۹ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱:۱۷
کد خبر: 82874088
T T
۰ نفر
نمايندگان پارلمان آلمان از فروش سلاح به تركيه انتقاد كردند

وين - ايرنا - هر چند «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان هفته گذشته عمليات نظامي تركيه در سوريه را غير قابل قبول خواند، اما اين مساله موجب نشده كه دولت آلمان فروش سلاح به تركيه را متوقف كند از اين رو برخي نمايندگان مجلس آلمان از ادامه فروش اسلحه به تركيه انتقاد كردند.

به گزارش ايرنا، رسانه هاي آلمان روز پنجشنبه گزارش دادند كه با وجود انتقاد دولت آلمان از عمليات نظامي تركيه در عفرين سوريه، فروش سلاح آلمان به تركيه ادامه دارد. شبكه تلويزيوني آ.آر.د ARD آلمان گزارش داد كه از زمان آغاز اين عمليات در روز 20 ژانويه (30 دي ماه 96) تا كنون دولت آلمان صدور تسليحات به ارزش 4.4 ميليون يورو را به تركيه صادر كرده است. اين مساله را وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به سئوالي از سوي حزب چپ آلمان در پارلمان اعلام كرده است. ارزش تسليحات صادراتي آلمان به تركيه در ماه پيش از آغاز عمليات نظامي در عفرين نيز حدود 10 ميليون يورو اعلام شده است.
'سويم داگديلن' (Sevim Dagdelen) از نمايندگان حزب چپ در پارلمان آلمان كه از منتقدان اصلي صادرات اسلحه به تركيه محسوب مي شود، گفته است كه ادامه صادرات تسليحاتي برلين به آنكارا در حالي كه مركل عمليات نظامي تركيه در عفرين را 'غير قابل قبول' دانسته است ، اعتبار صدر اعظم را مورد ترديد قرار مي دهد.
اين نماينده مجلس به شبكه آ.آر.د آلمان گفت: انتقاد مركل از اين عمليات هيچ پيامدي نداشته است و او بجاي انجام اقداماتي براي توقف عمليات نظامي تركيه ، به فروش سلاح ادامه داده است.
در همين حال، 'رولف موتزينچ' (Rolf Mutzenich) معاون رئيس بلوك حزبي سوسيال دمكرات ها در مجلس آلمان نيز گفت نمي توان اين مساله را منتفي دانست كه تركيه از سلاح هاي دريافتي از آلمان در عمليات عفرين استفاده مي كند.
مركل صدر اعظم آلمان چهارشنبه هفته گذشته (اول فروردين ماه) در سخناني در پارلمان آلمان با انتقاد شديد از حمله نظامي تركيه ، اتفاقات روي داده را غيرقابل پذيرش خواند و آن را به شدت محكوم كرد.
تركيه در منطقه عفرين سوريه با نيروهاي شبه نظامي موسوم به يگان هاي مدافع خلق سوريه (ي.پ.گ) مبارزه مي كند. ارتش تركيه از 20 ژانويه با تجاوز به خاك سوريه و با همراهي نيروهاي موسوم به ارتش آزاد سوريه، عملياتي را به نام شاخه «زيتون» در منطقه عفرين در شمال سوريه آغاز كرده و تركيه اعلام كرده كه كنترل كامل اين شهر را به دست گرفته است.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه همچنين از آغاز عمليات نظامي كشورش در منطقه سنجار در شمال عراق در تعقيب نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ ك ك ) خبر داده است.
اروپام**1078*شبس*1613*