۴ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۰۰
کد خبر: 82870520
T T
۰ نفر

تندباد موجب قطعی گسترده برق در آذربایجان غربی شد

۴ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۰۰
کد خبر: 82870520
تندباد موجب قطعی گسترده برق در آذربایجان غربی شد

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با اشاره به آماده باش 30 اكیپ این شركت در پی وقوع تندباد شدید، گفت: دلیل اصلی قطعی گسترده برق در سطح استان، سقوط اشیا از جمله درختان، مصالح ساختمانی و تابلوهای تبلیغاتی بر روی تجهیزات برق ‌رسانی بوده است.

اكبر حسن بگلو شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه تندباد همچنان در بیشتر مناطق استان جریان دارد، افزود: برق اكثر مناطق استان با تلاش تیم های واكنشی این شركت وصل شده است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشكلات قطعی برق در داخل شهر ارومیه تا قبل از ساعت 24 امشب، اظهار كرد: شهروندان اشیایی چون آنتن های تلویزیونی كه احتمال سقوط دارد را از روی پشت بام ها جمع كنند تا قطعی های جدید رخ ندهد.

** سرعت وزش باد در اشنویه به 100 كیلومتر بر ساعت رسید
مهاباد- ایرنا- رئیس اداره هواشناسی اشنویه از توابع آذربایجان غربی گفت: سرعت وزش لحظه ای باد در این شهرستان به 100 كیلومتر بر ساعت رسید كه یك ركورد در این موقع از سال به شمار می رود.
صالح راوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تاكنون خسارتی از این تند باد در این شهرستان گزارش نشده است، اظهار كرد: متوسط سرعت وزش باد طی 24 ساعت گذشته در اشنویه به 54 كیلومتر بر ساعت رسیده است.
رئیس اداره هواشناسی مهاباد نیز با اشاره به وقوع تندباد در مناطق جنوبی آذربایجان غربی گفت: سرعت تندباد در این شهرستان به 70 كیلومتر بر ساعت رسید.
اردلان محمدپور افزود: بر اساس نقشه های هواشناسی امواج ناپایدار از ابرهای جنوبی به همراه تندباد از روز گذشته به منطقه وارد شده است و تا عصر فردا /یكشنبه/ به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی با اشاره به اینكه سرعت تندباد در مهاباد موجب گرد وخاك در منطقه و كاهش دید افقی شده است، اضافه كرد: از اواخر وقت امروز بارش های رگباری و رعد و برق و آبگرفتگی در برخی از شهرهای جنوبی استان دور از انتظار نیست.

** سرعت وزش باد در ارومیه به 90 كیلومتر بر ساعت رسید
ارومیه- ایرنا- كارشناس اداره پیش بینی اداره كل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: سرعت وزش باد در ارومیه به 90 كیلومتر در ساعت رسیده است و این شرایط جوی تا آخرین ساعت شامگاه شنبه ادامه می یابد.
مهدی كریمی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه وزش باد در كلیه مناطق این استان گزارش شده، افزود: ورزش باد در شمال و مركز آذربایجان غربی شدیدتر است و رفته رفته از سرعت آن كاسته می شود.
وی بیان كرد: از روز یكشنبه بارندگی های همراه با رعد و برق در آذربایجان غربی از شمال استان شروع می شود و به تدریج مركز و جنوب آن را فرا می گیرد.
به گفته وی آبگرفتگی معابر طی روزهای آینده دور از انتظار نیست و لازم است تا تدابیر لازم به كار گرفته شود.
وی با اشاره به اینكه دمای هوا از روز یكشنبه كاهش 2 تا سه درجه ای خواهد داشت، اظهار كرد: دمای هوای ارومیه در 24 ساعت گذشته بین 6 تا 24 درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان بوده است.
وی ادامه داد: تكاب با صفر درجه و شوط با 27 درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب خنك ترین و گرم ترین شهرهای استان در 24 ساعت گذشته بوده است.

** گرد و خاك هوای سه شهر آذربایجان غربی را ناسالم كرد
ارومیه- ایرنا- رئیس اداره امور آزمایشگاه های آذربایجان غربی گفت: هوای سه شهر ارومیه، بوكان و سردشت روز شنبه، چهارم فروردین به علت وجود گرد و خاك برای گروه های حساس ناسالم است.
سعید موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گزارش وضعیت شاخص كیفیت هوای ایستگاه های سطح استان آذربایجان غربی بر اساس شاخص AQI بیانگر این است كه هوای ارومیه با شاخص 125 برای گروه های حساس ناسالم است.
وی بیان كرد: هوای شهرستان بوكان با شاخص 114 و شهرستان سردشت با شاخص 123 نیز برای گروه های حساس ناسلم بوده است.
وی گفت: منشا این آلودگی گرد و خاك تشكیل شده در كشور عراق و سوریه بوده كه به علت وزش باد وارد استان شده است.
وی بیان كرد: این ذرات از روز گذشته وارد آذربایجان غربی شده و لازم است تا شهروندان نكات لازم را در ارتباط با سلامتی رعایت كنند.
موسوی توصیه كرد تا اطلاع ثانوی و خروج این پدیده از استان هم استانی های ساكن در این شهرها به ویژه بیماران قلبی و عروقی، كودكان، كهنسالان و بیماران خاص از تردد در سطح خیابان های شهر پرهیز كنند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای هشت ایستگاه سنجش آلاینده های هواست كه در شهرهای ارومیه، سلماس، خوی، بوكان و سردشت نصب و مشغول به فعالیت است.
تا زمان حاضر و بر اساس اعلام مسئولان وزش شدید باد خسارت های جانی و مالی زیادی در پی داشته كه بیشتر آنها هنوز برآورد نشده است؛ این تندباد یك نفر فوتی و 14 نفر مصدوم در شهر قطور از توابع شهرستان خوی( در آذربایجان غربی) برجا گذاشته است.
7125/3072
۰ نفر