۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82888527
T T
۰ نفر

آبشوران، سطل زباله بزرگ شهروندان!

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82888527
آبشوران، سطل زباله بزرگ شهروندان!

كرمانشاه - ايرنا - رودخانه آبشوران كرمانشاه كه بايد جاذبه اي گردشگري و چشم انداز براي اين شهر باشد، امروز به مخزن زباله برخي از شهروندان تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آبشوران رودخانه قديمي كرمانشاه كه از چشمه هاي سراب قنبر در جنوب اين شهر نشات مي گيرد پس از عبور از بخش هايي از شهر وارد رودخانه قره سو مي شود.
متاسفانه در سال هاي اخير اين رودخانه به محلي براي دپوي زباله شهروندان تبديل شده و هر كسي هر چيز اضافي در منزل و يا معابر كنار رودخانه مي بيند به داخل آن مي ريزد.
در بخش هايي از محل عبور اين رودخانه از جمله در محله هاي 'باغ ني' و 'باريكه' شهر كرمانشاه برخي از شهروندان به راحتي زباله ها را داخل رودخانه مي ريزند و اين موضوع به امري عادي و جزو برنامه هاي روزمره آنها تبديل شده است.
در چندين ساعتي كه براي تهيه گزارش در اين مكان بوديم، اغلب خانم هاي خانه دار زباله هاي خود را در كيسه و يا سطل زباله خانگي به داخل رودخانه مي ريختند.
ريختن زباله در رودخانه آبشوران آنچنان موضوعي عادي براي شهروندان ساكن در جوار اين رودخانه تبديل شده كه گويا ساكنان راهكار ديگري براي دفع زباله هاي خود ندارند.
در گفت و گو با چند شهروند براي جويا شدن از دلايل ريختن زباله به داخل رودخانه آنها عنوان كردند كه در اين محله ها مخزن زباله وجود ندارد و ما مجبوريم زباله ها را به داخل رودخانه بريزيم.
صحت و سقم نبود مخزن زباله را نيز از طريق گشتن در محله راستي آزمايي كرديم اما در اين محله ها مخزن زباله اي مشاهده نشد.
ساكنان اين محله ها از شهرداري درخواست استقرار سطل زباله و سپس جمع آوري زباله هاي اين محله ها را داشتند.
در جوار رودخانه آبشوران، منازل مسكوني فراواني وجود دارد كه با گرم شدن تدريجي دماي هوا و باتوجه به روباز بودن آن، بوي تعفن ناشي از زباله و حضور حيوانات و جوندگان موذي مي تواند منشا برخي از بيماري ها در اين مكان باشد.
شهروندان محلات باغ ني و باريكه كرمانشاه منتظر استقرار مخزن هاي زباله از سوي شهرداري و جمع آوري زباله هاي اين محله هستند.
همچنين جا دارد شهرداري كرمانشاه نسبت به جمع آوري زباله هاي موجود در داخل رودخانه نيز اقدام كند و با همكاري اداره كل محيط زيست و ساير دستگاه ها از جمله شبكه بهداشت و درمان راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از آلودگي اين رودخانه در نظر بگيرند.
نصب تابلوهاي 'ريختن زباله دراين مكان ممنوع' و هشدارهايي در مورد عواقب اين اقدام مي تواند تا حدي از اين رفتار برخي از شهروندان بي ملاحظه بكاهد.
حضور سازمان هاي مردم نهاد (سمن) فعال در حوزه محيط زيست براي آموزش شهروندان و آگاه كردن آنها در جلوگيري از ريختن زباله به داخل رودخانه نيز مي تواند به فرهنگسازي در اين ارتباط كمك كند.
بي توجهي به محيط سكونت و آلوده كردن آن منجر به بروز مشكلات فراواني از جمله بيماري ها و بوهاي متعفن و آزار دهنده براي خود ساكنان اين محيط مي شود كه بايد شهروندان را نسبت به بروز اين مشكلات آگاه كرد و از آنان براي داشتن محيطي پاك و سالم كمك طلبيد.
شهر كرمانشاه يك ميليون نفر از جمعيت 2 ميليون نفري استان را در خود جاي داده است.
گزارش از فرزاد نويدي
3033/8066