۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82880167
T T
۰ نفر

شهردار: نبود طرح تفصيلي مانع عمران شهري گناباد است

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82880167
شهردار: نبود طرح تفصيلي مانع عمران شهري گناباد است

گناباد- ايرنا- شهردار گناباد نبود طرح جامع تفصيلي را از تنگناها و موانع مهم توسعه و عمران اين شهر دانست و خواستار هم افزايي بيشتر مسئولان مربوطه براي شتاب بخشي به تدوين اين طرح شد.

به گزارش ايرنا عباس علايي، شنبه شب در نشست خبري افزود: نبود طرح جامع تفصيلي در سالهاي گذشته موجب شده كه 13 نقطه اين شهر از نظر توسعه و عمران در وضعيت بحراني قرار گيرند و شهروندان با تنگناهاي بسياري دست به گريبان شوند.
وي ادامه داد: مدت زمان اجراي طرح جامع تفصيلي گناباد 10 ساله است و حدود 12 سال از تدوين آن مي گذرد و هم اكنون هيچ چشم انداز روشن و مدوني براي توسعه و عمران اين شهر وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه طرح جامع توسعه و عمران شهرستان گناباد بر مبناي گردشگري تدوين مي شود، گفت: طرح تفصيلي در داخل همين طرح ديده مي شود ولي به دليل كمبود اعتبار اجراي اين طرح با كندي مواجه شده است.
علايي اعتبار مورد نياز براي تدوين طرح جامع گردشگري گناباد را هفت ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: در مرحله نخست يك ميليارد ريال اين اعتبار با همراهي مسئولان مربوط در آينده نزديك تامين مي شود.
وي ادامه داد: به دليل نبود كمربندي به عنوان يكي از مشكلات مهم مردم گناباد، وسائل نقليه سنگين مجبور به تردد از داخل اين شهر هستند كه اين وضعيت مخاطرات بسياري را براي شهروندان ايجاد كرده است.
شهردار گناباد تصريح كرد: ساخت كمربندي شهر با آزادسازي برخي املاك طول مسير، از هفته آينده آغاز مي شود.
علايي افزود: متاسفانه هيچ برنامه جامع و مشخصي براي توسعه گردشگري قنات جهاني قصبه و استفاده از اين ظرفيت براي رونق اقتصادي گناباد وجود ندارد.
وي ادامه داد: با پيگيري هاي شهرداري قرار است با جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي 300 ميليارد ريال در آينده نزديك براي توسعه گردشگري قنات جهاني قصبه سرمايه گذاري شود و در قالب طرح جامعي از اين ظرفيت براي رونق اقتصادي منطقه استفاده شود.
وي با بيان اينكه آسفالت 95 درصد معابر شهري گناباد داراي اشكال است و شهرداري 30 ميليارد ريال بابت اجراي تعهدات خود براي آسفالت به ساكنان نقاط مختلف اين شهر بدهكار است.
شهردار گناباد تصريح كرد: هفت ميليارد ريال اعتبار براي بهسازي كارخانه آسفالت گناباد مورد نياز است و پيگيري هايي براي تامين سه هزار تن قير از طريق وزارت كشور و راه و شهرسازي انجام شده است كه با تامين آن اين معضل كاهش مي يابد.
طرح تفصيلي شهر گناباد سال 1385 در قالب يك طرح بالادستي شهري به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي رسيد. به طور ميانگين روندي 10 ساله براي تحقق اين قبيل طرحها از نظر فني‌،‌ علمي، ‌اقتصادي و اجتماعي در نظر گرفته شده اما اجراي طرح تفصيلي گناباد با گذشت حدود 12 سال از آغاز تدوين همچنان درگير مشكلات و نيازمند تعامل و هم افزايي بيشتر مسئولان و دست اندركاران ذيربط است.
پس از ثبت جهاني قنات قصبه، طرح جامع گردشگري گناباد به عنوان سومين شهر كشور امسال به تصويب كارگروه ميراث فرهنگي كشور رسيد و بازبيني طرح تفصيلي زيرمجموعه اين طرح گردشگري قرار گرفت. بر اين اساس توسعه و عمران شهري گناباد با رويكرد توسعه گردشگري اجرا مي شود. با وجود تصويب طرح جامع گردشگري اعتبار اجراي آن هنوز تخصيص نيافته و طرح جامع تفصيلي اين شهر در كش و قوس همين موضوع معطل مانده است.
شهر گناباد واقع در 287 كيلومتري جنوب مشهد با گستره 20 كيلومترمربع افزون بر 40 هزار نفر از جمعيت 88 هزار نفري اين شهرستان را در خود جاي داده است.
2095/5132