۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82853551
T T
۰ نفر

رستوران موزه آب دزفول پلمب شد

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82853551
رستوران موزه آب دزفول پلمب شد

دزفول - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت:به دليل رعايت نشدن حريم آسيابهاي آبي از آثار باستاني دزفول ، رستوران موزه آب واقع در حريم آسياب هاي آبي با حكم دادستاني پلمب شد.

حجت اله آريايي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:آسيابهاي آبي دزفول مربوط به دوره ساساني هستند كه در دوره هاي مختلف سلجوقيان،صفويان ،قاجاريه و پهلوي مورد مرمت قرار گرفته لذا اجاره دادن حريم آنها به هر عنوان كار اشتباهي بوده است.
وي افزود:پيش از اين شهرداري دزفول با موافقت شفاهي اداره ميراث فرهنگي و با هدف زيباسازي منظر شهري بخشي از حريم آسياب هاي آبي در بستر رودخانه دز واقع در زير پل شريعتي را تحويل گرفته بود اما خلف وعده كرده و اقدام به احداث رستوران در اين مكان نمود.
آريايي ادامه داد:از آنجا كه اين رستوران در حريم آسياب ها اقدام به راه اندازي سفره خانه كرده بود لذا اداره ميراث فرهنگي براي پيگيري حقوقي سه بار و طي نامه كتبي خواستار ارائه قرارداد از اين رستوران شد اما پاسخي دريافت نشد.
وي اضافه كرد:به منظور جلوگيري از وارد آمدن خسارت به آسيابهاي آبي به عنوان بخشي از ميراث كشور موضوع به اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خوزستان گزارش شد و مقرر گرديد در اين رابطه اعمال قانون شود لذا به دليل ساخت و ساز غيرمجاز و توسعه سفره خانه در حريم آسيابهاي آبي با حكم دادستاني رستوران موزه آب پلمب شد.
وي گفت:سه سفره خانه ديگر در حريم آثار باستاني ميراث فرهنگي دزفول قرار دارند كه اخطار لازم به آنها داده شده و تنها يك مورد به اخطاريه ها پاسخ داده است .
رئيس اداره ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت: از آنجا كه پرونده ثبت جهاني دزفول به سازمان ميراث فرهنگي ارسال شده لذا در حريم ميراث فرهنگي نبايد ساخت ، ساز و آسفالت و يا رستوران داير كرد لذا بازگشايي اين رستوران امري بعيد است و تنها در صورت اجازه سازمان ميراث فرهنگي اين امر محقق خواهد شد.
آسياب هاي آبي دزفول با قدمتي بيش از 1700 سال تا اواخر قرن 19 ميلادي همچنان مورد استفاده قرار مي گرفتند.
تعداد آسياب هاي آبي دزفول بين 50 تا 60 حلقه مي باشند كه برخي از اين آسياب ها در بستر رودخانه دز و در مجاورت پل قديم ، پل شريعتي ، و برخي در محدوده 'علي كله' دزفول واقع شده اند كه به دليل طغيان رودخانه و قرار گرفتن در مسير جاده ساحلي برخي از آنها تخريب شد به گونه اي كه هم اكنون تنها حدود 20 حلقه از اين آسياب ها باقي مانده است.
مجموعه آسياب هاي آبي دزفول با شماره 3984 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
7278/6068