۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۵۲
کد خبر: 82851239
T T
۰ نفر

اتريش پل جديد گفت وگوي اروپا با روسيه

۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۵۲
کد خبر: 82851239
اتريش پل جديد گفت وگوي اروپا با روسيه

وين - ايرنا - در حالي كه روابط اتحاديه اروپا با روسيه درسالهاي اخير بخصوص به علت تحولات اوكراين به سردي گرائيده است، صدر اعظم جوان اتريش به عنوان چهره جديدي براي تعامل و گفتگوي اروپا با روسيه و كاهش تنش ها در روابط تبديل شده است.

به گزارش ايرنا ، 'سباستين كورتس' 31 ساله اتريش چهارشنبه هفته گذشته در مسكو با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه ديدار و گفتگو كرد. كورتس پس از اين ديدار اعلام كرد كه اتريش و روسيه بطور سنتي همواره روابط خوبي داشته اند اما لازم است كه تنش ها در روابط اتحاديه اروپا و روسيه نيز كاهش يابد.
انتظار مي رود كه رياست دوره اي اتريش بر شوراي اتحاديه اروپا در نيمه دوم سال 2018 نيز به پيشبرد تلاشهاي اين كشور براي حل اختلافات و بهبود روابط با روسيه كمك كند.
بنا به گزارش مطبوعات اتريش ، قرار است پوتين نيز در ماه ژوئن آينده (خرداد 1397) از وين ديدن كند. سفر پوتين به مناسبت پنجاهمين سالگرد قراردادهاي تامين گاز روسيه به اتريش صورت خواهد گرفت. اتريش در ماه ژوئن پنجاهمين سالگرد واردات گاز از روسيه را گرامي مي دارد. در روز اول ژوئن 1968 شركت 'او ام وي' اتريش به عنوان اولين شركت اروپايي قرارداد گازي با روسيه ( در آن زمان با اتحاد جماهير شوروي ) امضا كرد. پوتين آخرين بار در ژوئن 2014 به مناسبت امضاي قرارداد گاز 'ساوت استريم' بين شركتهاي او.ام.وي و گازپروم روسيه بازديد كوتاهي از وين داشت.
كورتس در جريان سفر هفته گذشته به مسكو همچنين حمايت خود را از طرح 'ساوت استريم 2' براي انتقال مستقيم گاز روسيه به آلمان و اروپا اعلام و بر ضرورت بهبود روابط اروپا با روسيه تاكيد كرد. دو طرف درباره مساله اوكراين هم گفتگو كردند و صدر اعظم اتريش با اين نظر اعلام موافقت كرد كه فرايند گفتگوهاي مينسك با مشاركت روسيه ، اوكراين و سازمان امنيت و همكاري اروپا تنها راه پيش رو براي حل اختلافات در اوكراين است.
اين در حالي است كه اتحاديه اروپا به موازات تقويت روابط با اوكراين، اواخر شهريور ماه امسال تحريم هاي روسيه شامل توقيف دارايي ها و ممنوعيت هاي مسافرتي عليه افراد و شركت ها را به مدت 6 ماه ديگر تا 15 مارس 2018 برابر با 24 اسفند ماه تمديد كرد. اين اتحاديه همچنين اواخر آذر ماه (21 دسامبر 2017) تحريم هاي اقتصادي عليه بخشهاي خاصي از اقتصاد روسيه را تا 31 ژوئيه 2018 تمديد كرد. آمريكا و اتحاديه اروپا از ماه ژوييه 2014 (تير و مرداد 1393) در پي جدايي شبه جزيره كريمه از اوكراين و پيوستن به روسيه با اتهام حمايت مسكو از جدايي طلبان در شرق اوكراين، تحريم هاي ضدروسي را اجرا كردند، در حالي كه مسكو ادعاي مطرح شده را رد كرده و در مقابل تحريم هايي را در عرصه محصولات كشاورزي در مورد كشورهاي غربي و متحدان آنها اعمال كرده است.
