۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82858513
T T
۰ نفر
نحوه تنظیم بازار شب عید خراسان رضوی در میزگرد ایرنا تشریح و بررسی شد

مشهد- ایرنا- كلانشهر مشهد علاوه بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت، در ایام نوروز پذیرای چندین میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است كه نیاز آنان به كالاهای متنوع به ویژه سوغات ضرورت اقدامات كنترلی، نظارتی و ارائه كالا را با كیفیت مناسب دوچندان می كند.

165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه كسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی خراسان رضوی فعالیت می كنند. بر این اساس به ازای هر 29 مصرف كننده در استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی یك واحد صنفی وجود دارد. در این میان
107 اتحادیه و حدود 120 هزار واحد صنفی فقط در سطح كلانشهر مشهد وجود دارند.
با توجه به اهمیت این موضوع، نحوه تنظیم بازار شب عید در خراسان رضوی با حضور تعدادی از دست اندركاران كارگروه كمیسیون تنظیم بازار این استان در قالب میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی در مشهد بررسی شد.
در این میزگرد مدیر كل تعزیرات حكومتی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و نایب رئیس اتاق اصناف این استان حضور یافتند.

* نبود نگرانی در مورد تامین كالاهای اساسی شب عید
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: در حوزه تنظیم بازار به استناد قانون، بخش بازرگانی محصولات كشاورزی را در اختیار وزارت جهاد كشاورزی است.
سید حمیدرضا جوادی افزود: دبیری كمیسیون تنظیم بازار استانها به معاونت اقتصادی استانداری واگذار شده تا این مسئولیت را به سازمان صنعت و معدن یا سازمان جهاد كشاورزی تفویض كنند. بر اساس تصمیم كارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی این مسئولیت تا اطلاع ثانوی از سوی استانداری به سازمان جهاد كشاورزی استان تفویض شده است.
وی ادامه داد: قیمت كالایی را كه در قالب طرح تنظیم بازار به استانها ابلاغ و سهمیه آن مشخص می شود، كارگروه ستاد كشوری تنظیم بازار كشور مصوب می كند اما تعریف شبكه توزیع این كالا توسط سازمان جهاد كشاورزی استان انجام می شود.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: كالاهای اساسی برای شب عید به اندازه كافی در كل كشور ذخیره سازی شده اند. این اقلام شامل برنج، گوشت منجمد و میوه هستند و هیچ نگرانی برای تامین آنها در سطح بازار وجود ندارد.
وی افزود: نمی توان میزان ذخیره سازی كالاهای اساسی را برای شب عید در استان اعلام كرد. اگر كمبود یا نیاز مجددی به این كالاها باشد دوباره برای استان تامین خواهد شد.
جوادی ادامه داد: دو قلم میوه پرمصرف شامل سیب و پرتقال كه مصوبه مجلس شورای اسلامی برای كالاهای اساسی تنظیم بازار هستند به میزان كافی برای شب عید تامین و ذخیره سازی شده است. سیب از استان آذربایجان غربی و پرتقال از استان مازندران تامین و در سردخانه های خراسان رضوی ذخیره سازی شده تا به موقع در بازار با قیمت مناسب و كیفیت عالی توزیع شود.

