۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 82867875
T T
۰ نفر

چهارمحال و بختياري خاستگاه موسيقي تحول سال نو است

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 82867875
چهارمحال و بختياري خاستگاه موسيقي تحول سال نو است

شهركرد-ايرنا- موسيقي هنگام تحول سال نو كه در دستگاه چهارگاه نواخته مي شود،براي نخستين بار در چهارمحال و بختياري طنين انداز شد.

به گزارش ايرنا، تا پيش از ثبت موسيقي نوروزنامه ' علي اكبر مهدي پور دهكردي' صدا نقاره هاي باب تهران و باب امام رضا عليه السلام به عنوان موسيقي تحويل سال نو در كشور رايج بود.
اين موسيقي با شليك گلوله هاي توپ 'قومپوز'(قمپز) كه تنها صدا داشت، همراه بود اما بعدها صداي موسيقي سرنا و كرناي علي اكبر مهدي پور دهكردي به عنوان نوروزنامه در راديو ضبط شد و به عنوان موسيقي سال نو شناخته شد.
نواي آغاز سال نو با كرنا و سرنا در دستگاه ˈ چهارگاهˈ با بهره گيري از نواي موسيقي مقامي و محلي چهارمحال و بختياري نواخته شد.
زنده ياد علي اكبر مهدي پور در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا مركز شهركرد براي نخستين بار به نحوه ضبط اين اثر در راديو تهران اشاره كرد.
به گفته مهدي پور، اين ملودي و آهنگ كه هنگام تحويل سال نو پخش مي شود حدود 32سال پيش در يكي از استوديوهاي صدا و سيما در تهران ضبط و پس از آن در تمامي سالهاي در آغاز فصل بهار پخش شد.
اين آهنگ در دستگاه چهارگاه از دستگاههاي دوازدهگانه موسيقي ايراني نواخته شد و تنظيم آن براساس يكي از قديمي ترين رديف هاي موسيقايي ايراني انجام شد.
اين آهنگ در آن سالها با سرساز سرنا به همراه نقاره نواخته شد و ضبط آن تنها در يك مرحله اتفاق افتاد و اين آهنگ ديگر با هيچ سازي به شكل كنوني ضبط نشد.
وي در آن گفت وگوي اختصاصي با ايرنا اظهار كرده بود: اين موسيقي را بيشتر در نوروز مي نواختند كه به مرور زمان اين موسيقي نيز، از دهه 40 با شليك گلوله توپ در زمانهاي گذشته در آستانه از بين رفتن و فراموشي قرار گرفت.
علي اكبر مهدي پور يكي از استادان سرنانواز و كرنا ايران بود كه اسفندماه 88 در حالي دارفاني را وداع گفت،اما بسياري از مردم او را با نام سريال ˈ روزي روزگاري ˈو موسيقي آغاز تحويل سال نو مي شناسند.
علي اكبر مهدي پور دهكردي ˈ نوازنده معروف كرنا و سرنا در ايران است و بسياري از مردم صداي ساز و موسيقايي سازهاي سنتي او را در سريال ˈ روزي روزگاري ˈ به ياد دارند.
اما او با ملودي و آهنگ نوروزنامه و تحويل سال نو را به نام خود به ثبت رسانيد و طنين ساز كرنا و سرنا را همواره به عنوان دو ساز ايراني نواخته است آنچنان كه او را با نواهايش در بسياري از كشورها مي شناسند.
مهدي پور نوروزنامه را يكبار با سرنا و يك بار با كرنا نواخت، كرنا سازي سنتي با چهار قطعه مي باشد، كه موسيقي و آهنگها و ريتم هاي حماسي و سنتي با آن اجرا مي شود و ساز سرنا، از نظر شكل سازي كوتاهتر از كرنا مي باشد، كه در بيشتر مراسم ها و آيين هاي شاد اجرا مي شود.
ساز كرنا ريشه اي عميق در تاريخ فرهنگ ايراني دارد و ايرانيان حتي در دوران مختلف تاريخي نيز اين ساز را مي نواخته اند.
نوازندگان سازهاي سرنا و كرنا را در مناطق مختلف با دهل مي نوازند و با كمي تغيير در بخش ˈ قمي ˈ و بخش سوراخها مي توان دستگاههاي موسيقي مقامي و ستني ايران را بر روي آن اجرا كرد.
به گزارش ايرنا، اكنون سرنانواز و كرنا نوازان به ياد آن ملودي خاطره انگيز در آغاز سال نو اقدام به نواختن نوروزنامه مي كنند.
2097