۷ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۲۹
کد خبر: 82872111
T T
۰ نفر
نگاهی به عملكرد یك ساله ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور

تهران- ایرنا- ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در سال 1396 همچون سال های گذشته فعالیت های خاصی را در راستای اجرای این نقشه و نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری داشته است كه ازجمله آن می توان از تدوین اسناد علمی جدید و نظارت بر روند تولید فناوری یاد كرد.

به گزارش ایرنا، ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت كلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.
سند نقشه راهبردی جامع علمی كشور از دی ماه 1389 (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد 1390 زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز 1404 در راستای طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز 20 ساله كشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال های 84 و 85 آغاز شده بود.
رهبر معظم انقلاب در آن دیدار نقشه جامع علمی را مهمترین نیاز كشور دانسته و دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم ‌گیر را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در كشور برشمردند.
محورهای اصلی نقشه جامع علمی كشور در پنج فصل، 13 راهبرد كلان و 224 اقدام ملی در دوره زمانی 10 ساله هدفگذاری و به دستگاه های ذیربط و مجموعه های تحت امر ازجمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شد.
بر همین اساس ستاد راهبری شورای نقشه جامع علمی كشور به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با سه معاونت شامل معاونت های برنامه ریزی و سیاستگذاری، رصد و پایش و اجرایی سازی و هماهنگی
تشكیل شد.
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور تشكیل شد تا مسئولیت پایش و اجرایی ‌سازی نقشه را برعهده گیرد؛ به طوری كه طبق برنامه ریزی ها اگر این اولویت ‌ها اجرایی شود، می ‌تواند كشور را در علم و فناوری سرآمد كند و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهد.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور معمولا دو هفته یكبار با حضور اعضای حقیقی و حقوقی مختلف مانند دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، معاونان پژوهش و فناوری و آموزشی این وزارتخانه، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس جهاد دانشگاهی و اشخاص دیگر تشكیل جلسه می دهد؛ این جلسات به رصد وضعیت علم و فناوری كشور، پیگیری اسناد نقشه جامع علمی مانند سند عالی هوا-فضا و تصویب اسناد جدید در چارچوب ترسیم آینده علمی كشور و موضوعات روز در حوزه علم، فناوری، آموزش عالی و آموزش عمومی اختصاص دارد.