* لزوم تنظیم بازار شب عید و برنامه های نوروزی
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: همه ساله در ماههای اسفند و فرودین به دو دلیل با افزایش تقاضا در حوزه كالا و خدمات در سطح استان به ویژه در مشهد مواجه می شویم.
علی غفوری مقدم افزود: تقاضا طی اسفند ماه به جهت نزدیكی ایام عید نوروز افزایش می یابد و در فروردین به دلیل حضور چند میلیونی زائران و مسافران مشهد مقدس و دیگر نقاط استان حجم خرید و تقاضای مردم برای كالاهای اساسی بالا می رود.
وی ادامه داد: كمیسیون تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر خراسان رضوی كه دو حوزه تصمیم گیر و برنامه ریز برای بازار هستند از 2 ماه پیش برنامه های مختلفی را تدوین كردند تا اقدامات لازم در حوزه تامین و توزیع كالا و نظارت بر قیمت كالاهای اساسی انجام شود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تمام تصمیمات كمیسیون استانی تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر متاثر از مصوباتی است كه توسط ستاد كشوری تنظیم بازار به استانداران به عنوان روسای كمیسیون تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر ابلاغ شده اند.
وی افزود: ستاد كشوری تنظیم بازار مصوبات خود را در چند محور ابلاغ كرده است. محور نخست برنامه ریزی برای تامین كالاهای اساسی می باشد. در این چارچوب كالاهای اساسی مشمول طرح تنظیم بازار شامل برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز و میوه از طریق كمیسیون تنظیم بازار استان تامین می شوند.
غفوری مقدم ادامه داد: بطور طبیعی كمیسیون تنظیم بازار خراسان رضوی در مورد تامین كالاهای دیگر هم تدابیری اتخاذ كرده تا كمبودی در سایر مواد غذایی و كالاهای مورد نیاز شب عید احساس نشود.
وی گفت: محور دوم مصوبات ابلاغی ستاد كشوری تنظیم بازار به استانداران شامل اقدامات كنترلی و نظارتی بر بازار است كه در قالب طرحهای نظارتی توسط سازمان صنعت، اتاق اصناف و اداره كل تعزیرات حكومتی اجرا می شوند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: اقدامات كمیسیون استانی تنظیم بازار در دو بازه زمانی و در دو محور 'تامین و توزیع كالاهای اساسی' و 'اقدامات كنترلی و نظارتی' برنامه ریزی شده اند. بازه نخست از یكم تا پانزدهم اسفند و بازه دوم از اواخر اسفند تا 15 فروردین ماه است.
وی ادامه داد: بازه زمانی نخست شامل اقدامات به منظور كمك به تامین و توزیع كالاهای اساسی برای مردم استان و نظارت بر كالاها و خدماتی است كه مورد تقاضای مردم برای تامین نیازهای خانوار در شب عید می باشد. اقدامات در بازه زمانی دوم از اواخر اسفند تا 15 فروردین مربوط به خدمات رسانی به زائران و مسافران است.
او گفت: سازمانهای جهاد كشاورزی، صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف، سازمان تعاون روستایی، اداره كل تعزیرات حكومتی و نیز شركت غله و شركت پشتیبانی امور دام به عنوان دستگاههای اصلی و دانشگاه علوم پزشكی و سازمان دامپزشكی به عنوان اعضای كمكی در تنظیم بازار استان نقش ایفا می كنند.
غفوری مقدم افزود: همه اقدامات برای تنظیم بازار استان با مدیریت كلان استانداری برنامه ریزی و توسط اعضای كمیسیون اجرا می شوند. اخیرا مراجع قضایی نیز در این فرآیندها وارد شده اند و به تنظیم بازار كمك می كنند.

* تنظیم بازار زیانی به كشاورزان و تولیدكنندگان نمی رساند
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: عمده محصول سیب و پرتقال هم اینك دیگر دست باغدار نیست بلكه یا در اختیار واحدهای بسته بندی قرار گرفته و و یا در اختیار واسطه ها است. در این موقع سال باغدار به دلیل نداشتن امكانات لازم نمی تواند همه میوه را ذخیره كند لذا عمده تولیدات سیب و پرتقال در كشور از دست باغداران خارج شده و در سردخانه ها ذخیره سازی گردیده است.
جوادی افزود: دولت برای كالاهای اساسی طرح تنظیم بازار مانند پرتقال و سیب یارانه می دهد لذا این اقدام به هیچوجه به ضرر كشاورز نیست. سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد كشاورزی مكلف هستند كالاهای اساسی تنظیم بازار را از تولیدكننده خریداری كنند و بر اساس قیمتی كه ستاد كشوری نظیم بازار كشور مصوب می كند و كمتر از قیمت خریداری شده از تولیدكننده است، در بازار توزیع نمایند.
وی ادامه داد: كسانی كه از بحث ورود دولت به تنظیم بازار ناراضی هستند بیشتر دلالان و واسطه ها می باشند زیرا ورود دولت به بازار باعث شكسته شدن قیمتها می شود و كسانی كه می خواهند از این فرصت سوء استفاده كنند همیشه نگران ورود دولت هستند.

* نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه میزگزد ایرنا در مشهد گفت: بخشی از اقدامات مربوط به برنامه های كمیسیون تنظیم بازار استان از جمله تامین كالاهای اساسی و برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا آغاز شده است.
غفوری مقدم افزود: ابزارهای كنترل قیمت در بازار شب عید شامل دو بخش می شود. بخش نخست استفاده از ابزارهایی است كه در حوزه تامین و توزیع كالا وجود دارد و ابزار دوم اقدامات كنترلی و نظارتی است كه به جلوگیری از افزایش غیرواقعی قیمتها كمك می كند.
وی ادامه داد: ابزاری كه این سازمان برای كنترل قیمتها و جلوگیری از افزایش غیرواقعی آنها در اختیار دارد برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا است. كمیته نمایشگاهی مركب از نمایندگان دستگاههای مختلف مرتبط با حوزه اقتصادی، اجتماعی و بازار خراسان رضوی برگزاری نمایشگاه بهاره را در اسفند ماه با محوریت اتاق اصناف مشهد مصوب كرد. بر این اساس نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره در مشهد از 11 تا 18 اسفند جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی این شهر برپا شد.
او گفت: در چارچوب این نمایشگاه كالاهای متناسب با نیاز مردم در عید نوروز از جمله پوشاك، كیف و كفش، انواع شیرینی، آجیل و خشكبار و سایر مواد غذایی عرضه شد. برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم كالای بهاره در سایر شهرستانهای خراسان رضوی هم به كمیته نمایشگاهی همان شهرستانها واگذار شده و می توانند در طول اسفند یك نمایشگاه را برگزار كنند.

* دو كاركرد نمایشگاه بهاره برای تنظیم بازار
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم كالا حداقل دو كاربرد اثبات شده دارد. كاربرد نخست این است كه برپایی نمایشگاهها مشوقی برای ایجاد نشاط در بازار هستند.
وی افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه كالا شور و نشاطی در بازار به ویژه در میان اتحادیه ها و اصنافی كه با ما همراهی می كنند بوجود می آید. همچنین در سطح بازار شاهد حراج، فروش فوق العاده و تخفیفهای مناسب از سوی صنفهای مشابه صنوفی كه در نمایشگاه شركت می كنند هستیم.
غفوری مقدم ادامه داد: جمعیتی كه در مجتمعهای تجاری پوشاك در این ایام حضور می یابند به اندازه جمعیتی است كه در نمایشگاه كالا حضور پیدا می كنند و در واقع نشاط در بین مردم و اصناف بوجود می آید.
وی گفت: كاركرد دوم نمایشگاه، تامین بخشی از نیاز مردم به كالاهای اساسی است بطوری كه این قشر به نمایشگاهها مراجعه می كنند و كالاهای مورد نیاز خود را شامل كالاهای طرح تنظیم بازار و كالاهای غیرطرح را با قیمت مناسب خریداری می كنند.
او افزود: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره از یك سری هیجانات و شوكهای قیمتی در بازار جلوگیری می كند.

* حمایت وزارت جهاد كشاورزی از جشنواره فروش كالای بهاره
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: عنوان نمایشگاه برای ارائه كالاهایی است كه فقط جنبه نمایش دارند لذا بكار بردن عنوان نمایشگاه برای عرضه مستقیم كالا اشتباه است و باید آن را جشنواره فروش كالای بهاره نامید.
جوادی افزود: وزارت جهاد كشاورزی از جشنواره فروش كالای بهاره حمایت می كند زیرا جوابگوی افزایش تقاضای مردم به كالا با قیمت مناسب بوده و یك عامل تعادل بخش بازار در ایام اوج مصرف به شمار می رود و مانع سوء استفاده می شود.
وی ادامه داد: سازمان جهاد كشاورزی در جشنواره فروش كالای بهاره سه یا چهار غرفه دارد كه به توزیع اقلام اساسی شبكه تنظیم بازار مانند برنج، تخم مرغ، گوشت منجمد پرداخته است كه با كیفیت و قیمت مناسبی مانند تخم مرغ به قیمت هر كیلوگرم پنج هزار و 800 تومان و گوشت منجمد گوساله به قیمت هر كیلوگرم 23 هزار و 500 تومان عرضه می شود.

