۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۴۵
کد خبر: 82866503
T T
۰ نفر
تولید مس محتوا در ایران 35 درصد رشد داشته است

كرمان - ایرنا - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید مس محتوا در كشور طی پنج سال گذشته تاكنون 35 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا احمد مرادعلیزاده عصر یكشنبه در نشستی با عنوان گزارش سال 96 و چشم انداز شركت ملی صنایع مس ایران در سال 97 در سالن سینمای آزادی شهر سرچشمه رفسنجان افزود: تولید مس محتوا به شرایط مطلوبی رسیده طوری كه هم اكنون بالای 300 هزار تن مس محتوا در معادن تولید و به فروش می رسد.
وی با اشاره به اینكه هدف ما تولید كاتد در بازار جهانی نیست، بلكه تولید مس محتوا هدف است افزود: تولید، نگهداری، ارتقای كیفیت تولید و كاهش قیمت تمام شده مس نتیجه همكاری كاركنان و كارگران صنعت مس است.
وی با بیان اینكه امروز قیمت كاتد به سه هزار و 900 دلار رسیده است ادامه داد: برغم اینكه برای پالایشگاه ذوب خاتون آباد و مس سرچشمه شرایط سخت بود و در این 2 مجتمع امسال تغییراتی در راستای تبدیل كوره های ریورب قدیمی به تكنولوژی و فلش انجام شد ،در خاتون آباد با هدف رفع آلایندگی تولید مس آند به 110 هزار تن رسید.
مرادعلیزاده بیان كرد: رقابت های سالم در واحدهای تغلیظ میدوك، ذوب خاتون آباد، تغلیظ سونگون و معدن سرچشمه وجود دارد و تولید در این معادن در راستای رسیدن به نقطه مطلوب انجام می گیرد.
وی تصریح كرد: در دنیا به ازای هر نفر به طور متوسط 25 تن مس محتوا تولید می شود در حالیكه در ایران به ازای هر نفر 16.5 تن مس محتوا تولید می شود كه باید به 23 تن به ازای هر نفر برسد.
وی ادامه داد: در معدن مس سرچشمه به ازای هر نفر 14 تن مس محتوا تولید می شود كه هدفمان در چشم انداز سال آینده این است كه در این معدن به ازای هر نفر 23 تن مس تولید شود و امروز هزینه های شارژ در واحد ذوب تا 87 دلار و هزینه های شارژ پالایش هم 50 دلار است.
*** شركت مس به بانكها بدهی ندارد
مدیرعامل سابق شركت ملی صنایع مس ایران افزود: در بعد فروش و حوزه های مالی اقتصادی، در زمان تحریم ها امكان فروش مس به خارج از كشور وجود نداشت اما در سال 93 بیش از 10 هزار تن مس كاتد به ارزش 70 میلیون دلار با كشتی بدون بیمه نامه به كشور تركیه صادر شد و تا اوایل سال گذشته سه هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات دریافتی از بانكها تصفیه و پرداخت شد.
مرادعلیزاده عنوان كرد: با برجام كارها و تولیدات مس كه مانده بودند در خارج به فروش رفت و در قالب فروش خارجی بخشی از پول خارجی با بهره 2.2 درصد جذب كردیم و كل بدهی به بانكها ( 3200 میلیارد تومان ) پرداخت شد.
وی خاطرنشان كرد: شركت در شرایطی است كه بدهی به بانكها ندارد و از اعتبار خوبی برخوردار است و در آینده برای توسعه یك میلیارد دلار وام از بانكهای خارجی و پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانكها داخلی جذب خواهیم كرد.
*** 9700 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم
مرادعلیزاده افزود: برای اجرای پروژه های رفع آلایندگی و چهار پروژه معدنی در صنعت مس به 9 هزار و 700 میلیارد توامن منابع مالی نیاز است تا در پایان سال 99 به تولید 400 هزار تن مس محتوا برسیم.
وی بیان كرد: در اكتشافات معدنی به دلیل استفاده نشدن از دانش نوین به نقطه مطلوب نرسیدیم كه در این راستا هشت پهنه اكتشافات در معادن و ذخایر مناطق مختلف كشور از جمله كرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان و یزد در نظر گرفته شده كه امید می رود با اكتشاف این معادن تولید مس به نقطه مطلوب برسد.
مرادعلیزاده با اشاره به اینكه صندوق مس باید به سمت سرمایه گذاری برود بیان كرد: در این راستا سهام بانك ملت و بانك تجارت در مس را برای این صندوق می خریم تا بتوانیم با تأمین منابع مالی هزینه های صندوق مس را اداره كنیم.
وی گفت: امسال فروش مس به 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در سالهای 93، 94 و 95 به ترتیب فروش مس سه هزار و 600 میلیارد تومان، چهار هزار و 700 میلیارد تومان و هفت هزار میلیارد تومان رسیده بود.
مرادعلیزاده گفت: متوسط رشد قیمت سهم مس امسال حدود 28 درصد بوده ولی در مس به بالاترین رشد یعنی 70 درصد رسیدیم.
** 5000 شغل در حوزه كارآفرینی ایجاد خواهد شد
وی ادامه داد: توسعه كارآفرینی موجب توسعه مناطق اطراف سرچشمه و تقویت بنیه فكری و هنری این مناطق خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: در حوزه كاهش آسیب های اجتماعی در شهرهای همجوار مس سرچشمه از جمله انار و رفسنجان مطالعاتی انجام شده و در این راستا با ایجاد كارآفرینی و توسعه صنایع پایین دستی مس امیدواریم بتوانیم برای پنج هزار نفر شغل ایجاد كنیم.
مجتمع مس سرچشمه در 60 كیلومتری رفسنجان قرار دارد و بزرگترین معدن مس روباز خاورمیانه است.
3029/7433/ 5054