۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82855967
T T
۰ نفر

مدگرايي با الگوي وطني

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82855967
مدگرايي با الگوي وطني

مشهد – ايرنا – مد و مدگرايي پديده اي است كه كمابيش در بين اقشار مختلف جامعه بويژه جوانان و نوجوانان وجود دارد و استفاده مناسب از اين امر در صنعت پوشاك مي تواند ضمن بهره گيري از الگوهاي وطني به توليدكنندگان داخلي نيز كمك شاياني بكند.

به گزارش ايرنا، توسعه وسايل ارتباط جمعي دستيابي به مدهاي غيرايراني و تاثير از فرهنگ كشورهاي خارجي را آسان كرده است و تبعيت كوركورانه از مدل هاي خارجي در لباس و خريد برندهاي معروف آنها نه تنها باعث بروز مشكلات اجتماعي مي شود و با فرهنگ غني ايراني منافات دارد، بلكه ضرر و زيان ناشي از خريد اين برندها، توليدكنندگان و طراحان مد و لباس داخلي را متضرر و منافع ملي و صنعت كشور را متاثر مي كند.
سومين جشنواره مد و لباس اسلامي و ايراني در خراسان رضوي كه از 13 تا 17 اسفندماه با حضور 200 طراح استاني در مشهد برگزار شد، اقدامي ارزشمند در راستاي ترويج فرهنگ استفاده از مد و لباس ايراني و جايگزين كردن مدل ها و طرح هاي ايراني به جاي برندها و طرح هاي خارجي بود.
شماري از مسئولان مرتبط با هنر و صنعت مد و لباس با تاكيد بر لزوم ترويج مدهاي ايراني و منطبق بر فرهنگ و هويت اسلامي، تاثير برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره هاي مد و لباس بر فرهنگ و صنعت ايراني غيرقابل انكار مي خوانند.

*جشنواره هاي مد و لباس محرك نشاط اجتماعي
مديركل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: در شرايط كنوني، جامعه به شدت نيازمند نشاط، طراوت و حركت به سمت شادابي و سرزندگي است لذا بي ترديد برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه هاي مد و لباس مي تواند موجب نوآوري ها و بازگشت به خويشتن در حوزه پوشش شود.
فرشته سلجوقي اظهار كرد: انتخاب افراد در حوزه رنگ ها، مدل ها و طرح هاي لباس براي پوشش خود، معرف شخصيت شان است و در اين ميان زنان به دليل تنوع لباس و نقش همسري و مادري شان، به مد و مدگرايي و استفاده از طرحهاي مختلف در پوشش بيشتر اهميت مي دهند و بعضا در مقايسه با مردان به طراحي لباس و انواع مدها علاقه بيشتري دارند.
وي بيان كرد: در هر خانواده اي لباس همسران و فرزندان توسط زنان انتخاب مي شود و برگزاري جشنواره هاي مدل و لباس و مشاركت دادن حداكثري بخش خصوصي موجب مي شود كه بتوان ضمن تامين نياز مردم بويژه زنان به محلي براي ارائه طرحها و بهره گيري از مدل هاي ديگر در لباس، از صنعت مد و لباس در كشور نيز حمايت بيشتري كرد.
وي اظهار كرد: ايران با توجه به تنوع اقوام و فرهنگ غني و تمدني خود، در دوران مختلف، از طرحها و نقش هاي مختلفي در لباس برخوردار بوده كه امروزه مي توان با احياي اين ظرفيت ها و بهره گيري از تجربه و هنر گذشتگان، از اين صنعت پرصرفه و سود به نفع اقتصاد داخلي بهره برد و هنر ايراني را به دنيا معرفي كرد.
مديركل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي گفت: مشهد مقدس و خراسان رضوي دالان و محل رفت و آمد اقوام و نژادهاي مختلف ايراني است و همه اقوام ايراني به نحوي در مشهد سهمي دارند.
سلجوقي اظهار كرد: اگر در خصوص برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره هاي مد و لباس در مشهد سرمايه گذاري بيشتري انجام گيرد و از طراحان حمايت شود، بي شك صنعت مد و لباس منبع درآمدي براي توليد كنندگان و موجب استقبال مردم استان هاي مختلف از اين بخش و ايجاد نشاط اجتماعي در جامعه مي شود.
وي اظهار كرد: مشهد، قطب توليد پوشاك و كفش ايران است لذا مي توان با حمايت از صنعت مد به پيشه وران و طراحان و هنروران كمك كرد تا بتوانند هم بازار پررونق تري را به لحاظ تعداد مسافري كه به مشهد مي آيند، داشته باشند و هم مسافران بتوانند لباس مدنظر خود را در اينجا با پوشش هاي فاخر ايراني و رنگ هاي شاد تهيه كنند.