* نمایشگاه عرضه مستقیم كالا مانعی در برابر اصناف نیست
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: امسال با همفكری اتاق اصناف و سهولت در كار واحدهای صنفی زمان برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالا دهه دوم اسفند تعیین شد تا دهه سوم این ماه كه اوج خرید مردم است به بازار مراجعه كنند.
وی ادامه داد: در مورد واحدهای عرضه كننده پوشاك تنها 2 درصدشان در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا شركت می كنند و این میزان نمی تواند سهم واحدهای صنفی پوشاك را از بازار آخر سال اشغال كند. صنوف تولیدی و توزیعی كه به نمایشگاه می آیند از بدنه خود اصناف هستند به جز تعداد محدودی كه واحد صنعتی می باشند.
غفوری مقدم گفت: در نمایشگاه كالای بهاره امسال مشهد سهم واحدهای تولیدی به واحدهای توزیعی 60 به 40 بود كه نقطه قوت نمایشگاه به شمار می رفت اما عمده تولیدكنندگان و توزیع كنندگان از بدنه خود اصناف هستند.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: خیلی از واحدهای صنفی به نمایشگاه عرضه مستقیم كالا به عنوان یك تهدید نگاه می كردند اما اتاق اصناف با اقدامات كنترلی و نظارتی خود در حوزه قیمتگذاری و بازرسی آن را تبدیل به یك فرصت برای صنوف كرد.
سیدمحسن خاوری هاشمی افزود: عرضه كالای ایرانی به جز در مواردی كه مشابه داخلی آن وجود نداشته باشد یكی از اقدامات اتاق اصناف در بحث برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره بود. روسای بیشتر اتحادیه ها از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا حمایت كردند تا جریان اقتصادی را در واحدهای صنفی راه بیافتد ضمن اینكه با كمك آنها به موفقیتهای بیشتری در نمایشگاه كالای بهاره امسال دست یافتیم.
وی ادامه داد: امسال اتحادیه های زیادی نسبت به حضور در نمایشگاه عرضه مستقیم كالای مشهد اعلام آمادگی كردند و این مهم نشاندهنده رضایت آنها از این رخداد اقتصادی است. تا چند سال پیش زمانی كه صحبت از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا می شد خیلی از اتحادیه ها مخالفت می كردند و برگزاری آن را به ضرر خود می دانستند چون تصور می كردند همه مردم كالاهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه تهیه می كنند و دیگر به بازار مراجعه نخواهند كرد.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: اتحادیه های صنفی امروز به این نتیجه رسیدند كه اگر واحدهای صنفی در نمایشگاه حضور پیدا كنند علاوه بر اینكه فروش آنها را كاهش نمی دهد بلكه باعث می شود گردش ریالی در بازار افزایش یابد.
وی افزود: از سوی دیگر پیش از این خیلی از اصناف برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا را تهدیدی برای خود به شمار نمی آوردند و با فراغ بال كالای خود را به خریدار می فروختند اما اكنون صاحبان صنوف نمایشگاه را رقیب خود می دانند و سعی می كنند قیمتها را پایین آورند.
خاوری هاشمی ادامه داد: نمایشگاه عرضه مستقیم كالا سهم زیادی از بازار را در اختیار ندارد. از 784 غرفه نمایشگاه كالای بهاره مشهد 163 غرفه به پوشاك اختصاص دارند و این تعداد غرفه متعلق به صنوف رقم بالایی در برابر بیش از 6 هزار واحد صنفی پوشاك در شهر مشهد نیست.

