۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82882424
T T
۰ نفر
سازمان نظام پزشكی خواهان افزایش تعرفه های پزشكی است

تهران - ایرنا - معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی گفت: انتظار داریم رشد تعرفه های پزشكی در سال 1397 به میزان متوسط نرخ تورم در حوزه سلامت باشد.

محمد جهانگیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه تورم حوزه سلامت یك و نیم برابر نرخ تورم كشور است، ادامه داد: به شورای عالی بیمه اعلام كرده ایم كه رشد تعرفه های پزشكی باید معادل تورم حوزه سلامت باشد تا بخشی از مشكلات در حوزه سلامت به وجود نیاید و بتوانیم از برخی مسائل و مشكلات در حوزه سلامت پیشگیری كنیم.
به گزارش ایرنا، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در 12 ماه منتهی به اسفند‌ 1396 را نسبت به 12 ماه منتهی به اسفند‌ 1395 9.6 درصد اعلام كرد، و البته مركز آمار ایران اعلام كرده است كه؛ نرخ تورم كالاها و خدمات مصرفی خانوار در سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای كل كشور 8،2 درصد است.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی اضافه كرد: امسال با توجه به شرایط اقتصادی و مسائل مختلف مانند تورم؛ موضوع تعرفه های پزشكی باید با تورم حوزه سلامت به عنوان میانگین رشد تعرفه ها متعادل باشد.
جهانگیری اظهار داشت: سازمان نظام پزشكی سال گذشته در حوزه تعرفه های پزشكی، پیشنهادهای خود را به شورای عالی بیمه ارائه داد و این موضوع را پیگیری كرده است اما هنوز به نتیجه ای در این زمینه نرسیده است.
جهانگیری تصریح كرد: با توجه به وضعیت اقتصادی كشور، سازمان نظام پزشكی همراه دولت و مردم بوده و هست اما مهمترین ركن، انجام تعهدات و كیفیت ارائه خدمات سلامت به مردم است و اینكه هزینه های حوزه سلامت باید پوشش داده شود.
وی ادامه داد: اكنون یك موضوع نگران كننده در این زمینه وجود دارد، افزایش نرخ ارز است و با توجه به وضعیت كنونی كشور مشكلاتی را شاهد هستیم، به همین منظور باید برای پیشگیری از مشكلات در حوزه سلامت در سریعترین زمان نرخ تعرفه های پزشكی اعلام شود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: رشد حقوق و دستمزد برای سال 97 حدود 19،5درصد برای كارگران اعلام شده است و به طور یقین هزینه های زیادی در رشد دستمزدها خواهیم داشت و چون بخشی از هزینه های مراكز درمانی بر اساس نرخ ارز است و هنوز وضعیت رقم ارز مشخص نیست، به طور یقین مشكلات جدی در این زمینه ایجاد خواهد شد و ممكن است برای تهیه دارو و لوازم مصرفی دچار مشكل شویم.
وی خاطرنشان كرد: تاخیر در اعلام تعرفه های پزشكی، یك مشكل جدی برای مراكز درمانی و بیمارستانی است چون بیمارستان ها برای پرداخت دستمزد با مشكل مواجه می شوند.
جهانگیری ادامه داد: ما به عنوان سازمان نظام پزشكی و نماینده جامعه پزشكی كشور درخواست داریم، هیات دولت در تعیین نرخ تعرفه ها و ابلاغ آن تسریع لازم را داشته باشند تا سازمان نظام پزشكی، مراكز درمانی و بیمارستانی و در واقع حوزه سلامت بتواند ساماندهی لازم را انجام دهند.
به گفته وی، زمانی كه تعرفه های پزشكی در كشور اعلام شود، آن زمان می توان ساماندهی در حوزه درمان را انجام داد.
جهانگیری از هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه كشور و مجلس شورای اسلامی خواست،« عنایت ویژه» داشته باشند تا در چند روز آینده تعرفه های پزشكی ابلاغ شود و جامعه پزشكی طبق سنوات قبل كه همیشه همراه مردم و دولت بوده اند و با تمام كسری ها، خدمات مطلوبی به مردم ارائه داده اند و همه قوانین را رعایت كرده اند، همچنان این راه را ادامه دهند.
معاون سازمان نظام پزشكی ادامه داد: با توجه به اینكه دیركرد پرداختی های مراكز درمانی و پزشكان هم زیاد است این الزامی است كه ما بتوانیم در این زمینه تسریع داشته باشیم تا مشكلات در حوزه سلامت در كشور بیشتر نشود.
وی خاطرنشان كرد: دو بحث در این زمینه وجود دارد یكی در رابطه با حقوق و دستمزد است كه باید در بخش ویزیت، رشد تعرفه ها متعادل با حقوق و دستمزد باشد، درخواست سازمان نظام پزشكی این است كه حداقل رشد تعرف ها پزشكی متناسب با این افزایش حقوق و دستمزدها باشد. بحث دیگر این است كه حتما در اعلام تعرفه های پزشكی تسریع شود.
وی گفت: سال گذشته تعرفه های پزشكی در تیرماه اعلام و مرداد اجرایی شد و در واقع چند ماه از سال گذشته بود، بنابراین 30 درصد هزینه های حوزه سلامت با تعرفه های سال پوشش داده نشد، پس اگر در زمان اعلام تعرفه های پزشكی تسریع شود، به طور یقین مشكلات سال گذشته را نخواهیم داشت.
اجتمام * 7268*3063
** آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej