به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محسن جوادی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه معرفی برترین های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به خوبی دیده نمی شود كه از یك طرف ایراد است ولی از طرف دیگر یك حسن است.
وی با بیان اینكه برخی برای دیده شدن دست به قلم می شوند، افزود: پژوهشگران این پژوهشگاه برای دیده شدن نمی نویسند و به همین دلیل این دیده نشدن حُسن است ولی از آنجا كه دیده نمی شود و مورد نقد قرار نمی گیرد، یك ایراد است.
در مراسم معرفی برترین های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و برخی شخصیت های علمی و فرهنگی حضور داشتند.
جوادی از پیچیدگی های كار فرهنگی سخن گفت و اظهار داشت: پیچیدگی های كار فرهنگی بیشتر در زمینه اجرایی دیده می شود تا در ایده و نظریه و لذا كسی كه می خواهد نظریه ای را اجرا كند با پیچیدگی های سختی به ویژه در دوره معاصر رو به رو است.
** پژوهشگاه فرهنگ، اتاق فكر وزارت ارشاد است
وی ظهور فضای مجازی را با نگاه مثبت و منفی بررسی كرد و گفت: امروز نمی توان همچون گذشته برای كارهای فرهنگی نگاه سنتی داشته باشیم و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید همچون اتاق فكر برنامه هایی را آماده كند و ما اجرا كنیم.
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش فعالان و مخاطبان حوزه فرهنگ را یكی از دلایل پیچیدگی های كار فرهنگی دانست و گفت: امروز سواد عمومی مردم رشد فراوانی دارد و تحصیلات عالی نیز رشد چشمگیری داشته كه به عنوان نمونه شنیدم كه تعداد دانشجویان رشته هنر در ایران بیش از دانشجویان این رشته در فرانسه است.
وی وجود دیدگاه های متكثر در حوزه های فرهنگی را زمینه مناسبی برای كارهای فرهنگی و در عین حال دشوار و سخت عنوان كرد.
** تلاش دشمن ضربه زدن به هویت ایرانی است
این استاد دانشگاه در رشته فلسفه تاكید كرد: فرهنگ ایران نماد هویت ماست و دشمن همواره تلاش دارد به فرهنگ كشورمان ضربه وارد كند و همانگونه كه دشمن زمانی در حوزه سخت تلاش می كرد تا به فرهنگ ایرانی ضربه بزند امروز نیز در حوزه نرم به هویت ایرانی حمله می كند.
وی از شاهنامه فردوسی مثال زد و گفت: دشمن تلاش می كند با عناصر اصلی هویت ما مثل معنویت و اخلاق مقابله كند، البته برخی فكر می كنند با محدود كردن حوزه فرهنگ می توان نتیجه گرفت در حالی كه می توان از دیدگاه نظری به این مساله پرداخت ولی از نظر عملی نمی توان به نتیجه رسید.
جوادی همچنین از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خواست تا در این زمینه ها نیز با تنقیح نظریات و تبدیل آن به فرایند اجرایی یاریگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
** ارتباطات بین المللی را فراموش نكنیم
جوادی در بخشی دیگر از سخنان خود موضوع بین المللی كردن فعالیت های فرهنگی را پیش كشید و گفت: باید از منظر دیگران نیز فرهنگ ایران را ببینیم، چون وقتی دیگران به فرهنگ كشورمان توجه كنند، نتایج بهتری می توان استخراج كرد و لذا باید مجلات بین المللی و منطقه ای داشته باشیم كه چنین ظرفیتی در این پژوهشگاه وجود دارد.
** خلاءهای فرهنگی را دریابیم
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه به پژوهش های فرهنگی در حوزه هایی مانند اقتصاد، سیاست و مانند آن شد و گفت: در حوزه اقتصاد به عنوان نمونه در حوزه گردشگری سلامت، زیرساخت های مناسبی وجود دارد ولی وضعیت گردشگری عمومی در این زمینه مناسب نیست و این مساله ریشه فرهنگی دارد.
وی افزود: در سایر حوزه ها نیز این مشكلات وجود دارد، یعنی بنیان های اقتصادی ما مشكل فرهنگی دارد و باید خلاءهای كه ریشه فرهنگی دارد را مورد توجه قرار دهیم.