* نمایشگاه كالای بهاره ویژه متقاضیان كالای نمایشگاهی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم كالا یك استاندارد تعریف شده دارد و قرار نیست در اینگونه نمایشگاه كالای لوكس عرضه شود. مخاطبان نمایشگاه كسانی هستند كه در یك رده قیمتی خاص كالای خود را خریداری می كنند.
غفوری مقدم افزود: البته به این معنا نیست كه نمایشگاه عرضه مستقیم كالا محل عرضه كالاهای ضعیف و كم كیفیت است زیرا در بخش مواد غذایی بهترین مواد با استانداردهای بالا عرضه می شود و مواد غذایی كم كیفیت اجازه عرضه در نمایشگاه را ندارند.
وی ادامه داد: در نمایشگاه فقط دو گروه كیف و كفش و پوشاك كالاهایی با كیفیت متوسط عرضه می كنند و بطور طبیعی نه صنفی كه پوشاك برند(نشاندار) را عرضه می كند در نمایشگاه حضور می یابد و نه فردی كه به دنبال كالای برند است به نمایشگاه می آید.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیشترین تعداد مجوزی كه در ایام پایانی امسال برای درخواست حراج و فروش فوق العاده كالاهای صنفی صادر شده مربوط به رسته پوشاك بوده است لذا برگزاری نمایشگاه نمی تواند مانعی برای واحدهای عرضه كننده پوشاك در سطح شهر باشد.
در ادامه، نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز گفت: در نمایشگاه كالای بهاره امسال چند نفر از بازرسان از روسای اتحادیه ها انتخاب شدند و كالاها را ارزیابی و قیمت لازم را برای آنها تعیین كردند و در واقع هر كالایی نسبت به كیفیت خودش قیمتگذاری شد و هیچ صاحب صنفی مجاز نیست كه بالاتر یا پایین تر از قیمت تعیین شده را بفروشد.
خاوری هاشمی افزود: پنج رده مشتری وجود دارد كه شامل طبقه بالا، طبقه متوسط، طبقه متوسط رو به بالا، طبقه متوسط رو به پایین و طبقه پایین است و كالای مورد نظر همه مشتریان این طبقات در نمایشگاه به فروش نمی رسد.

* دلیل تغییر قیمت برخی كالاهای اساسی در ایام پایانی سال
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تنظیم قیمت حوزه محصولات كشاورزی برعهده وزارت جهاد كشاورزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اقدامات كنترلی و نظارتی ورود پیدا می كند.
غفوری مقدم افزود: افزایش قیمت برنج وارداتی در روزهای پایانی سال متاثر از افزایش نرخ ارز و دلار است. اگر قیمت ارز افزایش یابد قیمت كالای وارداتی نیز بالا می رود. سیاستی كه معمولا در اینگونه موارد از سوی دولت اتخاذ می شود این است كه برای تنظیم بازار بخشی از این كالا را وارد كشور كرده و در بازار عرضه می كند.
وی ادامه داد: سیاست دولت حمایت از تولید داخلی در همه بخشها از جمله تولید صنعتی، تولید كشاورزی و محصولات باغی و زراعی است و هر اقدام دولت برای تنظیم قیمت برخی كالاهای اساسی مانند برنج، مركبات، گندم و چای و تمام سیاستهای تعرفه ای و موانع غیرتعرفه ای با هدف حمایت از بخشهای تولید و مصرف بوده است.
او گفت: اگر میانگین قیمت محصولات باغی، زراعی و تولیدات صنعتی در شرایط كنونی محاسبه و با بازه زمانی قبل از دولت تدبیر و امید مقایسه شود متوجه می شویم كه دولت همزمان دو اتفاق را شامل حمایت از تولید و حمایت از مصرف كننده پیگیری كرده كه این حمایت در قالب عرضه كالاهای تنظیم بازار و اقدامات نظارتی بوده است.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: افزایش قیمت ارز تهدید نیست و تولیدكنندگان باید از این موقعیت برای سود بیشتر خود بهره گیرند. اجرت كارگر در كشور ما به ریال اما در كشورهای دیگر به دلار پرداخت می شود لذا قیمت تمام شده كالای داخلی ارزانتر از كالای خارجی است كه وارد می شوند.
وی افزود: صاحبان صنوف می توانند كالای خود را كه قیمت ارزانتری دارند صادر كنند و در این بخش صادرات كالاهای مربوط به صنوف تقویت می شود. رویكرد جدید اتاق اصناف مشهد كوتاه كردن چرخه اقتصادی از تولید به مصرف و توسعه صادرات است. اگر تولیدكنندگان بخش مصرف را در نظر بگیرند می توانند با برنامه ریزی صحیح سود بیشتری بدست آورند.

