۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 82873286
T T
۰ نفر
وین برضرورت ارتباط با مسكو تاكید كرد

وین - ایرنا - وزیر امور خارجه اتریش در گفتگو با رادیو بی بی سی انگلیس با دفاع از تصمیم وین برای اخراج نكردن دیپلمات های روس، تاكید بر ضرورت باز نگهداشتن كانال های گفتگو با مسكو و رد حاشیه سازی بی بی سی، گفت كه این تصمیم وین هیچ ارتباطی با حزب راستگرای آزادی اتریش ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا؛ شبكه خبری بی بی سی انگلیس در مصاحبه با كارین كنایسل وزیر امور خارجه اتریش، نتوانست خشم خود را از سیاست تعامل و گفتگوی وین با مسكو پنهان كند. مجری این شبكه رادیویی در این گفتگوی چالشی، تلاش كرد تا این تصمیم وین را به مشاركت حزب راستگرای 'آزادی' در دولت اتریش نسبت دهد، اما كنایسل تصریح كرد: این تصمیم شخص 'سباستین كورتس' صدراعظم اتریش از حزب دمكرات مسیحی 'مردم' اتریش (OVP) است. كنایسل همچنین تاكید كرد كه هر چند او توسط حزب آزادی برای تصدی وزارت امور خارجه معرفی شده، اما به هیچ حزبی وابستگی ندارد.
مجری رادیوی جهانی بی بی سی مدعی شد: همبستگی شما با لندن، كامل نیست، چون شما دیپلماتی را اخراج نمی كنید؟
وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ تصریح كرد: در ارتباط با اقدامات دوجانبه در روابط با كشورهای دیگر، تلقی دیپلمات كشورهای دیگر به عنوان عنصر نامطلوب، بخشی از سیاست خارجی هر كشور مطابق با كنوانسیون های وین است.
مجری بی بی سی در ادامه گفت: البته این حق شما است اما همبستگی شما با لندن كامل نیست، چون اخراج دیپلمات ها را اقدام صحیحی نمی دانید، چرا؟
كنایسل گفت: البته كه صحیح نمی دانیم و اعتقاد داریم كه این اقدام كمكی به حل و فصل شرایط دشوار نمی كند. ما میزبان سازمان های بین المللی مختلف از جمله سازمان امنیت و همكاری اروپا و نهادهای مختلف سازمان ملل متحد هستیم و این وظیفه سنتی ماست كه افراد را در شرایط دشوار كنار هم بیاوریم. من در دوره كودكی تحت تاثیر دیدار جان اف كندی و خروشچف در وین بودم كه در بدترین زمان جنگ سرد انجام شد .
كنایسل درباره تنش های اخیر (میان لندن و مسكو) گفت: در این مورد اخیر هم ما نسبت به اقدامات روسیه ابراز نگرانی و از درخواست های دولت انگلیس برای تحقیقات حمایت كرده ایم.
مجری بی بی سی گفت: البته ابراز نگرانی، مشكلی برای كرملین ایجاد نمی كند!
وزیر خارجه اتریش پاسخ داد: قرار نیست برای كسی مشكل ایجاد كنیم، بلكه مهم است كه در زمان های دشوار كانال های ارتباطی را باز نگاه داریم و این شیوه دیپلماسی ما است.
مجری بی بی سی در ادامه با تلاش برای به حاشیه بردن موضوع و مطرح كردن مساله حزب آزادی اتریش، پرسید: حزب آزادی اتریش كه شریك دولت ائتلافی است و شما را برای تصدی وزارت امور خارجه معرفی كرده، سال گذشته توافقی با حزب حاكم روسیه امضاء كرده و به همین علت ممكن است برخی این مساله را قبول نكنند كه اتریش میانجی بیطرف است!
كنایسل در پاسخ تصریح كرد: تصمیم به اخراج نكردن دیپلمات های روس را شخص صدراعظم و من اتخاذ كرده ایم و كورتس از حزب محافظه كار دمكرات مسیحی است.
مجری بی بی سی در ادامه گفت: اما شما به هر حال به حزب 'روسیه متحد' نزدیك هستید، چون حزب آزادی اتریش شما را معرفی كرده است!
وزیر خارجه اتریش تصریح كرد: من عضو هیچ حزبی نیستم و بطور شخصی به هیچ حزبی هم نزدیك نیستم، آقا!
مجری بی بی سی باز هم سوال كرد: آیا فكر می كنید امضاء كردن آن توافق اشتباه بود؟
كنایسل گفت: من درباره اقدامات اعضای پارلمان نظری نمی دهم؛ پارلمان بر قوه اجراییه نظارت می كند و ما بر پارلمان نظارت نداریم، اما دستگاه اجرایی نظارتی بر پارلمان ندارد و این تفكیك قوا (در اتریش) است.
شبكه جهانی بی بی سی در ادامه این گفتگو، موضوع تحریم های اتحادیه اروپا (بر روسیه) را مطرح كرد و پرسید: آیا با این دیدگاه حزب آزادی اتریش موافق هستید كه اتحادیه اروپا نباید تحریم بیشتری بر روسیه در ارتباط با اوكراین اعمال كند؟
كنایسل گفت: ما از تحریم های اتحادیه اروپا حمایت میكنیم و حزب آزادی نیز بخشی از دولت اتریش است و هیچ مخالفتی با تصمیم های دولت ندارد.
به گزارش ایرنا، اتریش رئیس دوره ای آینده اتحادیه اروپا بر خلاف برخی از كشورهای عضو این نهاد، از اخراج دیپلمات های روسیه در ارتباط با موضوع مسموم شدن یك جاسوس پیشین روس در خاك انگلیس، خودداری و بر ادامه گفت وگوها با مسكو تاكید كرد. 'پیتر لونسكی' سخنگوی دولت اتریش كه كشورش در نیمه دوم سال جاری میلادی، ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت، روز دوشنبه همزمان با اعلام اخراج ده ها دیپلمات روس از آمریكا و چندین كشور عضو اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت: اتریش در این زمینه اقدامی نمی كند و دیپلماتی را اخراج نخواهد كرد.
وی در مورد دلیل این موضع دولت اتریش، گفت: ما می خواهیم كانال های گفت وگو با روسیه را باز نگهداریم. اتریش كشوری بی طرف و پلی میان شرق و غرب است. وی در عین حال گفت كه وین از تصمیم اتحادیه اروپا برای فراخواندن سفیر این نهاد از مسكو، برای رایزنی حمایت می كند.
در حالی كه روابط اتحادیه اروپا با روسیه درسال های اخیر به خصوص به علت تحولات اوكراین، به سردی گرائیده و موضوع اخیر مسمومیت جاسوس سابق و دخترش در خاك انگلیس، نیز موجب تشدید تنش ها شده است، كورتس صدراعظم جوان اتریش به چهره جدیدی برای تعامل و گفت وگوی اروپا با روسیه و كاهش تنش ها در روابط دو طرف تبدیل شده است.
اتریش در دوره جنگ سرد، نقش ویژه ای به عنوان میانجی بین شرق و غرب ایفا می كرد، به طوری كه شهر وین محل برگزاری اجلاس های مهم بود كه از آن میان می توان به دیدار جان اف كندی و نیكیتا خروشچف در سال 1961 و جیمی كارتر با لئونید برژنف در سال 1979 اشاره كرد كه سران وقت بلوك غرب و شرق بودند.
اروپام**1078**1486**