نعمت الهی باران در نایسر خوشحالی به همراه ندارد

سنندج - ایرنا - نواحی منفصل شهری بدلیل توسعه بی رویه و نبود زیرساخت های لازم با مشكلات و معضلات عدیده ای از جمله وضعیت نامناسب خیابان ها و محلات روبرو بوده به طوریكه بعد از هر بارندگی نگرانی آنها آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر بزرگترین مشكل در جوامع توسعه یافته شهری ایجاد مناطق مسكونی جدید با وسعت زیاد و بی رویه در حاشیه شهرهای بزرگ است كه خارج از حوزه مدیریت شهری رشد پیدا كرده و چهره ای نازیبا به جوامع شهری داده است.
وجود سكونتگاه های غیررسمی و نواحی منفصل شهری فقط مختص به ایران نیست و اكثر كشورهای جهان با این معضل روبرو هستند اما این مساله در كشورهای توسعه یافته به نسبت كشورهای درحال توسعه كمتر رشد داشته است.
این مناطق بدلیل اینكه بافت ناكارآمد و توسعه بی رویه، از امكانات رفاهی شهری كمتری برخوردارند و در زمینه های مختلف با مشكلات و معضلات جدی روبرو هستند.
استان كردستان و شهر سنندج نیز از این معضل بی نصیب نمانده و آمارها نشان می دهد51 درصد جمعیت شهری استان كردستان در بافت ناكارآمد شهری از جمله بافت فرسوده، سكونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی زندگی می‌كنند.
امروز این پدیده در شهرهای مختلف استان رواج یافته و آمار زیادی از مردم این استان باوجود مشكلات و معضلات موجود در مناطق حاشیه و نواحی منفصل شهری سكونت دارند و روز بروز بر آمار این افراد نیز افزوده می شود.
هم اكنون جمعیت زیادی از شهروندان سنندجی در نواحی منفصل نایسر، ننله،حسن آباد، آساوله و مناطق حاشیه ساكن هستند و با مشكلات عدیده ای دست و پنجه نرم می كنند.
اخیرا یكی از ساكنان ناحیه منفصل شهری نایسر از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار اطلاع رسانی به مسئولان برای پیگیری و رسیدگی به مشكلات این ناحیه از جمله وجود دست اندازهای فراوان در خیابان ها و محلات، وجود زباله و سگ های ولگرد شد.
این شهروند اظهار كرده است: پس از هر بارندگی گل و لای خیابان ها و محلات نایسر را فرا می گیرد و مردم باید با چكمه رد شوند و تابستان ها نیز با مشكلات دیگری درگیر می شوند و به جای گل و لای، ساكنان این محلات از گرد و خاك رنج می برند.
برای روشن تر شدن موضوع و پیگری آن به سراغ عبدالله صالحی مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر رفتیم.

**مشاركت مردم مهمترین راهكار برای رفع مشكلات ناحیه منفصل شهری نایسر
مدیرشهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این موضوع كه ساكنان نایسر با مشكلات زیادی مواجه هستند، واقعیت دارد، اما مساله دیگری كه وجود دارد این است كه مردم نیز هیچ همكاری با شهرداری ندارند.
عبدالله صالحی افزود: مردم نایسر در زمینه های مختلف از جمله پرداخت عوارض سالیانه هیچگونه مشاركتی با شهرداری ندارند و فقط انتظار دارند كه دولت همه مشكلات آنان را رفع كند در حالیكه شهرداری یك نهاد مردمی است و با كمك مردم اداره می شود.
وی با بیان اینكه از مجموع جمعیت نایسر تنها یك درصد برای پرداخت عوارض سالیانه مراجعه كرده اند، گفت: اگر مردم تعامل و همكاری بیشتر داشته و شهرداری را یاری دهند مشكلات این نواحی سریعتر رفع خواهد شد.
مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر در ادامه با بیان اینكه اقدامات مناسبی در زمینه رفع مشكلات موجود در این ناحیه برنامه ریزی شده است، افزود: بخشی از این اقدامات انجام شده و بخشی نیز بدلیل كمبود اعتبار و همچنین نامساعد بودن شرایط آب و هوایی انجام نشده است.
به گفته وی ماهیانه 500 میلیون ریال برای جمع آوری زباله در نایسر از سوی شهرداری هزینه می شود.
وی اجرای رفیوژ پنج هزار و 330 متر بصورت فضای سبز، احداث 2 لاین خیابان 12 متری نایسر به طول 800 متر و اجرای 2 هزار متر جدول گذاری بصورت نهر را از جمله اقدامات پیش بینی شده برای ساماندهی نایسر اعلام كرد.
صالحی با بیان اینكه از این اقدامات تاكنون یك هزار و 500 متر از جدول گذاری ها انجام شده است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده سال آینده با استفاده از اعتبارات شهرداری سایر اقدامات نیز انجام خواهد شد.
وی ابراز امیدواری كرد، مردم با مشاركت و همراهی خود و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری را در زمینه رفع موانع و مشكلاتی كه با آن دست و پنجه نرم می كنند داشته باشند.
ساكنین ناحیه منفصل شهری نایسر ظاهرا باید یا عوارض های شهرداری را پرداخت كنند یا دست به دعا شوند كه باران این نعمت الهی نبارد تا بتوانند به راحتی از معابر و كوچه های این منطقه رفت و آمد كنند.
شهر سنندج مركز استان كردستان با حدود 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
7348/6108