* افزایش قیمت تخم مرغ ارتباطی به بالارفتن قیمت ارز ندارد
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی هم در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: تاثیر نوسان قیمت ارز بر روی واردات نهاده های دامی است كه در نهایت بر روی قیمت تمام شده تولید اثر می گذارد. وزارت جهاد كشاورزی برای واردات نهاده های دام مثل ذرت و سویا ارز دولتی اختصاص داده كه قاعدتا ثابت است و تاثیری در فرآیند تغییرات قیمتی ارز آزاد در بازار ندارد لذا نمی تواند در قیمت تمام شده محصولات كشاورزی اثرگذار باشد.
جوادی افزود: دلیل افزایش قیمت تخم مرغ به سبب شیوع انفلوآنزای فوق حاد پرندگان و معدوم شدن بخشی از مرغهای تخمگذار بود كه باعث شده عرضه تخم مرغ كمتر از تقاضا صورت گیرد. بخشی از تامین تقاضا از طریق واردات تخم مرغ در حال انجام است. از آنجا كه كشورهای دیگر نیز گرفتار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده اند تلاش كرده ایم واحدهای صنعتی كه مصرف كننده تخم مرغ هستند كار واردات تخم مرغ را انجام دهند و آن را با قیمت پایین تری وارد شبكه تولید كنند تا هزینه تولیدشان كمتر شود.

* بخش نظارتی طرح تنظیم بازار در خراسان رضوی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: در حوزه بازرسی و نظارت در طرح تنظیم بازار یك كار مشترك بین دستگاهی شامل سازمان صنعت، اتاق اصناف، تعزیرات حكومتی و در كنار آن دانشگاه علوم پزشكی، مركز بهداشت و دامپزشكی انجام می شود كه بخشی از این كار تخصصی و بخشی دیگر مشترك است.
غفوری مقدم افزود: براساس تفكیك و تقسیم كارهای نظارتی و بازرسی عمده نظارتهایی كه در سطح شبكه و بازار انجام می گیرد بر عهده مدیریت بازرسی و نظارت اتاق اصناف است. حضور بازرسان سازمان صنعت در حوزه خدمات دولتی، حمل و نقل، مراكز اقامتی، فرودگاه، پایانه های مسافری و راه آهن بیشتر از بازرسان اتاق اصناف است.
وی ادامه داد: طرح ویژه نظارتی در خراسان رضوی از 15 اسفند تا پایان همین ماه مربوط به بازار شب عید و مرحله دوم از پایان اسفند تا 15 فروردین در حوزه خدمات رسانی به زائران است. در كنار ستاد خبری رسیدگی به شكایات، سازمان صنعت نیز پاسخگوی مردم می باشد.

* افزایش ساعت كار نانواییها
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: كارگروه استانی نظارتی گندم، آرد و نان در خصوص تنظیم بازار شب عید به ویژه در مشهد برای این نوع ماده غذایی تصمیماتی اتخاذ كرده و مشكلی در تامین آرد و عرضه نان بوجود نمی آید.
غفوری مقدم افزود: بر این اساس علاوه بر اینكه تمام نانواییهای اطراف حرم مطهر رضوی، نانواییهای مستقر در خیابانهای اصلی شهر، ورودی اصلی به شهر و شهرستانهایی كه در مسیر مشهد هستن، از چند روز مانده به نوروز تا پایان تعطیلات به صورت فوق العاده و در نوبت كاری اضافه فعال خواهند بود.
وی ادامه داد: 400 تن سهمیه فوق العاده آرد برای ایام نوروز 97 در نظر گرفته شده است كه در اختیار نانواییهایی كه به صورت فوق العاده كار می كنند قرار می گیرد تا مشكلی برای تامین نان زائران در مشهد بوجود نیاید. به كارخانجات آرد خراسان رضوی نیز ابلاغ شده حتی در ایام تعطیل آرد لازم را در اختیار نانواییها قرار دهند و این امكان نیز فراهم شده كه نانواییها سهمیه آرد نوروزشان را پیش خرید كنند.

