين متوقف شده بود با پيمانكار جديد، احداث راه‌هاي روستايي در بويراحمد، لنده و كهگيلويه را از جمله طرح‌هاي كلنگزني كهگيلويه و بويراحمد در دهه فجر امسال اعلام كرد.

** طرح هاي در دست اجرا
عليمرداني مديركل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد گفت: هم اينك 300 طرح كه بيشتر آنها فعال بوده، با اعتباري بيش از 6 هزار ميليارد ريال در حوزه راه و شهرسازي اين استان در دست اجرا است.
خوان پايه مديركل راهداري و مديركل راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي نيز بيان كرد: بهره گيري از زيرساخت‌هاي حمل و نقل هوشمند از راهبردهاي دولت براي كاهش خسارت‌هاي جاني و مالي سوانح جاده است.
وي تصريح كرد: ايمن سازي 120 كيلومتر نقاط پرتگاهي و ايمن سازي 23 نقطه حادثه خيز از ديگر خدمات حوزه راهداري كهگيلويه و بويراحمد از سال گذشته تاكنون بوده است.
6 هزار و 548 كيلومتر راه ارتباطي در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه از اين ميزان 142 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر اصلي و يك هزار و 238 كيلومتر فرعي است.
گزارشگر: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: سيد ولي موسوي
8143/6110