این مسیر2 خطه ترانزیتی به طول حدود 40 كیلومتر كه در ضلع شمالی آن دریای خزر و در ضلع جنوبی جنگل های زیبای البرز قرار دارد برای هر مسافر و گردشگری كه از این مسیر برای رسیدن به غرب و شرق مازندران تردد می كند از جذابیت خاصی برخوردار است.
بر اساس اعلام منابع رسمی طی سه ماه گذشته در این محور كوتاه 12 نفر در جریان تصادفات مختلف جان خود را از دست دادند و 25 نفر در این حوادث مجروح شده بودند.
بررسی ها نشان داده آنچه باعث شده تا این مسیر حادثه ساز برون شهری نسبت به سایر راههای غرب استان مازندران از سهم ترافیكی بیشتری در حوزه بار و مسافر برخوردار شود علاوه بر برخورداری از جاذبه های طبیعی و نیز تردد بی شمار مسافران ، گردشگران عامل عمده آن به ترانزیت كالا براثر فعالیت ادارات كل بنادر ودریا نوردی و گمركات در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر برگردد.
این جاده ناایمن و حادثه ساز در تمامی ماه ها بویژه نیمه نخست سال همزمان با آغاز ورود گردشگران و مسافران صحنه های دلخراش رانندگی متعددی را به خود دیده به نحوی كه بهار زندگی شمار انبوهی از مسافران رهگذر در این مسیر را به برگ ریزان خزان تبدیل كرده است .
رئیس پلیس راه كنارگذر ساحلی غرب مازندران در این باره می گوید : كنارگذر نوشهر - رویان از لحاظ كم توجهی به نكات فنی ، جزو ناامن ترین و حادثه خیزترین راه های این منطقه گردشگرپذیراست.
محور كنارگذر ساحلی شهرهای ساحلی غرب مازندران حدود 150 كیلومتر طول دارد كه از منطقه 'چلندر' نوشهرآغاز شده و تا رامسر ادامه دارد.
سرهنگ فرزاد ملك محمدی افزود : این جاده در بیشتر روزها بویژه تعطیلات نوروزی شاهد وقوع حوادث دلخراش رانندگی است كه در پی آن عده زیادی از مسافران در این اتفاقات ناگوار مجروح و یا آنكه جانشان را از دست دادند.
وی ، نداشتن سیستم روشنایی به اندازه مورد نیاز ، باریك بودن دهنه پل ها ، بریدگی های ناامن ، دوربرگردان های غیراستاندارد ، فرسودگی تابلوهای راهنما ، مجهز نبودن به سامانه تردد شمار ، دوربین های سرعت سنج و نداشتن كمربندی را جزو نواقص فنی این جاده معرفی كرد.
وی اظهار داشت :چنین مشكلاتی باعث شده تا این مسیر به جاده مرگ شهرت یابد و هرچند بارها در نشست های مختلف بویژه شورای ترافیك شهرستان و نیز استان مطرح شد ولی تاكنون برای ایمن سازی آن به نحو مطلوب اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای نوشهر نیز گفت : بررسی های كه از سوی مشاوران در این جاده صورت گرفته آن اینكه از مجموع حدود 22 دوربرگردان موجود ، حدود 21 دوربرگردان غیراستاندارد است .
سهیل درویش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اعتباری كه برای استاندارد سازی هر دور برگردان برآورد شده بیش از 10 میلیارد ریال است كه تامین آن برای این نهاد به آسانی ممكن نیست.
وی اظهارداشت : سال گذشته با تامین حدود 10 میلیارد ریال از اعتبارات شهرستانی و استانی یك دوربرگردان در منطقه سی سنگان با تملك اراضی استاندارد سازی و ضمن آنكه در پی چنین اقدامی حدود سه بریدگی حادثه ساز نیز حذف شد.
وی اظهارداشت : رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور در سفری كه در نوروز امسال به غرب مازندران داشتند این وعده را داد با تخصیص اعتبار سعی می شود حدود 3 دوربرگردان استاندارد یكی در مسیر كمربندی نوشهر - چالوس و 2 دوربرگردان دیگر هم در مسیر نوشهر - رویان ساخته شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نوشهر گفت : وجود این دوربرگردان های غیرفنی سبب شده تا حوادث دلخراش رانندگی زیادی در این مسیر رخ دهد ضمن آنكه بخشی از این حوادث به علت بعد مسافت حدود یك كیلومتری دوربرگردان ها و نیز تردد خلاف جهت خودروها در این منطقه رخ می دهد.
پیش از این نیز رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور در سفری كه چهاردهم ماه جاری برای بررسی مشكلات جاده ای شهرستان های نوشهر ، چالوس و كلاردشت داشت، گفت كه با توجه به مشكلات ترافیكی در جاده های غرب مازندران عزم دولت برای توسعه شبكه های حمل و نقل جاده ای و تامین ایمنی جاده ها برای بازكردن گره كور معابر برون شهری این مناطق جدی است.
عبدالهاشم حسن نیا در گزارشی اعلام كرد برای هزینه كردن در حوزه كارهای مطالعاتی، اجرای كامل طرح های نیمه تمام و بهبود وضعیت راه های ارتباطی دراین منطقه دولت مشكلی از لحاظ اعتباری ندارد.
وی با بیان آنكه قطعه یك آزاد راه تهران - شمال امسال به بهره برداری و زیربارترافیك خواهد رفت ، ادامه داد : بنابراین درپی گشایش این طرح ملی و كاهش بعد مسافت كرج - چالوس به یقین شاهد استقبال بیشتر مسافران و نیز افزایش بارترافیكی در شهرهای غرب مازندران خواهیم بود.
7078 /1602/1899
نوشهر- ایرنا - جاده كنارگذر ساحلی نوشهر - رویان یكی از راههای پرتردد و غیرایمن غرب مازندران است كه از دیرباز تاكنون، عده زیادی از مسافران و گردشگران را به كام مرگ كشانده و در افكارعمومی به جاده مرگ شهرت یافته است.