به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، روزنامه 'فيننشال اكسپرس' گفت كه ظريف در سفر خود به پاكستان به منظور كاهش نگراني اسلام آباد، به اين كشور پيشنهاد شركت در پروژه چابهار را داده است.
روزنامه مذكور ادعا كرد كه ظريف گفته است 'ما پيشنهاد شركت ايران در كريدور اقتصادي پاكستان و چين را مطرح كرديم. ما همچنين پيشنهاد داديم تا پاكستان و چين در پروژه چابهار شركت كنند.'
'فيننشال اكسپرس' نوشت: «بندر چابهار ايران با سرمايه گذاري هند جهت رقابت راهبردي با بندر گوادر پاكستان كه با سرمايه گذاري چين ساخته شده است در حال توسعه مي باشد. اين بندر از دو نظر براي هند اهميت دارد. چابهار يك مسير جديد براي دهلي نو براي پشت سر گذاشتن پاكستان است و همچنين اين بندر تجارت آسان در منطقه را براي هند فراهم مي كند.
دولت هند هنوز به سخنان وزير امور خارجه ايران واكنشي نداده است و مقامات هندي در انتظار اظهار نظرهاي بيشتر ايران در اين خصوص هستند.
نگراني پاكستان از افزايش حضور هند در چابهار پس از امضاي توافقنامه سه جانبه ترانزيتي ميان ايران، هند و افغانستان در سال 2016 افزايش يافته است.
ممكن است اين سخنان ظريف جهت آرام كردن پاكستان نيز منتشر شده باشد. ايران قصد دارد اعلام كند روابطش با هند عليه روابط اين كشور با پاكستان نخواهد بود.
بندر چابهار يك موفقيت در روابط هند و ايران است و پس از عملياتي شدن آن، تحولات زيادي پيرامون اين بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر هاي منتشر شده ترافيك باري از بندر كراچي به چابهار منتقل شده است. بندر چابهار هزينه هاي حمل و نقل و زمان براي صادرات كالاهاي هند را تا يك سوم كاهش مي دهد. اين بندر همچنين تجارت ميان هند، افغانستان و ايران را با توجه به مخالفت هاي پاكستان براي استفاده از خاك اين كشور، افزايش خواهد داد.
بندر چابهار كه در استان سيستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبي ايران قرار دارد، راه دسترسي هند به چهار شهر در افغانستان را نيز فراهم خواهد كرد.»
هند براي توسعه بندر چابهار ايران 500 ميليون دلار سرمايه گذاري كرده است. فاز اول اين بندر در ماه دسامبر سال گذشته با حضور نماينده هند افتتاح شد. از طرف ديگر ايران و افغانستان در حال تاييد ايجاد يك كريدور حمل و نقل بين المللي هستند و اولين محموله گندم هند از طريق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد. اين بندر به تامين صلح، ثبات و رشد در افغانستان كمك مي كند.
با توجه به سرمايه گذاري بزرگ چين در بندر گوادر پاكستان كه تنها در 100 كيلومتري بندر چابهار قرار گرفته است و پكن مي تواند از آن براي اهداف نظامي استفاده كند، بندر چابهار به هند اين قدرت را خواهد داد تا با نفوذ روز افزون چين در منطقه مقابله كند.
سرمايه گذاري هند در چابهار همچنين يك اقدام جهت مقابله دهلي نو با كريدور اقتصادي چين و پاكستان به ارزش 62 ميليارد دلار تعبير شده است.
هند معتقد است كه اين كريدور اقتصادي چين و پاكستان از كشمير مي گذرد و آن حاكميت ارضي هند را نقض مي كند.
جابين تي جيكوب يك كارشناس امور چين معتقد است: چين هم اكنون چندين سرمايه گذاري در ايران كرده است و داراي روابط نظامي با اين كشور است. چيني ها همچنين در بخش هايي از چابهار حضور دارند و علاقه آنها به افزايش حضور خود در اين منطقه امري غير عادي نيست. براي ايراني ها نيز هرچه بازيگر بيشتري وارد چابهار شود، شانس موفقيت آن بيشتر خواهد بود.
اين روزنامه هندي در ادامه با تاكيد بر اينكه ايران قصد نداشته است با اين پيشنهاد هند را ناراحت كند، نوشت: شايد همين دليل عدم واكنش مقامات هندي به سخنان ظريف بوده است.
هارش بي پانت يك تحليل گر مسائل سياسي هند به اين روزنامه گفت: هنوز مشخص نيست ايران چه پيشنهادي به چين و پاكستان داده است. از آنجا كه هند هم اكنون در حال كنترل عملياتي چابهار است، اين كشور خواهد توانست در خصوص شرايط شركت چين و پاكستان در چابهار با تهران مذاكره كند.
به گزارش ايرنا، سوشانت سارين يك كارشناس دفاعي هند نيز در گفت و گو با روزنامه 'ايندين اكسپرس' گفته است: چين داراي سرمايه گذاري هاي زيادي در ايران است و بايد توجه كرد كه بندر چابهار فقط براي تجارت و ارتباطات توسعه يافته است. در واقع ايران در حال انجام يك ديپلماسي است و هند نبايد زياد از پيشنهاد ايران آشفته شود.
آساق**267**1424**1144
روزنامه هندي: نگراني هند از مشاركت چين و پاكستان در چابهار بي اساس است
۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر:
82863352
دهلي نو-ايرنا- روزنامه هندي 'فيننشال اكسپرس' نگراني دولت دهلي نو درباره پيشنهاد وزير امور خارجه ايران به پاكستان و چين براي مشاركت در پروژه توسعه بندر چابهار را بي اساس خواند و تاكيد كرد: ظريف اعلام كرده است كه اين پروژه به معناي محاصره هيچ كشوري نيست.