** سیاست وزارت ارشاد تمركززدایی است
جوادی با تشریح سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری آن گفت: تمركززدایی برای ما یك اولویت است ولی فعالیت ها به تهران و قم و چند شهر دیگر محدود شده در حالی كه استعدادهای فراوانی در شهرهای دیگر وجود دارد و ما باید سامانه قوی تری برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات داشته باشیم تا ارتباطات را در فضای ایران گسترش دهیم.
قبل از سخنان جوادی چند تن از برگزیدگان به معرفی آثار خود پرداختند و مرتضی مردیها درباره طرح خود با عنوان «تحقیق در مبانی سخت افزاری فرهنگ؛ تأثیرات محیطی بر تحولات فرهنگی» به بیان تحولات فرهنگی ایران در دهه دوم انقلاب پرداخت و از ماهیت فرهنگ در دوره پساجنگ سخن گفت.
نویسنده رمان در شعله های آب همچنین نكاتی را درباره محیط مصنوعی جدید و فرهنگ جهانی بیان كرد.
نعمت الله فاضلی نویسنده مجموعه چهار جلدی چشماندازهای فرهنگ معاصر ایران كه تاكنون دو جلد آن منتشر شده است، گفت: این طرح مجموعه ای از گفت و گوهای انتقادی با صاحب نظران ایرانی درباره فرهنگ معاصر ایران از دوره مشروطه تا امروز است.
وی ویژگی این كتاب را عمومی بودن آن برای همگان دانست و گفت: گفت و گوهای مطرح شده به صورت داستانی است و خلاصه نظریات نیز در آن آمده است و از طرف دیگر نظرات نظریه پردازان تمام گروه ها از اصلاح طلب و اصولگرا گرفته تا اعتدالیون و دیگران در آن آمده است، البته منظور ما طرح مسائل سیاسی در این كتاب نیست ولی طیف های مختلف سیاسی به اظهارنظر پرداخته اند.
این استاد دانشگاه كتاب خود را برای مشاركت نظریه پردازان بزرگ مفید دانست و آن را برای سیاستگذاری فرهنگی نیز مناسب برشمرد و همچنین از آن به عنوان منبع و متن اصلی برای دانشجویان و پژوهشگران دانست.
وی بزرگترین دستاورد كتاب خود را نشان دادن پیچیدگی های فرهنگ معاصر عنوان كرد و گفت: این كتاب می گوید گفت و گو بهترین روش برای فهم فرهنگ و مدیریت آن است.
به گزارش ایرنا در این برنامه آثار پژوهشی برتر ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و نیز معاونتها، مراكز و سازمانهای متبوع براساس معیارهای آسیبشناسانه، كاربردی و شامل ارائه راهكار و در راستای مأموریتها و نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داوری شدند.
جشنواره پژوهش فرهنگی سال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور توسعه پژوهش های فرهنگی درحوزه فرهنگ و هنر ایران، تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی به تحقیق در ابعاد مختلف فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایران و نیز شناسایی و معرفی آثار برتر در حوزه پژوهش های فرهنگی برگزار می شود.
پژوهش فرهنگی به اثر مكتوبی گفته می شود كه به یك یا چند پرسش درباره فرهنگ و جامعه ایران پاسخ دهد و بر اساس اسناد و مدارك یا شواهد تجربی و تجزیه و تحلیل آنها با روش های علمی به نتایج مشخص بنیادی یا كاربردی برسد كه این پژوهش ها از نظر قلمرو بایستی در زمینه فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ عمومی ایران باشد.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 78 تاسیس شد و دارای پژوهشكده های مطالعات دینی فرهنگ، هنر و رسانه، ارتباطات فرهنگی بین الملل، هنرهای سنتی اسلامی و همچنین مطالعات میان رشته ای فرهنگ است.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * 1071
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به خوبی دیده نمی شود
۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر:
82845608
تهران - ایرنا - اگرچه معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده نشدن فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را یك ایراد دانست اما از منظری دیگر این دیده نشدن را یك حُسن برشمرد.