آرمان شهپری فاتح قله هشت هزار 160 متری مانسلو در رشته كوه های هیمالیا كه برای كمك رسانی به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده است، روز جمعه درگفت و گو با ایرنا افزود: انتقال پیكرهای همه جانباختگان این حادثه با وجود بارش برق و احتمال سقوط بهمن در این شرایط بسیار سخت است.
این هیمالیانورد افزود: هواپیما 200 متر پایین تر از قُله سقوط كرده است و چون محل سقوط دارای شیب بسیار تند و صعب العبور است برای جمع آوری بقیه اجساد نیاز به زمان بیشتری است.
وی اضافه كرد: بزرگترین مشكلی كه هنگام امداد رسانی در بالای قُله وجود داشت ، حضور تعداد زیادی افراد عادی و غیرحرفه ای بود كه این امر مشكلاتی را ایجاد كرد و ما نیز بخش زیادی از نیروی خود را صرف كمك به این افراد كردیم چرا كه امكان تلفات در میان این افراد هم وجود داشت .
شهیری ادامه داد : به مدت 2 روز در بالای قُله بودیم كه سرمای هوا 30 درجه زیر صفر بود و از آنجا كه برف شروع به باریدن كرد مجبور شدیم قُله را ترك كنیم تا در شرایط آب و هوایی بهتر بتوان اجساد را كه در ابعادی به وسعت یك زمین فوتبال پخش شده است را منتقل كرد.
وی اظهار كرد: پس از بارش برف امكان سقوط بهمن زیاد است از این رو باید پس از اینكه برف ها یخ زدند كار جمع اوری اجساد را شروع كرد و حداقل باید پنج روز از زمان بارش برف گذشته باشد تا امدادگران دچار بهمن نشوند .
شهپری ادامه داد: از تیم 30 نفره كوهنوردی استان فارس كه به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده بودند ، تنها سه كوهنورد كه هیمالیا را فتح كرده بودند به همراه چهار اسكی باز نخستین تیمی بودند كه در بالای قله حضور یافتند و برای ادامه امداد نیز حاضر هستیم هر زمان كه نیاز باشد به محل برویم .
این كوهنورد شیرازی افزود: در این عملیات با تجهیزات خودمان كه مخصوص كوهنوردی در مناطق برفی است استفاده كردیم و برای ادامه عملیات نیز فقط باید از تعداد زیادی كوهنوردان حرفه ای استفاده شود چرا كه با توجه به سنگینی برخی اجساد، انتقال آنها به تنهایی میسر نیست.
شهپری گفت: برای انتقال دیگر اجساد نیاز به 500 كوهنورد حرفه ای است و كاری از افراد امدادگر غیر كوهنورد در محل سقوط هواپیما ساخته نیست.
آرمان شهپری و میلاد كشاوررزی دو كوهنورد شیرازی كه آبان ماه 96 موفق شدند قله هشت هزار و 163 متری ' مانسلو ' در رشته كوه هیمالیا را فتح كنند در بین نفرات اعزامی از استان فارس بودند.
پرواز شماره 3704 شركت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یكشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترك كرد.
این هواپیما از نوع «ای تی آر 72» پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مركز كنترل خارج شد و بر اساس اعلام نهادهای ذیربط خبر سقوط آن در منطقه كوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق افتاد.
رشتهكوه دنا، بلندترین و بزرگترین چینخوردگی رشتهكوه بزرگ زاگرس محسوب میشود و دارای خط الرأسی به طول تقریبی 90 كیلومتر است.
كوه دنا بام زاگرس با ارتفاع 4 هزار و 435 متر در استان كهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
رشتهكوه دنا 49 قله بالای چهار هزار متر دارد و بیشترین مجموعه قلههای بالاتر ازاین ارتفاع در ایران به این رشتهكوه تعلق دارد كه نول شمالی محل سقوط این هواپیما یكی از این قله ها است.
7368 / 2027
شیراز - ایرنا - كوهنورد شیرازی با سابقه فتح قله هایی از رشته كوه هیمالیا گفت: هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه ای از قُله 'نول شمالی' از سلسله قله های كوه دنا به ارتفاع 3900 متر سقوط كرده و پیكرهای جانباختگان این حادثه در محدوده ای به وسعت یك زمین فوتبال پراكنده هستند.