۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۵۱
کد خبر: 82855260
T T
۰ نفر
برخورد جدی با ساختارشكنان در حوزه حجاب

تهران- ایرنا- دادستان تهران با تاكید برتداوم برخورد پلیس با افراد ساختارشكن در حوزه حجاب، گفت: پلیس باید در این زمینه به وظیفه خود عمل كند.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا ازپایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی در هفتمین جلسه دادستانی تهران در سال جاری پیرامون آسیب‌های اجتماعی، افزود: ما نمی‌گوییم حجاب صرفاً راهكار انتظامی دارد، اما معتقدیم شكستن حریم حجاب موجب سوق دادن جامعه به سمت نقض ارزش‌های دینی است.
وی ادامه داد: دادستانی تهران دستور كتبی برای توقف اتومبیل رانندگانی كه فاقد حجاب شرعی می‌باشند، صادركرده است و حسب اعلام پلیس، ظرف 2 ماه گذشته 3120 دستگاه اتومبیل در رابطه با كشف حجاب، مزاحمت نوامیس، آلودگی صوتی و مانند آن توقیف شده است.
جعفری دولت‌آبادی یكی از راهكارهای ترویج حجاب در جامعه را امر به معروف و نهی از منكر دانست كه با مشاركت مردم محقق می‌شود و از این كه مردم كمتر به این وظیفه دینی كه در اصل هشتم قانون اساسی بر آن تاكید شده توجه دارند، گلایه كرد.
دادستان تهران تذكر از سوی پلیس یا مرجع رسمی دیگر مانند دادستان یا مدیر موسسه فرهنگی یا مدیر محل خدمت فردی كه ناقض مقررات حجاب است را راهكار دیگر برای برخورد با بدحجابی به شمار آورد و در نحوه تذكر به كتبی بودن آن تاكید كرد و افزود: این تذكر می‌تواند از طریق ارسال پیامك باشد.

**پوشش و عفاف برای مرد و زن هر دو پیش‌بینی شده است
جعفری دولت‌آبادی با تاكید بر عمومیت عفاف و شمول احكام اسلامی در این موضوع بر زن و مرد هر دو، در توضیح اظهار داشت: پوشش و عفاف برای مرد و زن هر دو پیش‌بینی شده است، اما جهات اختلاف زن با مرد موجب شده است كه پوشش وی متفاوت از پوشش مرد باشد.

**رویكرد فعلی نسبت به بدحجابی: مسامحه و ساختارشكنی
دادستان تهران رویكرد فعلی نسبت به بدحجابی را در دو عنوان مسامحه و ساختارشكنی تقسیم‌بندی كرد و اظهار كرد: عدم رعایت حجاب از سوی بانوان غالباً از باب مسامحه و بدون عمد است، اما اخیراً رویكرد ساختارشكنانه از سوی تعدادی انگشت‌شمار از زنان اتخاذ شده كه ناشی از تبلیغات شبكه‌های ماهواره‌ای و شبكه‌های اجتماعی معاند نظام است و این زنان با برداشتن نمادین حجاب در معابر، به طور عمد در صدد القاء این مطلبند كه حجاب در جامعه ایران مورد پذیرش زنان نیست.
جعفری دولت آبادی این القاء را خلاف واقع دانست و در ذكر علت به پیشینه وضعیت حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا كنون پرداخت و اظهار كرد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره زنانی بوده‌اند كه حجاب اسلامی را به طور كامل رعایت نمی‌كردند، اما این نحوه پوشش همراه با ساختارشكنی نبوده است. برداشتن حجاب حتی به طور ناقص به این شكل، علاوه بر این كه با موازین اسلامی از نظر ضرورت حجاب مغایر است، مخالف قانون نیز می‌باشد و همانند آن است كه امروزه كسی بگوید می‌خواهد در خیابان و علن مشروب‌خواری كند.
وی این ایراد كه برخورد با بدحجابی جواب نداده است را نیز مردود برشمرد و در توضیح گفت: حقوق كیفری در مقام بیان ارزش‌های جامعه است كه باید در هنجارها جلوه‌گر شود و تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب 1375 ابتدائاً در مقام بیان حجاب به عنوان یكی از ارزش‌های جامعه اسلامی است.
وی نحوه پوشش و حجاب را مرتبط با عقاید و سلیقه‌های افراد‌ دانست و این واقعیت كه همه زنان نسبت به حجاب به طور یكسان معتقد نیستند و تمایل ندارند را امری طبیعی خواند و گفت: بنابراین این توقع كه تعیین مجازات برای بدحجابی باید موجب شود كه همه زنان حجاب كامل داشته باشند، خارج از توان و عملكرد قانون است.

