۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82857338
T T
۰ نفر

كندوله ای ها به استقبال بهار رفتند

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82857338
كندوله ای ها به استقبال بهار رفتند

كرمانشاه- ایرنا- صدای پای بهار در حالی كه كمتر از 2 هفته به پایان سال مانده، شنیده می شود اما مردم روستای تاریخی 'كندوله' از توابع شهرستان صحنه در استان كرمانشاه زودتر از سایر مردمان مناطق كُردنشین به استقبال بهار رفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كندوله با جمعیتی نزدیك به یك هزار و 500 نفر یكی از 14 روستای هدف گردشگری استان كرمانشاه است كه در 62 كیلومتری شهر صحنه و 85 كیلومتری شرق كرمانشاه واقع شده است.
این روستای تاریخی كه قدمت آن به سه هزار سال قبل بر می گردد، یكی از كهن ترین زیستگاه های انسان در منطقه دینور است.
آئین صدای پای بهار روز جمعه 18 اسفند به همت جمعی از جوانان و به سرپرستی 'آرش امیری' از هنرمندان و مستندسازان صدا و سیمای مركز كرمانشاه كه خود از اهالی روستای كندوله است، برگزار شد.
باوجود اینكه امسال برای اولین بار آئین پیشواز از نوروز و بهار در روستای كندوله برگزار شد اما مردم استقبال خوبی از آن كردند و یكی از شركت های گردشگری نیز جمعی از گردشگران شهر كرمانشاه را به محل آورده بود.
این آئین با برگزاری برنامه دعای باران (بوكه باران) توسط كودكان روستا آغاز شد، آنان لباس های كُردی زیبایی به تن كرده بودند و عروسكی بزرگ بالای سر گرفته بودند و در دستان آنها نیز سبدهای از محصولات روستا دیده می شد.
كودكان برای آمدن باران دعا می خواندند، زبان مردم كندوله اورامی (هورامی) است. خواندن دعا به زبان اصیل و كهن اورامی یكی از جذابیت های این آئین سنتی بود كه گردشگران را به وجد آورد.
روستاهای كندوله، شریف آباد و پرنیان تنها روستاهای شهرستان صحنه و شرق استان كرمانشاه هستند كه مردمان آن به زبان اورامی سخن می گویند.
همچنین مردمان این روستا را نیز می توان تنها اورامی های پیرو مذهب اهل تشییع استان كرمانشاه دانست.
استقبال بی نظیر مردمان روستا از گردشگران نشان از فرهنگ غنی و مهمان نوازی این مردم دارد، آنان در ورودی روستا صندلی هایی را چیده بودند و مهمانان را برای نشستن دعوت می كردند و خود سرپایی شاهد برگزاری مراسم بودند.
چندین غرفه از صنایع دستی، محصولات لبنی و دامی، محصولات باغی و آش در محل برگزاری این آئین برپا شده بود كه با استقبال گردشگران روبرو شد.
انگور كندوله در ارقام مختلف مشهور است و اینك كه فصل انگور نیست كشمش و مویز آن توسط مردم روستا در غرفه های برپا شده عرضه شده بود.
در مراسم صدای پای بهار، موسیقی كُردی و اورامی توسط یكی از هنرمندان روستا 'پیمان امیری' اجرا شد و گروهی 'هله پركی' نیز همراه با آهنگ شاد كُردی حاضران را به وجود آورد.
یكی از شاعران روستا نیز در ادامه این برنامه شعری به زبان اورامی در وصف روستای تاریخی كندوله قرائت كرد و یكی از هنرمندان روستا شاغل در صدا و سیمای مركز كرمانشاه نیز آهنگ هایی به زبان كُردی اجرا كرد.
این آئین كه از ساعت 10 صبح آغاز شد تا نزدیك به ساعت 17 ادامه یافت و مردم روستا پس از برنامه های نوبت صبح، با مهمان نوازی از گردشگران و مهمانان حاضر در مراسم پذیرایی كردند.
برنامه های نوبت عصر نیز از ساعت 14 آغاز شد كه اجرای هله پركی (رقص كردی) و موسیقی كُردی مهمترین بخش آن بود.
باوجود اینكه این برنامه برای اولین سال در این روستای تاریخی برگزار شد اما شروع خوبی برای ارتقای سطح كمی و كیفی آن در سال های بعد است كه می توان با برنامه ریزی و مشاركت همگانی، به آیتم های برنامه افزود.
كندوله به عنوان یكی از روستاهای هدف گردشگری نیازمند زیرساخت هایی است كه می تواند به رونق گردشگری در این روستا كمك كند.
این روستای گردشگری فاقد شبكه اینترنت است و نگارنده برای ارسال خبر و عكس به بالای یكی از تپه های روبروی روستا رفتم كه این ضعف باید برطرف شود.
راه اندازی یك اقامتگاه بوم گردی برای استراحت و پذیرایی گردشگران، توجه به بهداشت و حفظ محیط روستا، بسته بندی محصولات تولیدی روستا و برپایی یك نمایشگاه دائمی از این محصولات نیز می تواند به رونق گردشگری كمك كند.
آرش امیری بانی برگزاری آئین صدای پای بهار به خبرنگار ایرنا گفت كه مكاتبات لازم برای رفع نقایص روستا از جمله شبكه اینترنت انجام شده و امیدواریم شركت مخابرات هرچه سریعتر این ضعف را برطرف كند.
او اظهار كرد كه برای رونق گردشگری در روستای كندوله چندین برنامه در نظر دارم كه برگزاری جشنواره انگور یكی از این آنها است.
اطراف روستای كندوله مملو از باغ های مثمر فراوانی است كه در آن درختان گردو، سیب، زردآلو و سایر درختان وجود دارد اما انگور كندوله در منطقه معروف است.
فرشید امیری یكی از جوانان روستا، نگارنده را به خانه بزرگ و قدیمی خود دعوت كرد و گفت: درخواست مجوز اقامتگاه بوم گردی را به میراث فرهنگی داده ام و با این درخواست نیز موافقت شده است.
او در حیاط منزل خود قلمه درختان انگور را برای فروش داشت و می گفت بیش از 30 نوع انگور در باغات كندوله وجود دارد و مردم مناطق مختلف داخل و خارج از استان برای خرید قلمه (نهال) به ما مراجعه می كنند.
او قیمت هر قلمه را 30 هزار ریال ذكر كرد.
مردم روستای كندوله در روز جمعه 18 اسفند ساعات لذت بخشی را برای گردشگران رقم زدند و آنها را برای حضور در جشنواره انگور كه در فصل برداشت آن برگزار می كنند، دعوت كردند.

