۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82871781
T T
۰ نفر

آتش خطاي انساني ، بلاي جان جنگل هاي مازندران

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82871781
آتش خطاي انساني ، بلاي جان جنگل هاي مازندران

ساري - ايرنا - تغييرات شديد جوي يك هفته نخست ماه فروردين در مازندران به همراه سهل انگاري مسافران و مجاوران سبب چندين مورد آتش سوزي در جنگل ها و مراتع اين استان شد و نگراني دوستداران طبيعت و مسئولان متولي منابع طبيعي را بر انگيخت .

گزارش هاي رسمي و رسانه اي نشان مي دهد كه در اين مدت دستكم 10 مورد آتش سوزي در جنگل ها و مراتع مناطق مختلف مازندران به وقوع پيوست و در بعضي نقاط خسارت جدي وارد كرد.
بيشترين موارد آتش سوزي در اين دوره زماني مربوط به غرب مازندران و منطقه اي بود كه با بالاترين آمار مسافران نوروزي مواجه است و علت تمامي آنها نيز خطاي انساني اعلام شده است .
تنها در يك مورد از اين آتش سوزي كه در جنگل هاي بخش مرزن آباد چالوس رخ داد ، بيش از پنج هكتار عرصه جنگلي با وجود نم شديد زمستاني باقي مانده در پوشش گياهي و جنگلي و حتي لاش برگ ها در آتش سوخت.
چند مورد آتش سوزي در مناطق شرقي و مركزي مازندران هم در اين مدت گزارش شده است كه علت تمامي آنها خطاي انساني و سهل انگاري مسافران و مجاوران در روشن كردن آتش اعلام شده است .
اين ميزان بي توجهي نسبت به منابع طبيعي و محيط زيست مازندران در حالي است كه هواشناسي و مديريت بحران استان در هر مرحله از نوسانات جوي و افزايش دماي هوا با انتشار اطلاعيه و اخطاريه ، در باره رعايت نكات ايمني هنگام تفريح و سياحت در جنگل و مراتع اطلاع رساني كرده بودند.
پارسال هم به استناد گزارش هاي رسمي موجود ، حدود 300 هكتار از اراضي جنگلي منابع طبيعي و محيط زيست مازندران براثر آتش سوزي ناشي از خطاي انساني از بين رفته بود.
** نوسان 20 درجه اي دماي هواي بهاري
بر اساس داده هاي هواشناسي ، دماي هواي مازندران در 10 روز گذشته به صورت متوالي با فاصله يكي دو روزه تا حدود 20 درجه نوسان داشته است و در بعضي از روزها ، گرماي هوا در مناطقي از استان به طرز بي سابقه اي به 38 درجه سانتي گراد بالاي صفر رسيد
همچنين در اين مدت همزمان با افزايش دما ، وزش باد گرم بويژه در دامنه ها و ارتفاعات نيز پيش بيني و هشدارهاي لازم براي خودداري از روشن كردن آتش در حاشيه جنگل ها و مراتع به شهروندان و مسافران داده شده بود.
معاون جنگلداري اداره كل منابع طبيعي مازندران منطقه ساري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از بي توجهي شهروندان و مسافران به اخطارها و هشدارهاي مبادي ذيربط از جمله مديريت بحران ، هواشناسي ، محيط زيست و منابع طبيعي نسبت به رعايت نكات ايمني و حفاظت از منابع طبيعي گله كرد و گفت كه علت تمامي آتش سوزي هاي اخير خطاي انساني بود.
محمدرضا جهان آرا با تائيد وقوع آتش سوزي هاي مختلف در مناطق مرتعي و جنگلي استان ، افزود : اگر چه با حضور بموقع مردم و نيروهاي يگان حفاظت منابع طبيعي اين آتش سوزي ها خاموش شد ، ولي نگراني ما براي موج جديد سفرها و دور دوم تعطيلات نوروزي بويژه روز سيزده به در جدي است .
** زمستان خشك و جنگل آسيب پذير
اين مسئول توضيح داد : به علت كاهش ميزان بارش ها در زمستان ، با وجود فرا رسيدن بهار ، برگ هاي خشك پاي درختان به وفور پراكنده است كه با خطاي انساني مي تواند فاجعه اي را در جنگل هاي اين خطه شمال كشور خلق كند.
جهان آرا راهكار اصلي براي جلوگيري از آتش سوزي در جنگل هاي مازندران را خودداري از ايجاد آتش در جنگل ها از سوي مسافران و مجاوران اعلام كرد.
معاون منابع طبيعي مازندران به مسافران و مجاوران جنگل هاي استان توصيه كرد تا حدالامكان از ايجاد آتش در جنگل در روزهاي پيش رو كه افزايش دما و وزش باد گرم هم پيش بيني شده ، خودداري كنند و در صورت نياز ، با حفر چاله ، آتش را در گودي ايجاد شده روشن كنند تا هم در زمان استفاده از گسترش آن جلوگيري كنند و هم موقع ترك منطقه براحتي با پر كردن چاله ، نسبت به روشن نشدن دوباره آتش مطمئن شوند.
** كمبود امكانات اطفاء حريق
معاون منابع طبيعي مازندران همچنين كمبود امكانات و نيروي انساني را از دشواري هاي پيش روي اين مجموعه براي اطفاء حريق برشمرد و گفت كه تجهيزات در اختيار يگان حفاظت منابع طبيعي براي آتش نشاني كافي نيست .
جهان آرا افزود : به دليل وسعت جنگل هاي مازندران بايد يك فروند بالگرد در اختيار منابع طبيعي اين خطه شمال كشور براي اطفاء حريق قرار گيرد.
وي كمبود نيروي انساني را از ديگر مشكلات منابع طبيعي مازندران در روزهاي سخت آتش سوزي در جنگل ها معرفي كرد.
مازندران حدود يك ميليون و 400 هزار هكتار اراضي منابع طبيعي دارد كه 794 هزار هكتار از اين اراضي در حوزه استحفاظي منابع طبيعي و آبخيزداري منطقه ساري است .
مازندران يك اداره كل منابع طبيعي هم در نوشهر دارد كه غرب اين استان را پوشش مي دهد.
گزارش : حسين فلاحتي
6982/1654