* طرحهای نظارتی اتاق اصناف مشهد
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد هم در ادامه میزگرد ایرنا گفت: در حوزه نظارت و بازرسی ایام پایانی سال و عید نوروز 97 اتاق اصناف مشهد پنج طرح یا اقدام را برنامه ریزی كرده است.
خاوری هاشمی افزود: طرح نخست 'طرح نظارتی ثامن' است كه برای نخستین بار ویژه زائران مشهدالرضا طراحی شده و توسط اداره بازرسی اصناف مشهد اجرا می شود. طرح نظارتی ثامن جنبه ارشادی دارد و بازرسان اتاق اصناف به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منكر اقتصادی عمل می كنند. به این نحو كه فرمهایی تهیه شده تا از تاریخ 10 تا 15 اسفند در چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی بین كسبه توزیع شود تا در مورد تخلفاتی كه نباید مرتكب آن شوند آگاهی یابند.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: در این طرح چهار گروه بازرسی با مشاركت كمیسیون فرهنگی اتاق اصناف حضور یافتند و اقدامات پیشگیرانه از تخلف را با توزیع فرم در بین اصناف انجام دادند. در طرح نظارتی ثامن هیچیك از صنوف جریمه نمی شوند و برای هیچیك از آنان فرم تعزیراتی صادر نمی گردد و فقط آنان با مواردی كه تخلف در عرضه به شمار می رود آشنا می شوند.
وی گفت: طرح دوم، كنترل قیمتها و نظارت بر نمایشگاه عرضه مستقیم كالا بود كه بازرسان اصناف از پنجم اسفند فعالیت خود را در حوزه نرخگذاری آغاز كردند و پس از گشایش نمایشگاه در 11 اسفند نظارت آنان در قالب 11 گروه بازرسی با چهار سرپرست ادامه یافت.
خاوری هاشمی طرح سوم را مربوط به شهروندان مشهدی ذكر و بیان كرد: در این چارچوب 35 گروه در قالب گشتهای بازرسی از 15 تا 29 اسفند ماه كار نظارتی خود را در واحدهای صنفی مربوط به حوزه سلامت، عرضه خدمات فنی، كالاهای اساسی، مجتمعهای تجاری و خیابانهای اصلی انجام می دهند.
وی افزود: از این تعداد 13 گروه مربوط به حوزه نانواییها است كه بیشترین تعداد را در حوزه بازرسی و نظارت به خود اختصاص داده اند. كمترین گروههای بازرسی نیز مربوط به صنوف تلفن همراه است.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: طرح چهارم 'طرح نظارتی مربوط به زائران' است كه از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه در سطح مشهد اجرا می شود. در این راستا هشت پایگاه نظارتی در اتاق اصناف مشهد، خیابان طبرسی، ستاد خدمات سفر مستقر در خیابان امام رضا(ع) و میدان بار سپاد این شهر مستقر می شوند.
وی گفت: براساس قانون نظام صنفی 'فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافری' باید از قوانین نظام صنفی تبعیت كنند و اتاق اصناف نیز در كنار بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت بر این بخش نظارت دارد تا زائری كه به مشهد وارد و سپس خارج می شود هیچ خاطره ناخوشی نداشته باشد.
او به طرح پنجم نظارتی اتاق اصناف مشهد نیز اشاره و بیان كرد: از چهارم تا 11 فروردین نمایشگاه سوغات در محل نمایشگاه بین المللی مشهد گشایش می یابد كه گروهی از بازرسان اصناف برای قیمتگذاری كالا و 11 گروه بازرسی دیگر برای نظارت بر فروش كالا در آن فعالیت می كنند.

