۵ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۲۱
کد خبر: 82870597
T T
۰ نفر

ترامپ در حال بررسی اخراج 20 دیپلمات روس است

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۲۱
کد خبر: 82870597
ترامپ در حال بررسی اخراج 20 دیپلمات روس است

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام های واشنگتن و اروپا گزارش داد كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به اقدام برای اخراج دستكم بیست دیپلمات روسی «نزدیك شده است.»

به گزارش یكشنبه ایرنا به نقل از این روزنامه آمریكایی، این اقدام احتمالا روز دوشنبه (فردا) اعلام می شود و ممكن است با اقدام تلافی جویانه روسیه و موج جدید اخراج دیپلمات های آمریكایی از آن كشور مواجه شود. اما مقام های آمریكایی همچنان به دنبال شفافیت بیشتر در مورد نحوه پاسخگویی قدرت های بزرگ اروپایی به مسمومیت جاسوس سابق روس هستند.
این اقدام در پاسخ به مسموم شدن «سرگئی اسكریپال» 66 ساله جاسوس پیشین روسیه در انگلیس اتخاذ خواهد شد. اسكریپال كه در انگلیس زندگی می كند، چندی پیش به همراه دخترش «یولیا»، بی هوش بر روی یك نیمكت در مركز خریدی در شهر «سالزبری» پیدا شد. مقامات انگلیس ادعا می كنند كه اسكریپال بر اثر تماس با یك ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به شدت بیمار شده است.
«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در بیانیه ای گفت كه آمریكا در حال بررسی «طیفی از گزینه ها برای پاسخ دادن به اقدامات تكان دهنده روسیه در انگلیس است.»
وی افزود كه این اقدام «هم به منظور نشان دادن همبستگی با متحدمان و هم برای پاسخگو كردن روسیه به دلیل نقض كردن عرف و توافقنامه های بین المللی» انجام می شود. وی از ارائه جزئیات این گزینه ها یا زمان اجرای آنها امتناع كرد.
یك مقام ارشد اروپایی گفت كه آمریكا در حال بررسی اخراج بیست نفر یا تعداد بیشتری از دیپلمات های روسی است. این مقام كه خواست نامش فاش نشود، تصریح كرد كه متحدان نزدیك آمریكا از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا خواسته اند تا در اقدامی نمادین نشان دهد كه تلاش برای كشتن اسكریپال بی پاسخ نمی ماند.
دو مقام ارشد كاخ سفید هم كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، هنوز تصمیم گیری در این باره نهایی نشده است.
جمهوریخواهان و دموكرات های كنگره تا در پاسخ به دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریكا اقدامات سختگیرانه ای انجام دهد. دولت ترامپ كنسولگری روسیه را در سان فرانسیسكو تعطیل كرده است. واشنگتن همچنین اخیرا تحریم هایی علیه افراد و شركت های روسی وضع كرد.
با این حال، ترامپ از انتقاد از شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خودداری كرده است. او حتی پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را كه هفته گذشته برگزار شد، تبریك گفت.
شبك**9423**3404
۰ نفر