**این نظر كه جامعه را باید به حال خود رها كرد، قابل پذیرش نیست
دادستان تهران در انتقاد از عده‌ای كه برخورد با بدحجابی را مردود می‌شمارند، به بند یك از اصل سوم قانون اساسی استناد نمود كه از وظایف دولت را ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی قرار داده است و لذا این نظر كه جامعه را باید به حال خود رها كرد، قابل پذیرش ندانست.
وی هم‌چنین ضمن بی‌مبنا خواندن استدلال عده‌ای كه با تمسك با عدم امكان اجرای قانون فعلی در مورد حجاب، در صدد عرفی كردن حجاب برآمده و مدعی اند كه حجاب نیز همانند قانون ماهواره باید به دلخواه افراد باشد، در پاسخ اظهار كرد: قوانین كشور به ویژه مواردی كه با عفت عمومی، اخلاق حسنه و نظم عمومی مرتبط هستند، تا زمانی كه نسخ نشده‌اند، لازم‌الاجرا می‌باشند.

**تلاش دشمن سعی برای نقض ارزش‌های دینی
جعفری دولت‌آبادی راهكارهای حفظ حجاب و عفاف در جامعه را در دو بخش بلند مدت و كوتاه مدت مورد توجه قرار داد و در خصوص راهكار بلند مدت و تكلیف مسوولان در این راستا اظهار كرد: اقدامات بلند مدت از وظایف دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی است و كار عقیدتی را می‌طلبد. نگاهی به جهان غرب كه با سرمایه‌گذاری زیاد از زنان شومن ساخته‌اند كه نشان از ایجاد تغییر در زنان است و هم‌چنین نگاهی به تاریخ آندلس كه راه شكست مسلمان را رواج فساد تشخیص دادند می‌رساند كه توجه دستگاه‌های فرهنگی باید به این مساله معطوف شود و سرمایه‌گذاری بیشتری به عمل آید؛ به ویژه امروزه كه دشمن سعی در شكست انقلاب اسلامی از طریق سست نمودن اعتقادات مردم دارد، توجه به راهكارهای تربیتی و رشدمدار بسیار مهم است.

**پروژه استحاله فرهنگی با نام «پیله حجاب»
جعفری دولت‌آبادی از جمله اقدامات دیگر متهمان را راه‌اندازی كارگاه تولید مشروبات الكلی و برگزاری میهمانی‌هایی مختلط با پیش‌بینی اتاق‌هایی برای انجام اعمال منافی عفت و استعمال مواد مخدر، اعلام نمود و افزود: متهمین غیر از منزل و گالری هنری در تهران، محل‌های دیگری را برای همین منظور در شهرهای تهران، یزد و شیراز در اختیار گرفته‌ بودند و با برگزاری تئاتر با موضوع فمینیست، در اجرای بخشی از پروژه استحاله فرهنگی به نام «پیله حجاب» از هنرمندان جهت اجرای نمایش‌هایی دائر بر نفی حجاب و ارزش‌های اسلامی با هدف تغییر ذائقه فرهنگی دینی جامعه مخاطبان بهره‌برداری می‌كردند.
وی ادامه داد: هدف اصلی متهمان استحاله‌ی فرهنگی و ترویج فساد، جذب افراد به گرایشات هنری توام با ابتذال و استفاده ابزاری از آنان در جهت اهداف از پیش تعریف شده دشمن جهت نشر ابتذال و قبح‌زدایی از مقدسات دینی و سیاه‌نمایی نظام مقدس جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از قالب‌های هنری و تهاجم همه جانبه فرهنگی بوده است كه به موجب حكم دادگاه به حبس‌های سنگین محكوم شده‌اند.

**پروژه سیاسی‌ كردن حجاب برنامه دشمن است
دادستان تهران با انتقاد از پروژه سیاسی‌ كردن حجاب، این پروژه را برنامه دشمن دانست كه تلاش دارد مسأله عفاف و حجاب را به منزله مقابله زنان با جمهوری اسلامی جلوه دهد و در اثبات این انتساب، به عنوان مثال یكی از رادیوهای معاند در گزارشی تحت عنوان «حجاب زنان و مسئله‌ی مشروعیت حكومت‌ها» در 15 اسفندماه پرداخت كه گفته است « در چنین شرایطی حجاب نه تنها به‌عنوان مسئله‌ی زنان در پیوند با تبعیض‌های ساختاری، كه باید به‌عنوان مسئله‌ای سیاسی در پیوند مستقیم با مشروعیت حاكمیت مورد توجه قرار گیرد؛ پرداختن به این مسئله به معنای زیر سوال بردن مشروعیتی است كه حول آن شكل گرفته و سنتی كه بر پایه‌های آن بنا شده است؛ سنتی كه در هیچ یك از دو شكل مطلوب پهلوی اول و جمهوری اسلامی، نسبتی چندان حقیقی با واقعیت ندارد».