همين مساله موجب شده تا برخي كارشناسان روابط بين الملل ، اتحاديه اروپا را به دنباله روي از سياست خارجي آمريكا متهم كنند. 'گرهارد منگوت' استاد روابط بين الملل دانشگاه 'اينسبروك' اتريش و پژوهشگر مسائل روسيه ، روز جمعه در اين خصوص در همايشي در آكادمي ديپلماتيك وين گفت: روسيه اتحاديه اروپا را بازيگري مستقل در عرصه بين المللي نمي بيند بلكه اقدامات اتحاديه اروپا را در هماهنگي با آمريكا ارزيابي مي كند.
اين استاد اتريشي همچنين گفت: روسيه خريدار اين حرف نيست كه اتحاديه اروپا بازيگري هنجاري است كه براساس ارزش ها و هنجارهاي خود عمل مي كند : روسيه سوال مي كند كه موضع اتحاديه اروپا براساس مقررات و هنجارهاي خود در ارتباط با حضور نظامي آمريكا در سوريه چه بوده است؟
استاد روابط بين الملل دانشگاه اينسبروك اتريش خاطرنشان كرد: وضعيت كنوني روابط بين اتحاديه اروپا و روسيه بسيار بد است و ما هيچ گفت وگوي نهادينه شده اي نداريم. وي تحريم هاي اوليه اعمال شده از سوي اتحاديه اروپا عليه روسيه در مارس 2014 و از بين بردن گفت وگوهاي نهادينه بين اين اتحاديه و روسيه را تصميمي بسيار منفي ارزيابي كرد و افزود: به همين علت كاملا موافقم كه صدراعظم اتريش در سفر اخير خود به مسكو گفت كه نيازمند ازسرگيري و تعميق گفت وگوها با روسيه هستيم.
صدر اعظم اتريش بتازگي در گفت و گويي با نشريه 'نيوزويك' تاكيد كرد كه صلح در اروپا با روسيه و نه (با اقدام) عليه اين كشور امكان پذير است. كورتس در پاسخ به اين سوال كه حزب راستگراي 'آزادي' اتريش (FPO) شريك دولت ائتلافي اين كشور، روابط دوستانه اي با حزب ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه دارد و اين مساله چه تاثيري بر سياستهاي دولت اتريش خواهد داشت، گفت: ما اطمينان داريم كه صلح در اروپا همواره با روسيه امكان پذير است نه (با اقدام) عليه روسيه .
وي افزود: ما مي خواهيم به يافتن راه حلي براي بحران اوكراين كمك كنيم اما در عين حال موضع روشني نيز درباره تحريم ها داريم . تا زماني كه در اوضاع شرق اوكراين پيشرفتي حاصل نشود، اين (تحريمها) ادامه خواهند يافت.
'هانس كريستين اشتراخه' رهبر حزب آزادي و معاون صدر اعظم اتريش اوايل آبان ماه پيش از تشكيل دولت جديد اتريش ، در گفتگو با خبرگزاري روسي اسپوتنيك بر اهميت روسيه براي اروپا تاكيد كرد و گفت در صورتي كه حزب آزادي وارد دولت اتريش شود براي پايان دادن به تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه مسكو تلاش خواهد كرد. وي گفت: ما خواستار كاهش تنشها در اروپا هستيم و به عنوان اتريش بي طرف براي يافتن راه حلي براي از ميان برداشتن تحريمها اقدام خواهيم كرد . اشتراخه خاطرنشان كرد كه حزب آزادي اتريش همچنين براي رسيدن به توافق تجارت آزاد بين اتحاديه اروپا و روسيه و همكاري نزديكتر در مسائل امنيتي تلاش خواهد كرد.
دولت جديد اتريش و شخص صدر اعظم اين كشور نه تنها در رابطه با روسيه بلكه همچنين در اختلافات داخلي اتحاديه اروپا بخصوص در موضوع مهاجرت نيز قصد تلاش براي كاهش اختلافات دروني اتحاديه و نزديك كردن مواضع شرق و غرب اروپا را دارد.
كورتس اواخر بهمن ماه امسال در كنفرانس امنيتي مونيخ با بيان اين مطلب كه اروپا گرفتار مناقشه هاي دروني بين شمال و جنوب و شرق و غرب اروپا شده و در سطح جهاني نقش كوچك تري ايفا مي كند، گفت: بايد به شعارها و ايده هاي اوليه و اصلي اتحاديه اروپا بازگرديم و در اين صورت قدرت لازم را در صحنه جهاني خواهيم داشت.
