۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82867707
T T
۰ نفر
كرمانشاه به شبكه ريلي متصل و اولين قطارش عازم مشهد شد

كرمانشاه- ايرنا- رئيس جمهوري در آخرين روز سال 96، راه آهن كرمانشاه را افتتاح كرد و نخستين مسافران كرمانشاهي با قطار عازم مشهد مقدس شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني روز سه شنبه 29 اسفند با حضور در ايستگاه راه آهن شهر كرمانشاه، ابتدا در جريان جزئيات طرح راه آهن غرب كشور از سمنگان استان مركزي تا مرز خسروي در كرمانشاه قرار گرفت.
رئيس جمهوري سپس مسير ريلي فيروزان (همدان) تا كرمانشاه را افتتاح و دستور حركت اولين قطار مسافربري را صادر كرد.
رئيس جمهوري همزمان با افتتاح اين طرح گفت: با توسل به روح مولايمان اميرالمومنين علي (ع) اتصال راه آهن كرمانشاه به خط سراسري ريلي كشور را افتتاح مي‌كنيم.
او افزود: براي اولين بار در تاريخ شاهد حركت قطار از شهر زيباي كرمانشاه به مشهدالرضا هستيم كه افتتاح آن را به مردم استان تبريك مي گويم.
اين قطار 200 مسافر كرمانشاهي شامل جمعي از خانواده هاي شهدا، خانواده‌هاي جانباختگان زلزله و اصحاب رسانه را به يك سفر پنج روزه به مشهد برد.
مسير ريلي 110 كيلومتري فيروزان (همدان) تا كرمانشاه 9 ايستگاه خواهد داشت كه فقط يك ايستگاه آن در محدوده شهرستان صحنه يا كنگاور در استان كرمانشاه احداث مي شود.
با بهره برداري از اين مسير، شهر كرمانشاه به شبكه ريلي كشور متصل و امكان حمل ونقل مسافر و ترانزيت كالا فراهم شد.

**هدف بعدي، بردن ريل تا مرز عراق
خيرالله خادمي، معاون توسعه زيرساخت وزارت راه و شهرسازي هم پيش از افتتاح راه آهن كرمانشاه عنوان كرد: خط ريلي فيروزان- كرمانشاه 110 كيلومتر است كه بيشتر آن در سال هاي 95 و 96 ايجاد شده و 300 ميليارد تومان براي تكميل طرح اختصاص يافته است.
به گفته او 'هم اكنون ساخت خط ريلي كرمانشاه به مرز خسروي هم به طول 263 كيلومتر در حال ساخت است و هدف اول آن تكميل عمليات اجرايي قطعه كرمانشاه- اسلام آباد غرب به طول 140 كيلومتر است.
طهمورث الياسي بختياري، رئيس سازمان برنامه و بودجه استان كرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: قطعه كرمانشاه به خسروي 27 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اگر شرايط فراهم شود، بخش كرمانشاه تا اسلام آبادغرب تا پايان دولت دوازدهم به بهره‌ برداري مي رسد.

**آغاز بليط فروشي از پنجم فروردين
يكي از مهمترين سوالات مردم كرمانشاه اين است كه امكان بهره برداري عمومي از راه آهن استان چه زماني فراهم مي‌شود؟
الياسي در پاسخ به اين سوال گفت: قرار است از روز پنجم فروردين 97 بليط‌ فروشي براي عموم مردم آغاز شود و يكي از دلايلي كه باعث تاخير در بهره برداري از قطار كرمانشاه شد، همين موضوع و تاكيد رئيس جمهوري بر ايجاد امكان استفاده عمومي از قطار بلافاصله پس از افتتاح بوده است.
راه آهن غرب كشور در اواخر دولت هشتم كلنگ زني شد و مراحل تكميل آن تا شهر كرمانشاه حدود 2.5 دهه طول كشيده است.
اين راه آهن يك خطه 605 كيلومتر طول دارد كه از اراك (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهاي ملاير، كنگاور، صحنه، كرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشيرين در نهايت به مرز خسروي مي رسد سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقيه سوريه، درياي مديترانه و اروپا متصل مي شود.
استان كرمانشاه 2 ميليون نفر جمعيت دارد كه در 2 هزار و 600 روستا و 32 شهر سكونت دارند.
7444/3033/8066