** برگزاری جلسه 93 تا 104 نقشه جامع علمی كشور در سال 96
اولین جلسه در سال جاری، یعنی نودوسومین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور 19 اردیبهشت 96 برگزار شد و به موضوع اجرانشدن بخش آموزش سند 2030 اختصاص داشت.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در این مورد گفت: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور در جلسات خود به دفعات نسبت به تعارض مفاد این سند با اسناد راهبردی و بالادستی نظام در حوزه علم و فناوری هشدار داد و این موضوع به مسئولان ذیربط تاكید شد كه باید اجرای این سند متوقف شود.
منصور كبگانیان همچنین از بررسی و تصویب قسمتی از سند صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در این جلسه خبر داده بود.
برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراها جلسه بعدی شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور را تا 13 تیر ماه به تعویق انداخت، این جلسه به موضوع تصویب نهایی سند ملی صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم اختصاص داشت و به گفته كبگانیان طی این جلسه گزارش دستاوردها و برنامه‌های پیش روی شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز ارائه شد.
هرچند در این جلسه نیز موضوع سند 2030 و سند توسعه پایدار همچنان مطرح بود؛ دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور از تعامل دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع نگرانی ها خبر داده بود.
جلسه بعدی ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور 27 تیرماه سال گذشته، به ارائه گزارشی از بیت كوین/bitcoin نوعی ارز دیجیتال و در ادامه بررسی سند جامع هوافضا اختصاص داشت. افزون بر این سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست بررسی شد و كبگانیان در ارتباط این سند و سند 2030 گفت: اسناد آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این خصوص پیگیری می‌كنیم.
جلسه بعدی چهارم مهر 96 برگزار شد، كبگانیان در پایان این جلسه گفت: با توجه به اینكه ایجاد نهاد پژوهش و فناوری یا آر تی او (RTO) از محورهای مصوب در نقشه جامع علمی كشور است، بررسی ایجاد این نهاد از مهمترین محورهای این جلسه بود.
وی همچنین گزارشی در مورد رتبه بندی های جدید در حوزه علم و فناوری و رتبه های دانشگاه ها در سطح جهانی و ارتقای یك پله ای دانشگاه های كشور در رتبه بندی تایمز را ازجمله موارد مطرح در جلسه دانست و گفت: در جلسه قبل پول مجازی و در این جلسه اینترنت اشیا توضیح داده و در انتها جمع بندی شد كه در سند آی سی تی (ICT) این مطالب با ملاحظات خاص خود دیده شود.
كبگانیان در جلسه بعدی ستاد نقشه راهبری در روز 18 مهرماه از تصویب كلیات تاسیس نهادهای پژوهش و فناوری خبر داد و افزود: كلیات موضوع تایید شد با توجه به این كه جهاد دانشگاهی در حوزه هایی كه سابقه یا تخصص دارد، نهادهای ملی پژوهش و فناوری را باید ایجاد كند.
وی با اشاره به موضوعات پیش از دستور جلسه گفت: ابراز نگرانی در مورد ادغام برخی ستادهای اولویت های علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شد و نظر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی كشور این است كه ادغام ها نباید اولویت های علمی و فناوری را مخدوش كند و اصول و سیاست های نقشه جامع علمی كشور را نادیده بگیرد كه با همین انگیزه ستادهای مختلفی در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری تشكیل شده است.
به گفته دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور رصد سند هوافضا دستور جلسه نودوهشتم این شورا در روز دوم آبان ماه 96 بود؛ منصور كبگانیان با اشاره به آمادگی پرتاب سه ماهواره ساخت دانشگاه های كشور افزود: ماهواره شریف ست و پیام امیركبیر،‌ اولی در سال ۹۶ و بعدی در سال ۹۷ طبق گزارش ریاست سازمان فضایی آماده پرتاب است و ماهواره سوم نیز در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده و هنوز زمان دقیق پرتاب آن مشخص نیست.
بررسی گزارش آسیب شناسی نظام سنجش كشور و روند اجرایی سازی سند جامع توسعه هوافضا موضوع بحث جلسه نودونهم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور بود.
دبیر این شورا در مورد مباحث این جلسه كه برای اولین بار وزیر علوم دولت یازدهم در آن حضور داشت، گفت: ارائه گزارش در مورد كنكور به معنای تصمیم خاصی در مورد آن نیست؛ به مجرد اینكه به جمع بندی برسیم به مجاری مربوطه اعلام خواهیم كرد و در این مسیر از كمك همه دستگاه ها نیز بهره مند می شویم.
كبگانیان گفت: گزارش اجرایی سازی سند جامع توسعه هوافضا در این جلسه تكمیل و دستاوردها ارائه شد؛ همچنین نگرانی ها، پیشنهادات و آسیب ها به ویژه در مورد انسجام بخشی و هماهنگی بیشتر سازمان های مختلف بیان شد.
با حكم ریاست جمهوری مركز ملی فضایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، كمیته مشتركی برای رصد و اجرایی سازی سند یادشده دارند.
یكصدمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور دوازدهم دی ماه با حضور وزیر علوم و معاون پژوهش و فناوری وزارتخانه به نهایی شدن سند روابط بین المللی علمی كشور اختصاص داشت.
همچنین با داغ شدن بحث كنكور این موضوع نیز به ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور راه یافت و به گفته كبگانیان ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو و پیشنهاد جداشدن سنجش از پذیرش از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه بود.
یكصدویكمین جلسه ستاد راهبری نقشه 2 هفته بعد به موضوع طرح سند ملی توسعه زیست فناوری ایران اختصاص داشت؛ كبگانیان در این مورد توضیح داد: تشكیل ستاد توسعه زیست فناوری پیش از این در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود و لازم بود سندی فرابخشی در مصوبات این شورا برای توسعه این حوزه وجود داشته باشد. این سند امروز بعد از جلسات متعدد كارشناسی و مشورتی در 12 ماده، 6 راهبرد، و 42 اقدام ملی به اعضای شورا ارائه شد.
كبگانیان با اشاره به ارائه كلیات این سند خاطرنشان كرد: سند ارائه شده از نظر اهداف كمی مقداری بلندپروازانه بررسی شد و باید واقع بینانه تر باشد.
جلسه یكصدودوم ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور نیز در روز 24 بهمن به موضوع سند ملی توسعه زیست فناوری اختصاص داشت و در این جلسه بخش هایی از سند بعد از چكش كاری به تصویب رسید.
به گفته كبگانیان كلیات سند بررسی و اهداف كلان آن شامل كسب رتبه برتر در بین ۱۰ كشور جهان، تثبیت رتبه اول در توسعه فناوری های زیستی در منطقه و كسب رتبه شایسته بین پنج كشور در آسیا به تصویب رسید.
جلسه یكصدوسوم ستاد راهبری نیز در روز هشتم اسفندماه برگزار شد، پیش از دستور محدودیت ها در ارتباط با حقوق و پاداش بازنشستگی اساتید دانشگاه و محققان و موضوع تحول در علوم انسانی مطرح شد و دستور اصلی جلسه نیز به موضوع سند ملی توسعه زیست فناوری اختصاص داشت كه بخش هایی از آن مطرح و تصویب شد.
آخرین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور یعنی جلسه یكصدوچهارم این ستاد نیز 22 اسفند برگزار و بخش های دیگری از سند ملی توسعه زیست فناوری در آن بررسی و تصویب شد؛ هر چند بعد از چهار جلسه متناوب بررسی این سند، همچنان همه مفاد آن به تصویب نرسید و ادامه بررسی ها به سال 97 موكول شد.
علمی**9157 **1834
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر