۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82873935
T T
۰ نفر
داورزن دروازه غربي خراسان همچنان پذيراي مسافران نوروزي است

سبزوار- ايرنا- شهرستان داورزن با جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري به عنوان ميقات الرضا(ع) و دروازه ورودي خطه خراسان از سمت غرب همچنان پذيراي مسافران نوروزي از سراسر كشور است.

داورزن خاستگاه قيام سربداران و زادگاه بزرگاني چون استاد محمدتقي شريعتي و دكتر علي شريعتي با ظرفيتهاي ويژه گردشگري از جمله كوير بكر، كاروانسراها، آتشكده و بقاياي قلعه سربداران مكاني جذاب براي گردشگران است. اين شهرستان حاشيه كوير با حدود 150 اثر تاريخي و فرهنگي و چندين بقعه متبركه در مسير اصلي تهران - مشهد قرار گرفته است.

* روستاي باشتين
روستاي تاريخي باشتين كه نام آن يادآور قيام سربداران است در جنوب روستاي ريوند داورزن قرار دارد. باشتين خاستگاه و نقطه آغاز قيام سربداران بود و نخستين حاكم سلسله سربداران 'عبدالرزاق باشتيني' از آنجا برخاست و اكنون بقاياي قلعه سربداران در اين منطقه برجاي است.

* روستاي مزينان
اين روستا تاريخي كه زادگاه مرحوم دكتر علي شريعتي است با بناهاي تاريخي فراوان در فاصله پنج كيلومتري شهر داورزن و در حاشيه كوير قرار دارد. رباط تاريخي مزينان نيز كه در ضلع جنوب غربي روستا و در حاشيه جاده ابريشم قرار گرفته اثري ديدني است. كاروانسراي اين روستا از نوع كاروانسراهاي دو ايواني داراي حياط مركزي و غرفه هاي متعدد با معماري كهن است كه توجه هر گردشگري را به خود جلب مي كند. به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي كاروانسراي تاريخي مزينان به دليل اهميتي كه براي زائران و مسافران داشته در سال 1283 هجري قمري مرمت و هم اينك نيز با شماره 1664 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

* آتشكده آذربرزين مهر
بقاياي اين بناي باستاني در فاصله 35 كيلومتري شمال غربي سبزوار در ميان ارتفاعات شمالي روستاي ريوند بر فراز كوهي صخره اي واقع است. آذربرزين مهر يكي از سه آتشكده مهم ساسانيان بوده كه اختصاص به طبقه كشاورزان داشته و اكنون چهارتاقي از آن باقي مانده است. اين آتشكده با شماره 4035 به ثبت آثار ملي رسيده است.

* كاروانسراي ريوند
رباط تاريخي بين راهي ريوند نيز در ضلع جنوبي روستاي ريوند در حاشيه جاده قديم ابريشم در فاصله حدود 30 كيلومتري سبزوار واقع است. اين بنا با حياط مركزي، سكوي انتظار و ورودي داراي چهار ايوان و به شكل مربع است. قدمت بنا به دوره صفوي باز مي گردد و به شماره 1662 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

* منطقه چوبين و بادغوس
در حاشيه كوير داورزن محوطه باستاني وسيعي وجود دارد كه به خرابه هاي چوبين معروف است و در قديم شمار زيادي از اهالي ايالت بيهق قديم در اين منطقه ساكن بوده اند. خرابه هاي شهر بادغوس يا بادغيس نيز محوطه باستاني وسيعي است كه بر سر راه روستاي مزينان به بادغوس داورزن واقع است.

* رباط مهر
اين كاروانسراي تاريخي بين راهي در روستاي مهر مربوط به دوران قاجار است كه در كنار راه قديم ابريشم و در حاشيه جاده اصلي تهران - مشهد در جنوب روستاي مهر قرار دارد. مصالح اين رباط از آجر، ملات گل و گچ و تزيينات آن به صورت آجري نيم دايره است و تاقها و قوسهاي آن نيز جناقي و هلالي بوده و داراي هشتي، حياط مركزي، اصطبل شرقي و غربي و يك شاهنشين است. كاروانسراي تاريخي روستاي مهر يكي از بهترين و زيباترين كاروانسراهاي بين راهي اين مسير محسوب مي شود كه محلي مناسب براي توقف و بازديد مسافران است.

* كوير مزينان
يكي از مناطق كويري ايران، كوير مزينان شهرستان داورزن مي باشد كه در حاشيه جنوبي جاده سراسري تهران - مشهد با چشم اندازهاي طبيعي و تنوع زيستي از ظرفيتهاي بالايي برخوردار است. جاذبه هاي اكوتوريستي كوير مزينان شامل گردشگري سلامت، گردشگري ماجراجويانه، گردشگري علمي وطبيعت گردي است. در گردشگري سلامت نيز كوير مزينان با پهنه هاي پوشيده از ماسه و نمك و شوره زارها به محيطي براي روان درماني، ماسه درماني، آفتاب درماني و املاح درماني گردشگران تبديل شده است.
همچنين جاذبه هاي ورزشي و تفريحي اسكي روي شن، مسابقات اتومبيلراني، دوچرخه سواري، موتورسواري و بالن سواري، كوير نوردي و شن نوردي با شتر اين منطقه نيز در گروه گردشگري ماجراجويانه و نبود آلودگي نوري و غباري و آسمان شفاف و تاريكي مطلق جهت رصد ستارگان در شب و رؤيت پديده سراب در نواحي كوير اين منطقه از ديگر مناظر زيباي كوير است.

* تپه هاي سيزده بدر فيض آباد
اين ناحيه در سه كيلومتري شمال روستاي فيض آباد برخوردار از رودخانه هاي دائمي، آبشار منطقه بفره و آسيابهاي آبي قديمي از نقاط ديدني شهرستان داورزن محسوب مي شود.

* يخدانهاي قديمي
يخچال يا يخدانهاي تاريخي داورزن هم بسيار ديدني است. كويري بودن داورزن و تابستانهاي بسيار گرم و نياز مردم به مصرف آب خنك در قديم ايجاب مي كرد كه مردم به فكر احداث بناهايي چون يخدان و آب انبار باشند. به همين منظور در گذشته داورزن داراي چندين مجموعه يخدان بوده است كه هم اينك تعدادي از آنها در حاشيه شمال شهر و روستاي 'طزر' باقي مانده اند.
همچنين بقاع متبركه روستاهاي ريوند، علي آباد، چشام و مساجد تاريخي و اماكن مذهبي و جاذبه هاي طبيعي از ديگر مكانهاي زيارتي و ديدني شهرستان داورزن هستند.
داورزن در فاصله 310 كيلومتري غرب مشهد دروازه ورودي خراسان رضوي است.
1858