وي در گفتگوي اخير خود با نيوزويك در خصوص همكاري هاي اروپايي تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا بجاي صرف وقت روي مسائلي كه در سطح دولتهاي ملي يا منطقه اي قابل حل هستند، بايد تمركز خود را روي مسائل مهم و اساسي مانند امور خارجي ، دفاع و ايمن سازي مرزهاي خارجي قرار دهد.
موضوع مهاجران در سالهاي اخير از مسائل مورد اختلاف در سطح اروپا بوده است. اكثر رهبران اتحاديه اروپا در سال 2015 بر سر برنامه توزيع مجدد مهاجران در اروپا به توافق رسيدند و هدف از آن تقسيم حدود 160هزار مهاجر در بين كل كشورهاي اتحاديه اروپا بود تا از اين طريق به كشورهاي مرزي اتحاديه مانند ايتاليا و يونان كمك شود. اما تا پايان سال 2017 تنها حدود 32 هزار مهاجر مطابق اين برنامه جابجا شده اند. كورتس وزير امور خارجه سابق اتريش يكي از منتقدان جدي تصميم مركل در سال 2015 براي گشودن مرزهاي آلمان به روي مهاجران بود. آن اقدام مركل منجر به ورود حدود 900 هزار مهاجر به آلمان در آن سال شد هر چند اين تعداد پس از آن رو به كاهش بوده است. كشورهاي عضو گروه موسوم به ويزگراد شامل مجارستان، لهستان، اسلواكي و جمهوري چك، مكررا با ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در خصوص موضوع مهاجران دچار مناقشه شده اند. ويكتور اوربان نخست وزير مجارستان بطور خاص در اين خصوص با صراحت مواضع خود را در مخالفت با اتحاديه اروپا بيان كرده است. صدر اعظم اتريش اواسط بهمن ماه در وين ميزان نخست وزير مجارستان بود و دو طرف بر لزوم مقابله با مهاجرت غيرقانوني براي تضمين امنيت در اروپا تاكيد كردند.
سياست دولت اتريش در ايفاي نقش ميانجي براي حل اختلافات اروپايي و جهاني در راستاي محور مركزي سياست خارجي اتريش مبني بر بي طرفي دائمي اما فعالانه بوده كه هدف آن حفظ روابط خوب با قدرت هاي بزرگ امضا كننده «معاهده كشور» و بهبود روابط با همسايگان به منظور ايجاد فضايي كم‏تنش و مبتني بر همكاري در منطقه پيراموني اين كشور است. اتريش در دوران جنگ سرد كشور محبوب ابرقدرت ها بود و نقش ويژه اي به عنوان ميانجي بين شرق و غرب ايفا مي كرد بطوري كه شهر وين محل برگزاري اجلاس هاي مهم بود كه از جمله مي توان به ديدار كندي و خروشچف در سال 1961 و كارتر با برژنف در سال 1979 اشاره كرد.
در پايان جنگ جهاني دوم نيروهاي آمريكا، اتحاد جماهير شوروي ، انگليس و فرانسه، اتريش را اشغال و اين كشور و همچنين شهر وين پايتخت آن را به چهار بخش تقسيم كردند. اتريش در 15 ماه مه 1955 با امضاي «معاهده كشور» (State Treaty) زمينه را براي استقلال خود فراهم كرد. اين معاهده در 27 ژوييه همان سال اجرايي شد و آخرين نيروهاي خارجي روز 25 اكتبر 1955 خاك اتريش را ترك كردند و اشغال 10ساله كشور اتريش پس از جنگ جهاني دوم پايان يافت و اين كشور با اعلام بي طرفي دائمي، استقلال خود را بازيافت. به اين ترتيب 26 اكتبر سال 1955 (چهارشنبه سوم آبان 1334 خورشيدي) به عنوان اولين روز آغاز استقلال اتريش بدون حضور نيروهاي خارجي به عنوان روز ملي اتريش ثبت شد و دولت و مردم اتريش از سال 1965 تا كنون هر سال روز 26 اكتبر را به عنوان روز ملي گرامي مي دارند.
اروپام**1078**1590
۰ نفر