۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82846739
T T
۰ نفر
كودتاگران تايلند بازهم برگزاري انتخابات را تا سال آينده به تعويق انداختند

كوالالامپور - ايرنا – «پرايوت چان اوچا»نخست وزير منتخب ارتش تايلند كه از سال 2014 و پس از كودتاي نظامي به قدرت رسيده، پس از آن‌كه بارها موعد برگزاري انتخابات و تحويل دولت را به تعويق انداخته بود، اعلام كرد كه انتخابات سراسري اين كشور تا پيش از فوريه 2019 (اسفند 97) برگزار خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا نخست وزير تايلند آخرين بار نوامبر 2018 (آبان 97) را به عنوان تاريخ برگزاري انتخابات قول داده بود اما دولت منسوب ارتش با تغيير قوانين انتخابات، برگزاري آن را باز هم به تعويق انداخت.
«پرايوت» كه در داخل و خارج از تايلند تحت فشار قرار گرفته تا دولت را به منتخبين مردم تحويل دهد، در سخناني بيان داشت: اكنون به وضوح مي‌توانم پاسخ اين سؤال را بدهم. انتخابات تا قبل از فوريه 2019 برگزار خواهد شد.
به گزارش بانكوك پست در هفته‌هاي گذشته بانكوك، پايتخت تايلند شاهد افزايش اعتراضات و تجمعات ضد دولتي بوده كه در يكي از تازه ترين آن‌ها، معترضان دولت با گذاشتن ماسك شخصيت كارتوني پينوكيو بر صورت، نخست وزير اين كشور را به دليل تاخير در برگزاري انتخابات تايلند دروغگو خواندند.
«فونگتپ تپكانجانا»، نخست وزير سابق و از اعضاي ارشد حزب مخالف دولت «فئو تاي» در واكنش به قول اخير «پرايوت» عنوان كرد كه تأخير اخير زمان انتخابات، مردم را نسبت قول‌هاي «پرايوت چان اوچا»، بي اعتماد كرده است.
حزب مخالف دولت «فيو تاي» نزديك به خانواده «شيناواترا» محسوب مي‌شود. «تاكسين شيناواترا» برادر بزگتر اين خانواده، بين سال‌هاي 2001 تا 2006 نخست وزير بود كه با كودتاي نظامي از كار بركنار شد و خواهرش «ينگلاك شيناواترا» آخرين دولت مردمي تايلند را بين سال‌هاي 2011 تا 2014 در اختيار داشت كه دولت وي نيز از طريق كودتاي نظامي سقوط كرد.
عضو حزب «فيو تاي» در واكنش به صحبت‌هاي نخست وزير گفت: براي بسياري از تايلندي‌ها همچون من، حرف‌هاي نخست وزير ديگر اعتبار چنداني ندارد. تأخير در انتخابات نشانه آن است كه آن‌هايي كه در قدرت هستند، مي‌دانند كه با برگزاري انتخابات بايد دولت را تحويل دهند، چرا كه توسط مردم انتخاب نخواهند شد.
در سوي ديگر عقيده معاون رهبر حزب «دموكراتيك» تايلند اين است كه تاريخ اعلام شده، براي سرمايه‌گذاران خارجي و تجار مفيد بوده چرا كه آن‌ها اكنون مي‌توانند وضعيت سياسي كشور را بهتر بسنجند.
«رانگسيمان روم»، رهبر «گروه بازسازي دموكراسي» كه تجمعات اخير ضد دولتي را برگزار كرده، در واكنش به سخنان «پرايوت» اظهار داشت كه او بايد انتخابات را تا ماه نوامبر برگزار كند تا بتواند به آرامي استعفا دهد.
«پرايوت چان اوچا» كه افسر ارتش تايلند نيز محسوب مي‌شود، كودتاي نظامي سال 2014 را در پي اعتراض‌هاي خياباني عليه دولت «ينگلاك شيناواترا»، رهبري كرد و به قدرت رسيد.
منتقدان «پرايوت» مي‌گويند كه او با به تعويق انداختن پياپي انتخابات، قصد دارد تا ارتش را در صحنه سياسي كشور نگه دارد.
آساق****241**1599