در این یادداشت به قلم فاطمه ركن الدینی مدیر مسوول این نشریه آمده است: در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی كشاورزی قطر كه 29 اسفند سال گذشته تا سوم فروردین امسال برگزار شد، با حمایت اتاق تعاون هرمزگان فرصتی پیش آمد تا مسوولان نخستین رسانه اقتصادی هرمزگان تیم نمایشگاهی را همراهی و از نزدیك چالش ها و مشكلات تولید كنندگان و صادر كنندگان را لمس كنند.
هرمزگان به عنوان پاویون نمایشگاه ایران توانست آبروداری كند و با وجود همه مشكلات زیرساختی، پرچم ایران را در كنار سایر كشورها افراشته نگاه دارد.
اگر با توجه به داشته ها و ظرفیت های ایجاد شده توسط دولت برای حضور در چنین نمایشگاه هایی نمره دهیم، علاوه بر این كه تجربه موفقی بود، می توان گفت كارنامه قابل قبولی توسط سفارت و مجریان ارائه شد. به طور قطع آزمون و خطاهای امروز برای فردا كارساز خواهد بود و می تواند به بهبود وضعیت بیانجامد.
توجه ویژه سفیر ایران در قطر به استان هرمزگان و استان های جنوبی به علت دسترسی به دریا و قرابت فرهنگی و پیشینه تاریخی مراودات قابل ستودن بود، چرا كه وی این مزیت را به خوبی درك كرده و این امتیاز را به هرمزگانی ها داده بود و در این راستا واگذاری بازار مرزی الرویس فرصتی استثنایی به شمار می رود تا با در اختیار داشتن 20 غرفه اختصاصی زمینه ساز معرفی كالای ایرانی در سطح بین المللی باشد.
بازار الرویس در 120 كیلومتری شمال شهر دوحه قطر قرار دارد و نزدیك ترین بندر به ایران و هرمزگان است، هر چند در مقایسه با بندر «حمد» ظرفیت لنگرگاهی مناسبی ندارد اما برای صادرات تولیدات با حجم صادراتی پایین بسیار مناسب است و كشورهای متعددی چشم طمع به این بازار دارند.
در این شرایط اگر نتوان از آن به خوبی استفاده كرد شاید دیگر كشورها این بازار قطر را نیز از آن خود كنند اما در كمتر از چند ماهی كه این بازار رونق گرفته، خواسته ی قطری ها مبنی بر توسعه روستا الرویس محقق شده و به گفته خودشان تاثیر شگرفی در گردشگری و افزایش ارزش زمین های بلااستفاده این منطقه داشته و برای بسیاری اشتغال ایجاد كرده است.
قطری ها زیرساخت مناسبی برای كسب و كار و تجارت در این بازار فراهم آورده اند و در طرح توسعه ای زمینه های مختلف را پیش بینی كرده اند و می طلبد از این ظرفیت نهایت استفاده را حاصل كرد.
این بازار كه به تازگی متولی آن اتاق تعاون هرمزگان با زیر مجموعه میز قطر شده به گونه ای مورد استقبال قرار گرفته كه غرفه داران حاضر نیستند در موعد مقرر آن را تحویل دهند اما به نظر می رسد صادرات از بندر دیر بوشهر بدون نظارت لازم انجام می شود و وجهه ی ایران و هرمزگان را خدشه دار كرده است.
كنترل و نظارت كالاهای صادراتی از هرمزگان بسیار رضایت بخش بود و اعراب به كیفیت و بسته بندی مناسب آن اذعان داشتند اما مشكلات هرمزگانی ها در این بازار نیز با كل قطر مشترك است.
پیشنهاد تجار فعال كردن بندر «شیو» پارسیان و تسهیل در حمل و نقل بندرلنگه با اختصاص سوخت یارانه ای به كشتی ها و شناورهای باری بود.
در استان هرمزگان بندرلنگه و شیو پارسیان 2 بندر نزدیك به قطر برای صادرات در نظر گرفته شده كه هر كدام با مشكلاتی روبرو هستند.
نبود زیرساخت مناسب در بندر شیو و تمكین نكردن لندیكرافت ها به علت هزینه های سرسام آور سوخت موجب شد در زمان اجرای طرح نوروزی هیچ شناوری حاضر به انتقال محموله های صادراتی غرفه داران به قطر نباشد و هزینه های سنگینی را به شركت كنندگان در نمایشگاه مترتب كرد.
بنابراین فعال كردن بندر شیو كه نزدیك ترین مسیر به قطراست می تواند به رفع مشكل حمل و نقل منجر شود.
نبود هماهنگی بین دستگاه ها از جمله مشكلاتی است كه نتوانسته مشكلات حمل و نقلی را از بین ببرد، هماهنگی بین دستگاه ها در استان مبدا می تواند نقش مهمی در تسهیل صادرات به قطر ایفا كند و این موارد باید مورد توجه استاندار قرار بگیرد.
در نشستی كه فریدون همتی استاندار هرمزگان با مدیران مربوطه داشت تاكید بر مكمل بودن ادارات و سازمان ها به جای موازی كاری بود تا نقاط محروم استان با استفاده از ظرفیت هایشان رونق گیرند.
در این راستا شاهد پیشتازی گمرك هرمزگان و بازدید 2 روزه از گمركات غرب این استان بودیم، هر چند به گفته مسئولان گمرك از تمامی سازمان ها و دستگاه های متولی احیای بنادر دعوت شده بود اما تنها نماینده ای از اداره كل استاندارد و شركت مخابرات، مدیران گمركات را همراهی كردند.
این همراهی نكردن ها باعث لنگیدن یك پای كار می شود و برای ساخت این خانه، ستون ها باید كامل باشد. بندر شیو پارسیان هم اكنون به لحاظ گمركی آماده و در انتظار اقدامات لایروبی سازمان بنادر است تا علاوه بر اینكه بازارچه ملوانی این بندر رونق گیرد، در سطح بین المللی نیز برای كشور و بویژه استان مشكل گشا شود.
ساحل نشینان این منطقه معیشت شان به این دریا وابسته است و اگر تعصبی بابت جدای نشدن پارسیان داریم باید رضایت مردم این منطقه از استان فراهم شود. بنابراین گمرك به تنهایی نمی تواند مشكل حمل و نقل صادرات از این بندر را مرتفع كند بلكه فعالیت اش وابسته به اقدامات بندری، سازمان حمل و نقل و راهداری، بانك ها، استاندارد، غذا و دارو، سازمان صنعت، معدن وتجارت و سایردستگاه هاست.
در حال حاضر اسكله ایجاد شده متناسب پهلوگیری شناورهای سبك هم نبوده و قابلیت شناور نیمه سنگین را هم ندارد و می طلبد سازمان بنادر در شرایطی كه تركیه و روسیه از حمل و نقل هوایی و دریایی ایران به قطر استفاده می كنند هر چه زودتر تكلیف این بندر را مشخص كند.
7195/ 6048
* آگاهی از آخرین اخبار استان در كانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
یادداشت تجارت جنوب:
صادرات به قطر در انتظار بازگشایی بندر شیو است
۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲
کد خبر:
82888742
بندرعباس- ایرنا - ماهنامه تجارت جنوب در سی و سومین شماره خود در فروردین ماه 97 یادداشتی را با عنوان «صادرات به قطر در انتظار بازگشایی بندر شیو پارسیان » منتشر كرده است.