به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز (شنبه) در نشست خبری افتتاح طرح های مركز تحقیقات مخابرات افزود: گزارش مركز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانهای (ماهر) هنوز در این باره نرسیده است اما به محض رسیدن گزارش، متخلفان استفاده از وب سایت ها برای ارزكاوی به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی ادامه داد: همچنین نام این افراد در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.
* دستورالعمل پیامك های تبلیغی ابلاغ شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورالعمل پیامك های تبلیغی را ابلاغ كرد كه بر اساس آن، شیوه فعالیت كسب كارهایی كه به تبلیغ در فضای مجازی نیاز دارند مشخص شده است.
وی زمان اجرای این موضوع را حداكثر تا 2ماه آینده عنوان كرد و افزود: اكنون ارسال پیامك از سرشماره ها كنترل شده است.
عضو هیات دولت گفت: پیامك های تبلیغاتی از سوی اپراتورها و سرشماره هایی كه ارسال می شد كنترل شده اما متوقف نشده است.
به گفته وی، ارسال پیامك های تبلیغاتی از سمت شماره های تلفن همراه كه در سیم باكس ها قرار می گیرد و پیامك انبوه نیست گسترش یافته است. البته دستورالعمل های كنونی تبلیغات حجمی را متوقف می كند اما حجم ارسالی هنوز بیش از دستورالعمل هاست.
آذری جهرمی از برگزاری جلسه با اپراتورها خبر داد و گفت: در اعمال سیاست ها به مرحله ای رسیده ایم كه سفت كردن بیش از اندازه حد و مرزها شاید به فرآیندهای عادی مشتركان صدمه وارد كند.
** ارز دیجیتال به بستر و پیام رسان خاصی نیاز ندارد
آذری جهرمی درباره نیاز ارز دیجیتال به پیام رسان یا شبكه خاص گفت: پیاده سازی ارزدیجیتال به هیچ بستر و پیام رسان خاصی نیاز ندارد و پیام رسان های موجود می توانند از این مزیت استفاده كنند.
وی ادامه داد: آنچه بررسی آن با مركز پژوهش های پولی و بانكی آغاز شده است، به اصل آن از رمزنگاری ارز دیجیتال تا الگوریتم های پیاده سازی آن برمی گردد تا بتوان آن را از لحاظ فنی اجرا كرد.
«باید به شیوه پیاده سازی الگوریتم های آن پرداخت و سپس قوانین و مقررات آن پیاده شود. اینكه آیا باید پشتوانه داشته باشد یا خیر باید بررسی شود. چارچوب های قانونی و فقهی باید اندیشیده شود».
وی گفت: درباره ارزهای دیجیتال یك راه این است كه منفعل باشیم؛ همانطور كه بیت كوین آمد و اقبال مردم به آن زیاد شد و سپس آن را منع كنیم.
آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: راه دیگر این است كه این مدلها را به عنوان یك فرصت برای بهرهبرداری هرچه بیشتر بررسی كنیم و چارچوب های لازم برای آن را بچینیم.
*موتور جست و جوی بومی برای اینترنت كودكان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعالیت های انجام شده درباره موتور جست و جوی بومی «پارسی جو» اشاره كرد و گفت: همه اطلاعات درباره این موتور جست و جو در سامانه «دیدرس» در اختیار مردم قرار دارد.
عضو هیات دولت افزود: زیرساخت های فنی توسعه موتور جست و جوی بومی توسعه خوبی پیدا كرده است.
آذری جهرمی ادامه داد: برخی مواقع جست و جوی آن در زبان فارسی بیش از موتور جست و جوی بینگ بوده كه مزیت خوبی برای این موتور جست و جوی بومی است.
وزیر ارتباطات بر تجاری سازی موتور جست و جوی بومی تاكید كرد كه موضوع های آن استخراج شده است.
وی به تلاش برای ایجاد موتورهای جست و جوی خاص با هدف تجاری سازی اشاره كرد و گفت: با وجود همه تلاش ها هنوز موتور جست و جوی بومی با اقبال روبرو نشده كه برای این منظور قرار است در اینترنت كودكان كه به زودی بهره بردای می شود از آن استفاده كرد.
وی میزان استفاده از موتور جست و جوی بومی در كشور را 2درصد عنوان كرد.
وی به فعالیت های صورت گرفته برای ایجاد موتور جستوجوی بومی و تاكید بر ضرورت برتری دادن جویشگرهای داخلی بر انواع خارجی اشاره و تصریح كرد: به دلیل وجود تحریمهای فناورانه در این حوزه گاهی پرداخت به بخش داخلی بیش از بخش بین الملل برایمان مقرون به صرفه است و از آنجا كه این بخش از پایههای تكنولوژیكی به شمار میرود نمیتوان به آن از حوزه اقتصادی نگریست.
آذری جهرمی با بیان اینكه فضای مجازی و فناوری اطلاعات یك اقتصاد دارد كه هر یك از این زیرسیستمها در آن سهم دارند، ادامه داد: همان رویكردهایی كه در عرصه صنعت وجود دارد، در فضای مجازی نیز باید وجود داشته باشد. در این حوزه تجاریسازی، برندسازی و پاسخگویی به مشتریان بسیار مهم است و باید سیاستهای بازاریابی برای محصولات داخلی اتخاذ شود.
وی درباره دستاوردهای بخش ماهواره گفت: در بخش ماهوارهها با وجود اینكه نمونههای خارجی از نظر اقتصادی ارزانتر است اما چون به نقطه خوداتكایی رسیدیم اقدام های صورت گرفته، مهم و ارزشمند است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078*1961*
تهران-ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متخلفان سوءاستفاده از تارنماها برای ارزكاوی هم به مراجع قضایی و هم به افكار عمومی معرفی می شوند.