۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۹
کد خبر: 82886299
T T
۰ نفر

افزایش قیمت نفت، تهدیدی برای هند

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۹
کد خبر: 82886299
افزایش قیمت نفت، تهدیدی برای هند

دهلی نو-ایرنا- برای هند كه به خاطر داشتن بزرگترین نرخ رشد اقتصادی جهان به خود می بالد سیاستهای اوپك برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از70 دلار درهر بشكه خطری جدی محسوب می شود چرا كه این روند می تواند به رشد و برنامه های اقتصادی این كشوركه در آن خرید این منابع با بهای 50 دلار پیش بینی شده آسیب جدی وارد كند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های هند در روز جمعه، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاتر از 70 دلار در هر بشكه می تواند رشد اقتصادی هند را كاهش دهد. این در حالی است كه شركت عربستانی آرماكو روز گذشته از توافق این شركت با هند برای ساخت یك پالایشگاه بزرگ نفت به ارزش 44 میلیارد دلار خبر داد.
دارمندرا پرادان وزیر نفت هند پیش از این اعلام كرده بود كه كشورش برای مدیریت مالی خود می خواهد قیمت نفت در مرز 50 دلار به ازای هر بشكه باقی بماند.
در همین حال عربستان سعودی خواهان افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی به 80 دلار به ازای هر بشكه است و شركت آرماكو كه بزرگ ترین صادركننده نفت در جهان محسوب می شود از طریق سرمایه گذاری در هند برای ساخت پالایشگاه رتانگیری قصد دارد در این كشور مشتری بیشتری برای نفت خود پیدا كند.
درحالی كه دولت نارندرا مودی در سال اول فعالیت خود شاهد كاهش شدید قیمت نفت بود و از منافع آن بسیار استفاده كرد، اما با نزدیك شدن به انتخابات سال 2019، قیمت نفت در بازارهای جهانی به تدریج رشد داشته است.
عربستان سعودی در حال حاضر فعالیت های اوپك برای كاهش تولید نفت و كنترل مازاد جهانی این محصول كه سبب كاهش قیمت آن شده است را دنبال می كند.
شركت آرماكو در بیانیه ای اعلام كرد: پالایشگاه رتانگیری در ایالت مهاراشترا دارای ظرفیت پالایش روزانه 1.2 میلیون بشكه نفت خام خواهد بود.
این پالایشگاه قرار است با همكاری شركت های هندی از جمله نفت هند، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم ساخته شود.
امین ناصر رئیس شركت آرماكو عربستان سعودی گفت: سرمایه گذاری در هند بخش مهمی از راهكار جهانی آرماكو است. شركت در این پروژه بزرگ، آرماكو را قادر می سازد تا با عبور از نقش عرضه كننده نفت خام ، خود را وارد یك موقعیت كاملا یكپارچه كند كه این امر می تواند به همكاری هند و عربستان سعودی در سایر زمینه ها از جمله پالایش، بازاریابی و پتروشیمی منجر شده و نیازهای آینده انرژی هند را تامین كند.
آرماكو همچنین اعلام كرده است به دنبال یك همكار خارجی در پروژه ساخت پالایشگاه در هند خواهد بود.
در هفته جاری شركت آرماكو و توتال فرانسه برای ساخت یك پالایشگاه به ارزش 5 میلیارد دلار در جوبیل عربستان سعودی به توافق رسیدند.
عربستان سعودی یكی از بزرگ ترین كشورهای صادر كننده نفت به هند است و در سال های اخیر با سایر تامین كنندگان نفت هند جهت بدست آوردن سهم بیشتری از بازار هند رقابت كرده است.
هند كه نزدیك به 80 درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می كند سعی كرده است منابع نفتی خود را متنوع تر كند و به دنبال شرایط سودمند تر در قراردادهای نفتی با كشورهای تولید كننده نفت در خاورمیانه بوده است.