*لزوم هدايت مد و مدگرايي به سمت فرهنگ ايراني - اسلامي
معاون هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بخش قابل توجهي از فرهنگ ايرانيان به نحوه و طراحي پوشش فرد اشاره دارد و توصيه هاي بسياري هم در عرف جامعه و هم در مباني اساسي اسلام به اين بخش شده است.
افشين تحفه گر اظهار كرد: اينكه هر جامعه اي متناسب با شرايط فرهنگي خود از انواع مختلف پوشش استفاده مي كند و ويژگي هاي فرهنگي اصيل خود را در نوع پوشش خود به نمايش مي گذارد، يك واقعيت غيرقابل انكار است.
وي بيان كرد: كارشناسان و طراحان مد، لباس را يك رسانه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي براي مد در عرصه پوشاك مي دانند.
وي اظهار كرد: اينكه مد و مدگرايي و پيروي از الگوهاي متفاوت، خوب است يا نيست، به تبع آنچه در فرهنگ ايراني – اسلامي وجود دارد، الگوپذيري از مدل هاي خوب و مناسب و متناسب با فرهنگ و عرف جامعه اي كه از يك پيشينه غني فرهنگي برخوردار است، كار پسنديده اي به شمار مي رود.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: اصالت هاي ايراني و اسلامي در فرهنگ ايرانيان ريشه دوانده و مورد وثوق مردم است لذا اگر الگويي با اين شاخص ها در معرض ديد و استفاده مردم قرار گيرد، مي تواند يك الگوي مناسب براي مدگرايان باشد.
تحفه گر اظهار كرد: از اين منظر، استفاده كردن از عنوان مد يا الگو متناسب با فرهنگ و عرف جامعه ايراني و استفاده از الگوهاي فاخر و شناخته شده، يك حركت ارزنده است كه تاثيرگذاري آن بر اجتماع و فرهنگ مردم انكارناپذير است.
وي بيان كرد: فرهنگ استفاده از مد مربوط به امروز نيست بلكه در فرهنگ و تاريخ ايران زمين، اين الگوپذيري از ابتدا كه انسان به پوشيدن بدن خود احساس نياز كرد و اقدام به طراحي انواع پوشش براي خود نمود، وجود داشته و مد در ذات پوشش قرار داشته است.
وي گفت: امروزه پوشش در قالب لباس، كفش يا زيورآلات يكي از نيازهاي اساسي جامعه است و به تبع آن مد و مدگرايي نيز در جامعه بسيار رواج دارد.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: يك لباس مي تواند معرف وضعيت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و در واقع رويكرد و تفكر يك جامعه باشد و كاملا مشابه يك رسانه عمل مي كند لذا بايد در ارائه الگوها و انتخاب آنها براي پوشش دقت داشت.

