۱۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82878702
T T
۰ نفر

آمایش سرزمینی، محیط زیست را برای آیندگان حفظ می كند

۱۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82878702
آمایش سرزمینی، محیط زیست را برای آیندگان حفظ می كند

زنجان – ایرنا – اجرای مطالعات انجام شده در سند آمایش سرزمین در دستور كار مسئولان و دولتمردان زنجانی قرار می گیرد تا منابع و محیط زیست را برای آیندگان حفظ كند.

به گزارش ایرنا، یكی از رویدادهای مهم زنجان در سال 96، نهایی شدن سند آمایش سرزمین بود، سندی كه در آن مسیر توسعه استان بدون ایجاد آسیب های زیست محیطی و با لحاظ ظرفیت های موجود و پیش بینی شده، طراحی شده است.
همین موضوع هم موجب شد تا در نخستین نشست شورای اداری استان زنجان، استاندار با جدیت اعلام كند كه مطالعات آمایش سرزمینی این استان تدوین و نهایی شده است.
اسدالله درویش امیری تاكید كرد: تمامی فعالیتهای توسعه ای استان باید مبتنی بر این سند و حول محور برنامه ششم توسعه تدوین و اجرایی شود.
وی این نكته را هم متذكر شد كه بی توجه به این اسناد موجب هدر رفت سرمایه ها و تحمیل هزینه های سنگین به كشور می شود، از همین رو مدیران باید به نظام برنامه ریزی كشور تمكین كنند.
این موضوع هدر رفتن منابع و سرمایه ها مساله ای بود كه پیش از این مدیركل حفاظت محیط زیست استان زنجان در مورد آن صحبت كرده و گفته بود: لازمه جلوگیری از ایجاد مخاطرات زیست محیطی با هر نوع رشد و توسعه ای، برنامه ریزی برای توسعه پایدار است.
سید رضا موسوی در جلسه تصویب همین سند هم اعلام كرد كه مسیر توسعه پایدار فقط با حفظ ارزش های زیست محیطی ایجاد می شود و به مقصد می رسد.
توسعه پایدار نكته ای بود كه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نهاد مسئول تدوین سند آمایش سرزمین استان زنجان هم به آن اشاره كرد و گفت: سند آمایش سرزمین مسیر حركت هر استان در راه دستیابی به توسعه را مشخص می كند.
شهرام طهماسبی به سخنان خود این جمله را هم افزود كه سند آمایش پایه و اساس تمام اقدامات توسعه ای استان و مبنای همه برنامه ریزی ها به شمار می آید.
وی ریشه تمام مشكلات كنونی مدیریت و زیست محیطی را بی توجهی نبود سند آمایش سرزمین هر منطقه اعلام كرد و یادآورشد: در صورتی كه این روند اصلاح نشود، نسل های آینده هم تحت تاثیر این اشتباه ها قرار خواهند گرفت. در صورتی كه این روند اصلاح نشود، نسل های آینده هم تحت تاثیر این اشتباه ها قرار خواهند گرفت.
طهماسبی اظهار كرد: اجرای سند آمایش سرزمین به تنهایی تضمین كننده حفاظت از منابع برای آینده نیست و لازمه اجرای درست آن پایبندی تمام مدیران و استقرار نظام مدیریت علمی است.
وی افزود: سند آمایش سرزمین فقط مسیر را تعیین می كند و اجرای درست آن منوط به تعیین جزئیات و حركت منسجم تمام دستگاه هاست.
استاندار زنجان هم در ادامه علت دستیابی به توسعه پایدار در كشورهای پیشرفته را بهره گیری از همین سند آمایش سرزمین اعلام كرد و راه نجات منابع و حفاظت از آن برای آیندگان را بهره گیری از چنین سندی برشمرد.
وی گفت: بارها تاكید كرده ام كه تمام برنامه های توسعه ای به ترتیب باید پیوست زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند تا بر اثر اجرای آنها خللی به آینده این منطقه وارد نشود.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان هم از آن دسته مدیرانی بود كه اعلام كرد در نقشه راه سرمایه گذاری این استان كه یكی از اسناد توسعه ای زنجان به شمار می آید، پیش بینی های زیست محیطی لازم مد نظر قرار گرفته و بر اساس معیارهای توسعه پایدار تدوین شده است.
ابوالفضل عباسچیان با بیان اینكه، نقشه راه سرمایه گذاری زنجان ارزش زیست محیطی مناطق را لحاظ كرده است، گفت: نقشه راه سرمایه گذاری فرصتی برای حفاظت از زمین های مناسب كشاورزی و مناطق واجد ارزش های زیست محیطی است.
با این روند به نظر می رسد، از سال جاری می توان شاهد حركت جدی مسئولان استان زنجان در مسیر تعیین شده در سند آمایش سرزمین استان بود، مسیری كه می تواند به حفظ منابع و محیط زیست برای آیندگان كمك كند.
3001/8068