اما چیرگی كامل عربستان سعودی در بازار نفتی هند هدفی نیست كه دهلی نو به دنبال آن باشد زیرا این كشور به دنبال قیمت های ارزان تر نفت است.
پیش از این دهلی نو از عربستان سعودی و آمریكا درخواست كرده بود تا قیمت های عادلانه تری برای فروش نفت خود تعیین كنند.
در سال های اخیر عربستان چند میلیارد دلار در پروژه های سایر كشورها از جمله اندونزی، مالزی و همچنین احداث پالایشگاه و پتروشیمی در چین سرمایه گذاری كرده است.
نارندرا مودی نخست وزیر هند روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو اعلام كرد هند در 25 سال آینده عامل اصلی تقاضا برای انرژی در جهان خواهد بود.
مودی گفت: نیاز هند به انرژی به دلیل سرعت بالای رشد اقتصادی آن است. مصرف انرژی هند تا 25 سال آینده، سالانه 4.2 درصد رشد خواهد كرد. هم اكنون هند تنها كشور بزرگ جهان با بالاترین نرخ رشد اقتصادی است. تمام سازمان های شناخته شده جهانی رشد اقتصادی هند را بین 7 تا 8 درصد پیش بینی كرده اند.
وی افزود: دولت هند هم اكنون درحال تقویت بخش تولید در راستای سیاست 'ساخت هند' و همچنین استقرار نیروی جوان در صنعت مانند پوشاك، پتروشیمی و مهندسی است. در همین حال این روند نیاز هند به انرژی را افزایش می دهد.
نخست وزیر هند در ارتباط با بخش سوخت های هیدروكربنی خواهان قیمت گذاری عادلانه برای نفت در بازارهای جهانی كه به نفع مصرف كننده و تولید كننده باشد، شد. وی همچنین اعلام كرد جهان باید به سوی یك بازار شفاف برای نفت و گاز كه در راستای تامین منافع بشریت باشد حركت كند.
نارندرا مودی با اشاره به طرح هند برای دستیابی به امنیت انرژی گفت: طرح من برای تامین انرژی هند در آینده شامل چهار بخش از جمله دسترسی به انرژی، بهره وری انرژی، پایداری انرژی و امنیت انرژی است. دولت هند حضور بخش خصوصی در زنجیره ارزشی نفت و گاز را ترغیب می كند. دستور كار انرژی هند وسیع، مبتنی بر بازار و حساس به تغییرات آب و هوا است.
شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی روز چهارشنبه به میزبانی هند با همكاری چین و كره جنوبی با شركت وزیران نفت كشورهای عضو، رهبران حوزه صنعت و رئیسان سازمان های بین المللی كلیدی برای بحث درباره 'آینده امنیت جهانی انرژی' در دهلی نو آغاز به كار كرد.
سخنان نخست وزیرهند، نشانگیر سیاست های درازمدت این كشور برای افزایش حضور و تاثیر در بازار انرژی جهان است.
در همین راستا، شركت پترونت ال ان جی هند به دنبال همكاری با شركت او ان جی سی ویدش، برای شركت در پروژه اكتشاف و استخراج گاز مایع طبیعی قطر است.
این اولین پروژه خارجی هند برای استخراج و اكتشاف گاز طبیعی خواهد بود.
پرابات سینگ رئیس شركت پترونت ال ان جی در حاشیه شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو گفت: ما در دو هفته آینده یك توافق با شركت گاز قطر امضا خواهیم كرد.
وی افزود: شركت گاز قطر تا یك ماه آینده دسترسی پترونت ال ان جی به مركز داده های خود جهت بررسی این پروژه را میسر خواهد كرد.
او تصریح كرد: گاز طبیعی تولید شده در این پروژه به ترمینال گاز ال ان جی با ظرفیت 23 میلیون تن در سال اضافه خواهد شد.
شركت پترونت هم اكنون در حال اداره یك مركز تبدیل به گاز مجدد با ظرفیت سالانه 15 میلیون تن در سال در ایالت گجرات و یك پالایشگاه نفت با ظرفیت 5 میلیون تن در كوچی واقع در جنوب هند است.
آساق**267**1424**1337