به گزارش ایرنا با توجه به موقعیت راهبردی و ترانزیتی كشور، می توان فرصت ها و مزیت های فراوانی برای رونق ترانزیت كشورمان در نظر گرفت.
از سوی دیگر نیز، نحوه بهره برداری از این مزیت ها و فرصت ها و برقراری ارتباط حمل و نقلی با كشورهای هدف می تواند نقش برجسته ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و كشورهای منطقه و توسعه ترانزیت ایفا كند.
قرار گرفتن ایران در مسیر كریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و برقراری ارتباط ترانزیتی كشورهای روسیه، اروپای شرقی ، مركزی ، شمالی ، آسیای میانه وقفقاز از یك سو و آسیای جنوبی، جنوب شرقی، خاور دور، اقیانوسیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یك مزیت برجسته برای ایران قلمداد میشود.
همچنین به دلیل كوتاهی مسیر در كریدور شمال- جنوب و تجهیز امكانات و زیرساخت ها و فراهم آوردن امكانات و تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل ونقل، مسیر ایران از جذابیتهای فراوانی برای ترانزیت كالا برخوردار است.
بنادرشهید رجائی، امیرآباد و بندرانزلی از جایگاه ویژه ای در مسیر ترانزیتی كریدور شمال – جنوب برخوردار بوده و علاوه بربنادر مذكور بنادر شهید باهنر، لنگه، بوشهر، چابهار، امام خمینی(ره) و نوشهر نیز ازظرفیت های فراوان برخوردارند.
برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان وآسیای میانه ازطریق محور ترانزیتی شرق كشور 'چابهار - میلك' ؛ نزدیكی جغرافیایی بندرچابهار به افغانستان ، انجام سرمایه گذاریهای گسترده در بخش های مختلف حمل ونقل به ویژه بخش دریائی، ایجاد تسهیلات و زیر ساخت های حمل ونقل در مسیر محور شرق كشور و حمایت های گسترده دولتی، بندر چابهار را به عنوان قطب ترانزیت افغانستان تبدیل كرده و درصورت رفع شدن موانع، علاوه برتوسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر نیز خواهیم بود.
بندر چابهار به عنوان مهم ترین بندر در مسیر ترانزیتی محورشرق كشور مطرح است ولی به دلیل برخی نارسائیهای ساختاری، درترانزیت كالا به افغانستان نسبت به بندرعباس از اهمیت كمتری برخوردار می باشد. قرارگرفتن درمركزیت جغرافیائی كشورهای عضو سازمان همكاری های اقتصادی (اكو) این فرصت را برای ایران فراهم آورده تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بین كشورهای عضو اكو ،بتواند درچارچوب همكاری ها و موافقت نامه های مختلف تجاری، در زمینه ترانزیت كالاهای صادراتی و وارداتی كشورهای عضو نیز به ایفای نقش بپردازد.
** ایران، در آستانه پیوستن به توافق اروپایی حمل كالاهای خطرناك
در نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی 'اكو'، كه اواخر ماه گذشته در اسلام آباد پاكستان برگزار شد، هیات جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه كشورمان در آستانه پیوستن به توافقنامه اروپایی حمل و نقل كالاهای خطرناك از طریق جاده و توافقنامه اروپایی حمل ونقل كالاهای فاسدشدنی است.
بر اساس نظر كارشناسان، پیوستن به این دو توافقنامه از توصیه های دبیرخانه سازمان همكاری اقتصادی (اكو ) اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای به تمامی كشورهای عضو اكو است.
در این اجلاس ایران با اشاره به پایان كار ساخت پل دوم مرزی سرخس كه به صورت مشترك با تركمنستان اجرا شده، اعلام كرد كه با بهره برداری از این طرح آینده ای بهتری برای این منطقه مرزی رقم خواهد خورد و با افتتاح آن، دسترسی كامیون های كشورهای عضو به منطقه تسهیل می شود.
ایران به تنهایی نیمی از سهم تردد ناوگان ترانزیتی در مرز سرخس را به خود اختصاص داده و به ترتیب تركیه و تركمنستان ۱۸ و ۱۲ درصد و تاجیكستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبكستان و دیگر كشورها بقیه این سهم را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس اسناد بالادستی نیز، حجم مبادلات بین ایران و تركمنستان باید به ۱۰ میلیارد دلار برسد كه توسعه زیرساخت ها مهم ترین بخش این برنامه است و در این بین اولویت اصلی ساخت جاده ترانزیتی مشهد-سرخس است.
*** راه اندازی كریدور ترانزیتی 'كابل - تهران - استانبول' در آینده نزدیك
مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل وزارت تجارت و صنایع افغانستان پیش از این در گفت و گوی اختصای با ایرنا گفت كه با موافقت اعضای اكو، كریدور حمل و نقل 'كابل-تهران-استانبول' در قالب همكاری های این سازمان اجرایی می شود.
'سیدیحیی اخلاقی' در حاشیه نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی 'اكو' در اسلام آباد پاكستان در گفت و گو با ایرنا افزود:در بیست و هشتمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان همكاری اقتصادی (اكو) كه آذرماه سال جاری در اسلام آباد پاكستان برگزار شد، پیشنهاد تاسیس كریدور 'كابل - تهران - استانبول'مورد موافقت قرار گرفت.
وی اضافه كرد:بحث های تخصصی و راهكارهای راه اندازی این كریدور حمل و نقل در نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی 'اكو' در اسلام آباد پاكستان بررسی می شود تا بتوان گامی مثبت در زمینه گسترش همكاری منطقه ای و رونق اقتصادی كشورهای عضو برداشته شود.
اخلاقی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح ضرورت گسترش همكاری كشورهای منطقه به ویژه در زمینه ترانزیت و رونق صنعت حمل و نقل گفت: هر چه در زمینه رونق این صنعت همكاری و تعامل و برنامه ریزی شود، تجارت منطقه ای و دوجانبه نیز بین كشورها افزایش می یابد.
مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل وزارت تجارت و صنایع افغانستان اضافه كرد: لازم است در زمینه كاهش عوارض ترانزیتی بین كشورهای عضو اكو و آسان شدن روند صدور ویزا در بین اعضا اقدامات فوری انجام شود تا تجارت بین این كشورها نیز رونق بیشتری گیرد.
*** افزایش 20 درصدی ترانزیت كالا از ایران در سال 96
سرپرست گروه اعزامی جمهوری اسلامی ایران به نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی 'اكو' نیز با تشریح مزیت های رونق ترانزیت و درآمد حاصله از ترانزیت برای كشورمان، گفت: میزان كالای ترانزیت شده از ایران به دیگر كشورهای جهان طی 10 ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.
«علی خانقائی» كه مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان نیز هست، در اسلام آباد پاكستان در گفت وگو با ایرنا، افزود: طی 10 ماه امسال بیش از هشت میلیون تن كالا از ایران به سایر كشورها ترانزیت شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 20 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه كرد:بهره برداری به موقع از فرصت ها و ظرفیت های راهبردی و ترانزیتی و سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گستردۀ همزمان، در بهره برداری ا ثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیتی موثر است.
آساق**6125**1663
اسلام آباد - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران از كشورهایی است كه به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، از مزایای ترانزیتی قابل قبول بهره مند بوده و با گسترش شبكه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و كارآمد و گسترش همكاری با كشورهای عضو اكو می تواند از این مزایا بیش از گذشته استفاده كند.