*جشنواره مد و لباس خراسان رضوي
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: سومين جشنواره و گردهمايي طراحي مد و لباس خراسان رضوي كه از 13 اسفند در محل مركز تجاري اطلس مشهد برپا شده، در راستاي پاسخگويي به نياز جامعه به مد، جايگزين كردن مد و طرح هاي ايراني به جاي طرح هاي خارجي و حمايت از توليدات داخلي بوده است.
تحفه گر اظهار كرد: بخش عمده اي از اقتصاد و تراكنش مالي ايران و ساير كشورهاي اسلامي كه يك چهارم از جمعيت دنيا را تشكيل مي دهند، به بخش پوشش و لباس اختصاص دارد كه طرح هاي جديد اين پوشش شامل لباس، كيف و كفش و زيورآلات در قالب مد تعريف مي شود.
وي بيان كرد: متاسفانه مركز اصلي ترويج مد در انواع پوشش، كشورهاي توسعه يافته هستند و توليدات آنها به كشورهاي اسلامي نيز نفوذ كرده و باعث تبعيت جوناان مسلمان از آن الگوها و مدها در پوشش مي شود.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: كشورهاي اسلامي داراي اقتصاد بسيار پويا و توانمند از حيث منابع ريالي و منابع طبيعي هستند و مي توانند در اقتصاد مربوط به پوشاك سهم عمده اي داشته باشند.
تحفه گر اظهار كرد: براين اساس با همفكري دست اندركاران حوزه پوشاك در بخش صنعت، فرهنگ و دانشگاه، به اين نتيجه رسيديم كه فضايي را در اختيار طراحان مد و لباس قرار دهيم تا بتوان به اقتصاد در حوزه لباس و مد، كمك كرد.
وي بيان كرد: براين اساس در معاونت هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، برنامه ريزي شد تا با ايجاد ساز و كار لازم، توانمندي هاي بخش طراحي و توليد كشورهاي اسلامي در بين 57كشور اسلامي زيرمجموعه آيسسكو، شناسايي و فعال شوند تا از خروج منابع مالي از كشورهاي اسلامي به كشورهاي توسعه يافته جلوگيري شود.
وي اظهار كرد: در گام نخست شروع به شناسايي توانمندي هاي كشور در بخش مد و لباس كرديم تا در يك گردهمايي با طراحان مد و لباس كشورهاي اسلامي بتوانيم اين ايده ها و توانمندي هاي داخلي را به اشتراك بگذاريم.
وي خاطر نشان كرد: در اين راستا نخستين همايش مد و لباس را سه ماه قبل با برخي از هنرمندان طراح كشورهاي اسلامي و نمايندگاني از سازمان آيسسكو برگزار كرديم كه بسيار جشنواره موفق و مناسبي بود و بازخوردهاي خوبي نيز داشت.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: يكي ديگر از برنامه هايي كه اين نهاد براي شناسايي هنرمندان طراح و دوخت استان انجام داد، برنامه ريزي براي اجراي سلسله برنامه هايي از جمله برگزاري همايش ها و جشنواره هاي استاني بود.
تحفه گر اظهار كرد: اسفند امسال سومين جشنواره استاني مد و لباس در راستاي رسيدن به يك سنديكا و تشكل مربوط به طراحان مد و لباس كشورهاي اسلامي برگزار شد.
وي افزود: در كنار اين جشنواره نيز، دومين اجلاس هنرمندان طراح جهان اسلام با حضور نمايندگان برخي كشورهاي اسلامي برگزار شد تا ارزيابي مجددي نسبت به توانمندي ها و ظرفيت هاي طراحان مد و لباس كشورهاي اسلامي انجام گيرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه فراخوان برگزاري همايش و نمايشگاه طراحان مد و لباس كشورهاي اسلامي كه در سال آينده در مشهد برگزار مي شود، در ابتداي سال 97 منتشر شود و تعاملات خوبي براي ايجاد فضاي مناسب، تبادل فرهنگي بويژه فرهنگ اصيل ايراني و فرهنگ اسلامي در بين اين مجموعه ايجاد شود.
وي بيرون كشيدن بازار پوشاك كشورهاي اسلامي از دست كشورهاي غيراسلامي، ايجاد خلاقيت و انگيزه براي طراحان مد و لباس، به كارگيري همه ايده هاي جديد در بخش مد و لباس، معرفي فرهنگ هاي مختلف كشورهاي اسلامي و استفاده از هنر اصيل اين كشورها در دوخت لباس را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش و نمايشگاه برشمرد.

