۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82850079
T T
۰ نفر
هشدار مسكو به واشنگتن در باره اقدامات تبعیض آمیز علیه خبرنگاران روس

مسكو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به آمریكا هشدار داد كه اعمال تبعیض علیه خبرنگاران روس را بدون پاسخ نمی گذاریم.

به گزارش روز شنبه ایرنا، ماریا زاخارووا افزود: چند دهه پیش، در آمریكا افراد رنگین پوست را به درون اتوبوس سفید پوستان راه نمی دادند تا اینكه كم كم این اقدامات به تاریخ پیوست، اما امروز می بینیم به شكلی دیگر و در قرن بیست و یكم به دلیل تعلق خاطر و ملی گرایی خبرنگاران خارجی، در آمریكا به اجرا درمی آید.
وی افزود: اگر وزارت امور خارجه آمریكا جرات كند و به خبرنگاران روس در كنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن بگوید كه چون روس هستند، با آنها گفت وگو نخواهد كرد، وعده خود را عملی خواهیم كرد و مكان خاصی را برای خبرنگاران آمریكایی در كنفرانس های مطبوعاتی خود درنظر می گیریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در عین حال از خبرنگاران آمریكایی كه در كنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن از حقوق خبرنگاران روس دفاع كرده بودند، قدردانی كرد.

**بازگشت كودكان روس از عراق
زاخارووا در باره بازگشت كودكان روس كه همراه تروریست ها راهی عراق شده بودند، به میهن خود نیز گفت: دولت عراق مخالف انتقال آنان نیست.
وی افزود: بغداد از مسكو خواسته است كه مدارك این افراد را تنظیم و به سفارتخانه روسیه در عراق تحویل دهد تا شرایط برای بازگشت كودكان روس فراهم شود.
زاخارووا گفت: اما تعیین هویت كودكان و مادرانشان دشوار است.
وی با بیان این نكته كه این زنان با تروریست های داعشی در عراق زندگی كرده اند، اظهار كرد: این زنان تحت پیگرد قضایی قرار دارند و تا پایان مراحل رسیدگی قانونی به پرونده، اجازه دیدار با افراد ناآشنا ازجمله دیپلمات های خارجی را ندارند.
وی افزود: اكنون 22 زن روس زبان و 49 كودك در یكی از زندان های بغداد بسر می برند كه ممكن است اتباع روسیه باشند.

**تناقض در ارزیابی آمریكا در روابط با روسیه
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد كه ارزیابی روابط واشنگتن و مسكو، از طرف مقام های آمریكایی ضد و نقیض است، چرا كه سفیر آنها در مسكو به روابط دو كشور با خوش بینی می نگرد و می گوید این روابط در سال 2018 بهبود می یابد.
وی افزود: اما وزارت امور خارجه آمریكا اعلام كرده است كه اطمینان ندارد دو كشور بتوانند در مساله برقراری روابط خوب، پیشرفتی داشته باشند.

**اعتراض به مولداوی
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اعتراض به اقدامات دولت مولداوی علیه رسانه های روس و فشار بر این رسانه ها، گفت: به اقدام های غیردمكراتیك دولت مولداوی اعتراض می كنیم و سانسور خبری در این كشور را كه با چشم پوشی جامعه جهانی صورت می گیرد، غیرقابل قبول می دانیم.
وی ادامه داد: شاهد هستیم كه چگونه یك كشور اروپایی كه تلاش می كند عضو اتحادیه اروپا شود، با توسل به استفاده از شیوه های نظارت شدید و فشار بر رسانه ها تا توقف فعالیت آنها، به این سطح سقوط می كند.
زاخارووا به عنوان آخرین مورد از این نوع اقدام های مولداوی، به جریمه شبكه تلویزیونی ار.تی.ار مولداوا به خاطر پخش برنامه شبكه یك روسیه اشاره كرد.

**لزوم توجه دیده بانان اروپایی حقوق بشر به رویدادهای اوكراین
زاخارووا بر لزوم توجه دیده بانان حقوق بشر اروپا به رویدادهای اوكراین و نقض حقوق بشر در این كشور هم اشاره كرد و افزود: تحقیقات در خصوص قتل خبرنگاران در اوكراین توسط نهادهای امنیتی این كشور دنبال نمی شود كه حاكی از این واقعیت تلخی است كه سركوب در اوكراین با حمایت دولت این كشور صورت می گیرد.

** افزایش حمله به مراكز دیپلماتیك روسیه در اوكراین
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد كه موارد حمله به مراكز دیپلماتیك روسیه در اوكراین افزایش یافته است و از دولت این كشور خواست تحقیقات درباره موارد حمله به مراكز روس را در دستور كار خود قرار دهد و عاملان این اقدام های نادرست را مجازات كند.
اروپام** 391**1346**1486**

برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینك زیر وارد كانال تلگرام ما شوید.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw