۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 82881592
T T
۰ نفر

متوسط عمر ناوگان ریلی رجا به 28.5 سال كاهش یافت

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 82881592
متوسط عمر ناوگان ریلی رجا به 28.5 سال كاهش یافت

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجا گفت: با نوسازی و خروج برخی واگن های فرسوده، عمر متوسط ناوگان ریلی به 28.5 سال رسیده است؛ در حالی كه در سال 1395 این میزان 36.9 سال بود.

به گزارش ایرنا، «محمد رجبی» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: شمار واگن های مسافری و پشتیبانی شركت رجا در سال 1395 حدود 1300 دستگاه بود اما در سال 1396 با خروج واگن های فرسوده تعداد آن به 1100 واگن رسید و درصددیم امسال با ورود 50 دستگاه واگن جدید شمار ناوگان مسافری رجا به 1150 واگن افزایش یابد.
وی گفت: به ازای خروج هر واگن مسافری می توانیم واگن دست دوم وارد كنیم اما برای حمایت از تولید داخلی تاكنون این اقدام را عملی نكرده ایم؛ زیرا در سال «حمایت از كالای ایرانی» باید از توانمندی های داخلی استفاده كنیم؛ هرچند قیمت یك واگن دست دوم نوسازی شده یك میلیارد تومان و قیمت یك واگن جدید سه میلیارد تومان است.
این مسوول گفت: شركت رجا تاكنون شركت زیاندهی بود؛ به طوری كه برای تامین هزینه ها پارسال 120 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مالی تامین اجتماعی به این شركت اختصاص یافت و انتظار داریم تا تابستان سال 1397 این شركت از وضع زیاندهی خارج شود.
«طبق مذاكرات با مسوولان شركت سفیر ریل آسیا، برای تامین بخشی از هزینه های شركت در سال 1397 قرار است پیشنهاد افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری را به شركت راه آهن ارائه كنیم».

** طلب ها و بدهی های شركت رجا
مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجا درباره طلب این شركت از دولت گفت: با توجه به اسناد موجود، طلب 160 میلیارد تومانی رجا در سال های 1394 و 1395 تایید شده و در سال 1396 نیز طلب ما بابت قطارهای حومه ای از دولت حدود 160 میلیارد تومان بوده است. با احتساب طلب سال های 1391 تا 1393، كل طلب از دولت بیش از 500 میلیارد تومان می شود. البته ما بابت اجاره لكوموتیو 430 میلیارد تومان به راه آهن بدهكاریم و بدهی ما به سازمان تامین اجتماعی نیز حدود 30 میلیارد تومان است.
وی درباره ضرورت افزایش سرمایه شركت رجا افزود: ارزش ثبتی دارایی های شركت 135 میلیارد تومان است اما درصددیم با كاهش هزینه ها و مدیریت ساختارهای مالی، این میزان را به 1100 میلیارد تومان افزایش دهیم.
رجبی بیان كرد: با توجه به لزوم خرید قطعات مورد نیاز ترنست ها، حدود 45 درصد هزینه های شركت رجا به صورت ارزی است و هرگونه افزایش قیمت ارز مشكلات زیادی را به شركت رجا تحمیل می كند.
وی اعلام كرد: تاكنون به دلایل امنیتی برای تردد قطارهای شركت رجا به استانبول تركیه مجوز صادر نشده است اما این شركت آمادگی دارد در صورتی كه وزارت امورخارجه مجور لازم را صادر كند سرویس های خود را به شهر وان تركیه برقرار كند.
رجبی یادآوری كرد: رجا موفق شد پارسال بیش از 14 میلیون و 700 هزار مسافر و در تعطیلات نوروزی امسال بیش از 950 هزار نفر را جابجا كند.

** ورود 122 واگن مسافری رجا به ناوگان ریلی كشور در 2 سال
به گزارش ایرنا، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هكتا) نیز در این نشست خبری گفت: در 2 سال گذشته با وجود محدویت های مالی، شركت حمل ونقل ریل رجا توانست 122 واگن مسافری را به ناوگان ریلی كشور اضافه كند.
«غلام حیدر ابراهیمبای سلامی» افزود: 80 واگن از 122 واگن مسافری در داخل كشور تولید یا بازسازی شد.
وی با اشاره به جابجایی سالیانه بیش از 14 میلیون مسافر از سوی شركت رجا، رفع مشكل زیاندهی این شركت را خواستار شد.
به گفته وی، با اصلاح ساختارهای مالی و كاهش هزینه های جاری، اكنون این شركت از وضع ورشكستگی خارج شده است.
ابراهیمبای سلامی اضافه كرد: هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی درصدد است سرمایه شركت حمل ونقل ریلی رجا به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
وی درباره طلب 400 میلیارد تومانی شركت رجا از دولت، تهاتر این مبلغ با مطالبات دولتی را راهی برای خروج شركت رجا از زیان عملیاتی و دستیابی به مرحله سوددهی دانست.
به گزارش ایرنا، در تعطیلات نوروز امسال در مجموع یك میلیون و 931 هزار و 651 نفر با قطار در مسیرهای مختلف شبكه ریلی جابجا شدند.
پارسال بیش از 14 میلیون و 700 هزار مسافر و در تعطیلات نوروزی امسال بیش از 950 هزار نفر از طریق شركت رجا تردد كردند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1108*1961*
۰ نفر