۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸
کد خبر: 82861490
T T
۰ نفر

شست و شوي برج آزادي پس از 8 سال آغاز شد

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸
کد خبر: 82861490
شست و شوي برج آزادي پس از 8 سال آغاز شد

تهران-ايرنا- رئيس مجموعه فرهنگي هنري برج آزادي گفت: شست و شوي اين برج به عنوان نماد تهران پس از 8 سال در آستانه سال نو آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد رودكي، نعمت‌اله پايان افزود: شست و شوي برج آزادي كه همه سال ها در عيد نوروز يكي از مقاصد گردشگران و تهران گردي‌هاي شهروندان تهراني است از هفته گذشته به همت بنياد فرهنگي هنري رودكي آغاز شده و در اين هفته به اتمام مي‌رسد.
وي گفت: در جلسه اي كه ابتداي بهمن ماه با نماينده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد، در خصوص شست و شوي برج آزادي و مرمت بخش هايي از آن توافق لازم صورت گرفت.
پايان با اشاره به نياز به زدودن غبار از برج آزادي به خصوص در محور شرقي اظهار كرد: شست و شوي برج، بر اساس تكنيك راپل آغاز شده، پيش از اين تجربه شست و شوي برج در طبقات داخلي را داشتيم و سعي كرديم از همين روش در شست و شوي محوطه بيروني برج استفاده كنيم.
رئيس مجموعه فرهنگي هنري برج آزادي با بيان اينكه شست و شوي اين مجموعه در يك مرحله انجام خواهد شد، افزود: براي اين كار و جرم گيري نماي ظاهري برج آزادي از وسايل مكانيكي ويژه استفاده مي شود كه در تمام دنيا براي شست و شوي آثار باستاني مورد استفاده قرار مي گيرند.
وي گفت: با استفاده از اين دستگاه ها و تجهيزات، شست و شوي برج بدون آسيب و مشكل رساندن به بدنه صورت مي گيرد.

*برگزاري ويژه برنامه «بهارانه» در برج آزادي
پايان با بيان اينكه مجموعه فرهنگي هنري برج آزادي با ويژه برنامه نوروزي «بهارانه» از دوم تا دوازدهم فروردين سال 1397 ميزبان گردشگران است، اظهار كرد: بر اين اساس ما تدابيري براي افزايش زيرساخت ها در اين مجموعه پيش بيني كرديم.
وي، تجهيز رستوران، آماده سازي كافي شاپ در خروجي شمالي و راه اندازي گالري برج آزادي را از جمله تغييرات جديد در اين مجموعه عنوان كرد كه در آستانه سال جديد اعمال شده است.
رئيس مجموعه فرهنگي هنري برج آزادي گفت: اجراي كنسرت، مراسم آئيني و مناسبتي، برنامه هاي ويژه بانوان و بانوان سرپرست خانوار، برپايي سفره هفت سين و نمايشگاه هاي هنري، عكاسخانه سنتي، برپايي غرفه هاي صنايع دستي و عرضه سوغات مناطق مختلف كشور از ديگر برنامه هاي نماد تهران در ايام نوروز است.
برج آزادي پيش از اين سال 1388 و بعد از بيست سال شست و شو شده بود.
نماد تهران دي ماه امسال 46 سالگي خود را تمام كرد؛ عمليات ساختمان مجموعه ميدان و برج آزادي اوايل سال 1348 آغاز و در 24 مهر 1350 به پايان و سرانجام اين برج 26 دي همان سال به بهره برداري رسيد.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
تهرام/7245//1348