* فروش فوق العاده
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه گفت: بر اساس قانون نظام صنفی، اصناف چهار مرتبه در سال می توانند فروش فوق العاده یا حراج داشته باشند و این حراج جدا از تخفیفاتی است كه صنوف می توانند در كل سال داشته باشند.
وی افزود: بازرسان اتاق اصناف بر فروش فوق العاده یا حراج واحدهای صنفی نظارت دارند و نباید این حراج به نحوی باشد كه واحدی قیمت كالای خود را تا دو برابر افزایش دهد و سپس آن را با 50 درصد تخفیف عرضه كند. اتاق اصناف مشهد از حراج یا فروش فوق العاده استقبال می كند و هم اینك نیز بسیاری از اتحادیه ها در سطح شهر فروش فوق العاده دارند اما باید اتحادیه بر نحوه حراج كالاهای یك واحد صنفی نظارت داشته باشد تا در اعتماد مردم نسبت به حراج در بازار خدشه ای وارد نشود.
خاوری ادامه داد: در بخش تنظیم بازار میوه و تره بار نیز اتحادیه مربوطه از 120 واحد زیر پوشش خود 94 واحد را برای این حوزه و عرضه میوه طرح تنظیم بازار معرفی كرد.

* اینترنتی شدن درج شكایات از صنوف
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: برای نخستین بار اتاق اصناف اقدام به راه اندازی اپلیكیشنی به نام 'بالن اصناف' برای ثبت شكایات مردم راه اندازی كرده است تا دیگر نیاز به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری مردم نباشد. اگر فردی نیز دسترسی به این اپلیكیشن نداشت می تواند از طریق شماره تلفن 31730 و داخلی 124 شكایت را ثبت یا آن را را به شماره 3000134124 پیامك نماید.
وی افزود: 300 بنر در سطح شهر نصب شده تا زائران با بحثهای نظارت و بازرسی اصناف و شیوه كار آنها آشنا شوند و اینكه چگونه زائرین به بخشهای مختلف بازرسی اصناف دسترسی داشته باشند.

* طرح نظارتی تعزیرات حكومتی
مدیركل تعزیرات حكومتی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: طرح ویژه نظارتی نوروز 97 این نهاد در دو مرحله برگزار می شود. اجرای مرحله نخست از 15 تا 29 اسفند و و مرحله دوم از اول تا 15 فروردین صورت می گیرد.
حمیدرضا كریم افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در زمینه تشكیل ستاد مركز هماهنگی خدمات سفر و انتخاب سازمان تعزیرات حكومتی به عنوان یكی از اعضا و دستورالعمل ستاد مركزی طرح ویژه نظارتی نوروزی سازمان تعزیرات حكومتی كشور این طرح همزمان با سراسر كشور در خراسان رضوی نیز به مرحله اجرا درآمده است.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ویژه نظارتی همكاری تنگاتنگ با عوامل طرح نظارتی ویژه نوروز از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، سازمان میراث فرهنگی، ستاد اجرایی خدمات سفر، استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، دانشگاه علو م پزشكی، ادارت كل حمل ونقل و پایانه ها و استاندارد، اتاق اصناف، شركت پخش فرآورده های نفتی و سایر نهادهای مسئول در امر تنظیم بازار است.
مدیركل تعزیرات حكومتی خراسان رضوی گفت: تمركز توان عملیاتی این نهاد در حمایت از حقوق مصرف كنندگان در ایام پایانی سال و ایام تعطیل نوروزی، حضور موثر در امر مبارزه با تخلفات بویژه گرانفروشی، برخورد قانونی با عوامل اخلال در نظم بازار و ایجاد محیط امن اقتصادی برای عامه مردم به ویژه اقشار كم درآمد است.
وی افزود: از جمله اماكن هدف كه در این طرح مورد بررسی و بازدید قرار می گیرند شركتهای مسافرتی، مراكز اسكان و پذیرایی، اماكن تاریخی تفریحی فرهنگی، مراكز تهیه و توزیع موادغذایی، نمایشگاههای بهاره، میدانهای بار و تره بار و میوه، جایگاههای سوخت، مراكز بهداشتی و درمانی و آرایشگاههای زنانه و مردانه هستند.
كریم ادامه داد: شعب كشیك نوروزی تعزیرات در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، نیشابور، سبزوار، یك شعبه هم در محل اداره كل و یك شعب سیار نیز در محل ستاد خدمات سفر و پایانه های خراسان رضوی مستقر خواهند بود.
7489/1858
۰ نفر