۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82868349
T T
۰ نفر
شرايط جوي، هشداري براي كمبود آب در لرستان است

خرم آباد - ايرنا - مديركل هواشناسي استان لرستان گفت: شرايط جوي پيش بيني شده و خشكسالي سال هاي گذشته، تنش آبي شديدي براي سال 97 در لرستان است كه لزوم مديريت منابع و مصارف آب را مي طلبد.

محمد ناصر هاشمي روز چهارشنبه در آستانه روز جهاني هواشناسي كه پيام امسال آن هوشياري اقليمي است در گفت و گو با ايرنا اظهاركرد: پيش بيني هاي فصلي سه ماهه آينده (فصل بهار) براي استان بارش هايي در حد نرمال و با گرايش به سمت كمتر از نرمال و افزايش دمايي حداقل به ميزان 1/5 (يك و نيم) درجه نسبت به ميانگين بلندمدت را نشان مي­دهند.
به گفته وي طي سال زراعي جاري تا پايان اسفندماه ميانگين بارش استان 225/1 ميليمتر بوده است كه نسبت به سال گذشته و ميانگين بلند مدت به ترتيب 28 و 40 درصد كاهش را نشان مي دهد.
هاشمي افزود: همچنين ميانگين دماي استان در فصل پاييز امسال ( 13/3درجه سانتيگراد) نسبت به سال گذشته و ميانگين بلندمدت به ترتيب چهار و هشت درجه سانتيگراد بيشتر بوده است اين افزايش دما در زمستان نمايان­تر شد ، بطوريكه در اين فصل بسياري از ركوردهاي دماي بيشينه روزانه كه برخي چندين دهه قدمت داشتند در شهرستان هاي استان شكسته شد.
مديركل هواشناسي لرستان يادآور شد: ميانگين دماي استان طي ماههاي دي و بهمن امسال به ترتيب 3/5 و 3/3 درجه سانتيگراد از ميزان بلند مدت بيشتر بوده است كه افزايشي قابل توجه محسوب مي شود.
وي اظهار كرد: شاخص خشكسالي SPI ، طي دوازده ماهه منتهي به بهمن ماه امسال نشان مي دهد كه نيمه جنوبي استان خشكسالي شديد و بخش اعظم نيمه شمالي آن خشكسالي متوسط داشته­ اند.
هاشمي همچنين گفت: اگر روند كنوني افزايش دماي جهاني و تغيير اقليم ادامه داشته باشد، براساس مدل هاي پيش بيني بلندمدت در بدبينانه ترين حالت پنج درجه سانتيگراد افزايش دما و هفت درصد كاهش بارش و در خوش بينانه ترين وضعيت 1/2 درجه سانتيگراد افزايش دما و 1/5 درصد افزايش بارش را براي كشورمان تا سال 2090 شاهد خواهيم بود.
مديركل هواشناسي لرستان افزود: متاسفانه زاگرس مياني كه استان لرستان نيز در آن واقع است نامناسب ترين تغييرات (بيشترين كاهش بارش و بيشترين افزايش دما) را نسبت به ديگر مناطق كشور خواهد داشت به طوري كه حدود افزايش دما و كاهش بارش بدست آمده از مدل ها براي اين منطقه به ترتيب (1/6 تا 5/5) درجه سانتيگراد و (1 تا 12) درصد خواهند بود.
وي تاكيد كرد: چنين وضعيتي، ضرورت هرچه بيشتر توجه به توسعه طرح هاي سازگاري اقليمي و آمايش سرزميني را در استان نشان مي دهد.
مديركل هواشناسي لرستان افزود: افزايش دماي جهاني تغييرات اقليمي آشكاري را در سراسر زمين موجب شده كه از نمودهاي آن مي توان به كاهش 50 ميليمتري بارش طي 50 سال اخير در كشور اشاره كرد كه اين موضوع تبعاتي از جمله؛ مهاجرت به شهرها، حاشيه نشيني، بزرگ شدن شهرها و بروز پديده گرمايي در شهرها را به دنبال داشته است.
وي گفت: طبق مطالعه اي كه بوسيله چندين دانشگاه و مراكز علمي در سال 2013 منتشر شد حدود 97 درصد از دانشمندان با موضوع گرمايش جهاني ناشي از عوامل انساني موافق هستند كه به نظر مي رسد آگاهي مردم از اجماع نظر علمي دانشمندان و سازمان هاي جهاني در اين خصوص مي تواند در افزايش حمايت و مشاركت آنها براي اقدامات مقابله اي و سازگاري با شرايط جديد اقليمي تاثير شاياني داشته باشد.
مديركل هواشناسي لرستان با اشاره به اينكه سازمان جهاني هواشناسي پيام روز جهاني در سال 2018 را 'آماده باش جوي؛ هوشياري اقليمي' انتخاب كرده است گفت: اين سازمان اعلام كرده كه از آنجا كه شهرنشيني و گسترش كلان شهرها منجر به آسيب پذيرتر شدن انسانها شده است، اكنون بيش از هر زماني، نيازمند آمادگي در برابر وقوع پديده هاي جوي، هوشياري اقليمي و نيز آگاهي از مخاطرات مربوط به آب هستيم.
هاشمي افزود: در همين راستا اولويت هاي سازمان جهاني هواشناسي و سازمان هاي ملي تابعه در سال جاري به توسعه سامانه هاي هشدار سريع و ديگر تدابيركاهنده خطرات ناشي از بلاياي جوي؛ ارائه خدمات اجرايي و آموزشي به كاربران در خصوص تغيير اقليم و سازگاري با آن و پايش آبشناختي كه به ارتقاء درك بشر از چرخه آب و همچنين مديريت منابع آب كمك خواهد كرد، معطوف شده است.
سازمان جهاني هواشناسي(WMO)، همه ساله 23 مارس مصادف با سوم فروردين را كه در ايران اين روز مصادف با روز سوم عيدباستاني نوروز ايرانيان و تعطيل رسمي است بعنوان روز جهاني هواشناسي تعيين كرده است.
اين سازمان هر سال يك شعار را براي روز جهاني هواشناسي معرفي مي كند كه شعار امسال آن آماده باش جوي؛ هوشياري اقليمي نام نهاد شده است.
1920/6060