**روستای كندوله
روستای كندوله در كوه پایه استقرار یافته و بافت مسكونی متمركز دارد. روستا معابر عریضی دارد و در برخی از آنها درختان بلند و نهرهای آب فضای دلپذیری را به وجود آورده است.
تاكستان های زیبا و متعددی كه در فصل تابستان خوشه های انگور از تاك های آن آویزان می شود مناظری بسیار جذاب پدید آورده است و همچنین باغات پلكانی واقع شده در دامنه كوه بر غنای این مناظر افزوده است.
در 26 كیلومتری روستا، دشت پهناور و معروف دینور واقع شده است. این دشت به لحاظ مناظر طبیعی؛ بسیار زیبا و منحصر به فرد است.
انواع درختان كیكم، بلوط، گویج، بلالوك، ارژن و همچنین گیاهان پونه، گل گاوزبان، گل كبود، گل ختمی، بو مادران و گون كه مصارف دارویی نیز دارند، دشت دینور را به ویژه در بهار و تابستان به بهشتی زیبا مبدل می سازند.
همچنین این دشت زیستگاه انواع پرندگان و جانورانی مانند كبك، تیهو، گرگ، روباه و خرگوش است.
قلعه تاریخی مروان بر بالای كوه لمه قه لا(سیه قلعه) در شمال شرقی كندوله واقع شده و مردم كندوله معتقدند كه این قلعه محل پنهان مروان خلیفه اموی بوده است.
مهمترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی با طرح های بومی (برگرفته از طرح های كُردی) و طرح های غیر بومی است و جنبه صادراتی دارند.
پوشاك زنان و مردان این روستا لباس كُردی محلی است. از انواع غذاهای متداول در این روستا می توان به دوغینه، آش شلغم، آش ترش و نوعی دلمه محلی اشاره كرد.
روستای كندوله از طریق شهرهای كرمانشاه ، صحنه و كامیاران قابل دسترسی است.
استان كرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد كه در 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا سكونت دارند، بیش از 600 هزار نفر از مردم استان در روستاها زندگی می كنند.
3033/8066
گزارش از فرزاد نویدی
۰ نفر