** لزوم توجه دستگاه‌های دولتی به رعایت حجاب توسط كاركنان
وی توجه دستگاه‌های دولتی به حجاب را شرط اصلی برای احترام به این ارزش در جامعه دانست و افزود: دستگاه‌های دولتی به ویژه بیمارستان‌ها كه با مردم زیاد سر و كار دارند باید به رعایت حجاب و پوشش كاركنان خود اعم از زن و مرد توجه داشته باشند؛ پاسخگوی بدحجابی كارمندان ادارات مدیران آن‌ها هستند كه باید معرفی شوند.
دادستان تهران از نقش سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در ترویج حجاب نیز غافل نماند و راهكار دیگر را توجه به زیرساخت‌های تصمیمات دولتی و حكومتی دانست و در توضیح اظهار داشت: بخشی از مسائل حجاب در جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های آن از جمله سیاست‌های اقتصادی مرتبط است.
دادستان تهران توجه مدیران به رفتار خود و انطباق آن با موازین اسلامی و حفظ حرمت بیت‌المال را شرط ابتدایی برای الزام مردم در رعایت ارزش‌های اخلاقی و اسلامی دانست و گفت: وقتی می‌توان از مردم انتظار داشت ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب را حفظ نمایند كه مسوولان نیز سلامت رفتار داشته و موازین اسلامی را مراعات كنند.
استفاده ازظرفیت‌های زنان پیشنهاد دیگر جعفری دولت‌آبادی در ترویج حجاب وعفاف بود كه درادامه توضیحات خود گفت: در برخورد با ساختارشكنی‌ها باید از ظرفیت زنان مسلمان و زنانی كه معتقد به حفظ پوشش در جامعه هستند، استفاده بیشتری به عمل آید.
دادستان تهران استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه شبكه‌های اجتماعی را در ترویج حجاب ضروری خواند و افزود: امروزه شبكه‌های اجتماعی بستر غالب ارتباطات مردمی شده است و در بخش انتشار مطالب خلاف عفت عمومی، مدیریت این فضا به ویژه در مورد شبكه‌هایی كه علیه حجاب و عفت عمومی اقدام می‌كنند ضروری است.
وی الگوسازی‌های مثبت در هنرمندان، ورزشكاران و دیگر قشرهای مورد احترام مردم را مورد توجه قرار داد و در خصوص نقش تاثیرگذار هنرمندان و ورزشكاران در ترویج حجاب و عفاف اظهار داشت: این دو قشر مورد علاقه مردم و به ویژه قشر جوان هستند و جوانان به هنرمندان و ورزشكاران به عنوان الگو نگاه می‌كنند. لذا توجه هنرمندان و ورزشكاران به جایگاه خود نزد مردم، ایجاب می‌نماید توجه بیشتری به رعایت عفاف و حجاب داشته باشند تا الگوسازی‌ها سیر مثبتی را در پیش گیرد.

**ضرورت تفكیك در برخورد با بدحجابی یا بی‌حجابی
دادستان تهران قائل به ضرورت تفكیك در برخورد با بدحجابی یا بی‌حجابی شد و در توضیح افزود: مسامحه با بدحجابی باید به حوزه‌هایی محدود شود كه به ارزش‌ها تخطی نمی‌شود اما در مقابل با ساختارشكنان در حوزه حجاب باید برخورد جدی صورت گیرد.
جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده زنی كه در خیابان انقلاب با برداشتن روسری كشف حجاب نموده بود اطلاع‌رسانی كرد و با اظهار این كه این زن به اتهام تشویق مردم به فساد از طریق كشف حجاب در مرئی و منظر عام و تظاهر به عمل حرام و ظاهر شدن در اماكن عمومی بدون حجاب شرعی به 24 ماه حبس تعزیری محكوم شده است، ضمن انتقاد از تعلیق 21 ماه از این مجازات برای مدت پنج سال، در خصوص اعتراض دادستانی به این بخش از رای گفت: تعلیق حكم دادگاه در امور منافی عفت برخلاف بند پ ماده 47 قانون مجازات اسلامی است و دادستانی تهران پیگیر نقض این حكم است.
وی هم‌چنین درباره پرونده وضعیت اولین متهمی كه از بابت تجاهر به كشف حجاب تحت تعقیب قرار گرفت، اظهار داشت: حسب اعلام پزشكی قانونی، نامبرده «نیازمند درمان دارویی طولانی مدت تحت نظر روانپزشك می‌باشد».
دادستان تهران بر ضرورت تولید محتواهای مثبت در فضای مجازی تاكید نمود و از پلیس و قضات خواست از هیاهوها نترسند.
وی ادامه داد: همه راهكارهای مرتبط با حجاب به پلیس و دستگاه قضایی ختم نمی‌شود بلكه این دو باید آخرین سنگر باشند اگرچه كه همكاری دستگاه‌های فرهنگی موجب شده است غالب راهكارها قضایی و انتظامی تلقی شود.
هفتمین جلسه دادستانی تهران در سال جاری پیرامون آسیب‌های اجتماعی، با حضور تعدادی از معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران و تعدادی دیگری از فرماندهان نیروی انتظامی و نمایندگانی از وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران و دیگر دستگاه‌های مرتبط با موضوع عفاف و حجاب، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.
اجتمام*1724*1193
۰ نفر