به گزارش ايرنا، چهارشنبه گذشته (نهم اسفندماه) قرارداد همكاري تامين و توليد960 دستگاه مترو تهران و كرج بين سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و شركت اشتدلر (Stadler) سوئيس با هدف اشتغال زايي و انتقال دانش فني به امضا رسيد.
اين قرارداد به ارزش تقريبي يك ميليارد و 100 ميليون يورو با فاينانس سوئيس به امضاي «علي عراقچي» مديركل امور بين الملل ايدرو و «محمد رحمني» مذاكره كننده ارشد شركت اشتدلر سوئيس رسيد و قرار است، از سوي شركت واگن سازي «پلور سبز كرمان» و با سرمايهگذاري شركت اشتدلر، اجرايي شود.
در مراسم امضاي اين قرارداد، «ماركوس ليتنر» سفير سوئيس در تهران و «منصور معظمي» معاون وزير صنعت و معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايدرو حضور داشتند.
بر اين اساس، 728 واگن مترو براي تهران و 232 واگن مترو براي كرج خواهد بود.
اين قرارداد با در نظر گرفتن اهداف بلندمدت سياست اقتصاد مقاومتي و محوريت توليد داخلي منعقد شده است.
در همين پيوند، «بهزاد اعتمادي» معاون توسعه صنايع حمل و نقل ايدرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: اكنون تنها تفاهمنامه ميان دو طرف امضا شده است و پس از تعطيلات عيد 97 با نهايي شدن قيمت، تبديل به قرارداد خواهد شد.
به گفته اين مقام مسئول، جهان به سمت استفاده از واگن هاي قطار آلومينيومي حركت كرده كه واگن هايي سبك تر بوده و از دوام بيشتر و استهلاك كمتري برخوردارند.
وي يادآوري كرد: واگن هاي مترويي كه تاكنون در ايران استفاده مي شد، همگي از جنس كربن استيل بودند اما قراردادهاي جديد ساخت و تامين مترو همگي برپايه توليد واگن هاي آلومينيومي خواهد بود.
اعتمادي تصريح كرد: روزانه جمعيتي بين چهار تا 6 ميليون نفر صبح ها از حومه وارد تهران و عصرها از آن خارج مي شوند كه معضلات ترافيكي زيادي به همراه دارد؛ براين اساس اولويت نخست ما در قراردادهاي جديد مترويي، ساماندهي حمل و نقل در حومه تهران و كلانشهرهاست.
وي از تنوع بخشي به قراردادهاي تامين و ساخت مترو با هدف ارتقاي كيفيت توليدات خبر داد و خاطرنشان كرد: شركت هاي بزرگ و معتبري همچون آلستوم فرانسه، زيمنس آلمان، اشتدلر سوئيس و سي آر سي (CRC) چين در اين قراردادها همكاري و مشاركت خواهند داشت.
اعتمادي ادامه داد: زيرساخت هاي مترويي كه در گذشته از سوي چيني ها طراحي و به بهره برداري رسيد، هيچ مشكلي براي استقرار و استفاده واگن هاي اروپايي نخواهد داشت.
به گزارش ايرنا، ميزان تقاضا براي مترو در ناوگان صنعت ريلي ساليانه 500 دستگاه در پنج سال آينده پيش بيني شده كه به بر اين اساس، 2 هزار دستگاه مترو در سال 1400 مورد نياز است.
اين در حاليست كه بر اساس اعلام كارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهيزات اصلي ناوگان و فقط با تمركز بر بدنه، تزئينات و مونتاژ ناوگان امكان افزايش سهم ساخت داخل به ميزان بيشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.
همچنين كارشناسان صنعت ريلي معتقدند كه اكنون، حجم ساخت داخل در انواع واگن هاي توليدي شامل واگن باري 90 درصد، واگن مسافري (بين شهري) 80 درصد، واگن هاي خودكشش بين شهري و حومه 25 درصد، واگن هاي مترو 28 درصد و انواع لكوموتيو 55 درصد است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025
معاون ايدرو در گفت وگو با ايرنا خبر داد
حل مشكل حمل و نقل كلانشهرها، با ساخت واگن هاي آلومينيومي مترو
۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر:
82848651
تهران- ايرنا- معاون توسعه صنايع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از برنامه ورود متروهاي آلومينيومي به ناوگان قطار شهري ايران در آينده نزديك خبر داد و گفت: حل مشكل حمل و نقل حومه تهران و هشت كلانشهر كشور، از اهداف انعقاد قرارداد ساخت و توليد واگن هاي جديد مترو است.