۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۰۱
کد خبر: 82844799
T T
۰ نفر
آزادسازي بخشي از اراضي كيامكي و مراكان در محدوده منطقه آزاد ارس

تبريز- ايرنا - رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از آزادسازي بخشي از اراضي تحت حفاظت محيط زيست در اراضي كيامكي و مراكان خبر داد.

محسن نريمان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهاركرد: با پيگيري سازمان منطقه آزاد ارس و مساعدت هاي سازمان حفاظت محيط زيست كشور، 13 هزار و 591 هكتار از اراضي تحت حفاظت محيط زيست در محدوده اين منطقه آزادسازي شد.
وي اعلام كرد: اين اراضي، شامل 11 هزار و 162هكتار از اراضي معتلق به پناهگاه حيات وحش كيامكي آذربايجان شرقي و 2 هزار و 429 هكتار از اراضي منطقه حفاظت شده مراكان آذربايجان غربي است.
نريمان با اشاره به اينكه اين اراضي در تداخل با محدوده منطقه آزاد ارس است، اظهاركرد: با توجه به آزادسازي صورت گرفته، اين اراضي براي تعيين كاربري‌هاي مورد عمل در اختيار سازمان منطقه آزاد ارس قرار گرفت.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه گفت: با واگذاري اين اراضي، ارزش دارايي هاي منطقه آزاد ارس افزايش يافته و محدوديت هاي قبلي ناشي از تداخل اين اراضي با مناطق مورد حفاظت محيط زيست، براي سرمايه گذاران جديد به خصوص در حوزه گردشگري و حمل و نقل از بين مي رود.
نريمان با تشكر از رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، تاكيد كرد: صدور چنين مصوبه هاي زيست محيطي اتفاقي بسيار نادر در كشور محسوب مي شود و ناشي از پيگيري هاي مستمر و ويژه مديران سازمان منطقه آزاد ارس است.
وي با اشاره به نتايج و دستاوردهاي آزادسازي اراضي اشاره شده، گفت: به دنبال اين اقدام منطقه آزاد ارس با توجه به استعداد بالقوه از نظر داشتن وسعت سرزميني، در زمينه وسعت اراضي قابل واگذاري به سرمايه گذاران در رده اول مناطق آزاد كشور قرار مي گيرد.
به گزارش ايرنا، در طول يك ماه گذشته، با برگزاري آخرين جلسه بين سازمان منطقه آزاد ارس با ادارات كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي، تمام تعارض هاي زيست محيطي بين ارس و اين استان‌ها، رفع شده و تفاهم نامه اي در اين زمينه به امضاي دو طرف رسيد.
منطقه آزاد ارس با 51 هزار هكتار وسعت در شمالغرب كشور و در مجاورت جمهوري آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان قرار دارد.
منطقه حفاظت شده مراكان در جنوب سواحل رودخانه ارس و كيامكي در شرق اين منطقه واقع است.
3071