*دبيرخانه كارگروه مد و لباس
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: پنج سال قبل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف شد دبيرخانه كارگروه مد و لباس را ايجاد كند و گامي براي ايجاد ارتباط فرهنگي بين پوشش و لباس با اصالت هاي فرهنگي و ملي و انتقال اين مفاهيم به توليدكنندگان بردارد.
تحفه گر اظهار كرد: در اين كارگروه كه زير نظر معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، آيين نامه اي تنظيم و نمايندگاني از سوي وزارتخانه هاي مرتبط با صنعت و هنر طرح و پوشاك در آن كارگروه عضو شدند.
وي بيان كرد: به تبع دبيرخانه كارگروه مد و لباس در تهران، دبيرخانه هاي استاني شكل گرفت و از سوي اين دبيرخانه بنيادي براي اجرايي كردن برنامه ها تشكيل شد.
وي گفت: در دبيرخانه استاني كارگروه مد و لباس، متاثر از دبيرخانه ملي، نمايندگاني از ادارات كل مرتبط با بخش فرهنگ، هنر و صنعت لباس حضور دارند و برگزاري برنامه هاي متعدد را برنامه ريزي مي كنند.
تحفه گر، برپايي نمايشگاه هاي فصلي در زمينه پوشاك، ايجاد زمينه و بستر لازم براي معرفي و صدور پوشاك به كشورهاي ديگر، برگزاري نشست هاي فرهنگي و آموزشي، معرفي هنرهاي اصيل ايراني و اسلامي به جامعه طراحان و ايجاد فرصت براي تبادل اطلاعات از فرهنگ ايراني و اسلامي به سمت طراحي مد را از جمله فعاليت هاي اين دبيرخانه برشمرد.

*حمايت از برندهاي داخلي پوشاك
معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: تعبير اين وزارتخانه از مد، برندهاي داخلي و خارجي پوشاك و كفش است و براي ساماندهي برندها و حمايت از توليد داخل اقداماتي را برنامه ريزي كرده است.
علي باخرد افزود: وزارت صنعت از 1.5 سال پيش تاكنون دستورالعملي را ابلاغ كرده است تا در حمايت از برندهاي پوشاك و توليدات داخلي، بتوان برندهاي خارجي را ساماندهي كرد.
وي اظهار كرد: در اين راستا برخورد قانوني با صاحبان برندهاي خارجي كه كالاي خود را به صورت غيرمجاز وارد ايران مي كردند، در دستور كار قرار گرفت و تاكنون 60 برند خارجي در حوزه پوشاك در بازار استان ساماندهي شده و مجوز فروش به صاحبان 17 برند داده شده است.
وي ادامه داد: صاحبان 17 برند خارجي كه مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي دارند، تنها در صورت داشتن نمايندگي و واحد فروش مي توانند كالاي خود را در سطح بازار بفروشند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: واحدهاي توليدي نيز مي توانند طي قراردادي با صاحبان برندهاي خارجي، 20 درصد از محصولات آنها را در داخل توليد كنند تا از توليدكنندگان داخلي نيز حمايت شود.
باخرد، شناساندن توليدات داخلي يا برندهاي داخلي در پوشاك را از ديگر ماموريت هاي اين نهاد برشمرد و گفت: تلاش كرده ايم؛ برندهاي داخلي استان را به مردم بيشتر بشناسانيم و كيفيت توليدات داخلي را به آنان نشان دهيم.
وي اظهار كرد: در همين راستا، نمايشگاهي با عنوان پوشاك داخل در ارديبهشت ماه سال آينده در يكي از هتل هاي مشهد برپا مي شود تا مردم با آخرين متدها و دوخت هاي خارجي و داخلي آشنا شوند و توليدكنندگان بتوانند در رقابت با مدل هاي خارجي، محصولات خود را در مقابل ديد خريداران قرار دهند.
7489/5132