۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82888747
T T
۰ نفر

كوچ بهاره عشاير سمنان آغاز شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82888747
كوچ بهاره عشاير سمنان آغاز شد

سمنان- ايرنا- مديركل امور عشايري سمنان گفت : كوچ بهاره عشاير اين استان به مناطق ييلاقي استانهاي تهران، مازندران و گلستان از روز سه شنبه آغاز شده است.

حميدرضا حسيني در گفت و گو با ايرنا افزود : كوچ بهاره عشاير استان سمنان به دليل بارش هاي مناسب مناطق قشلاقي از اواخر فروردين آغاز شد در حالي كه سال گذشته اين جا به‌جايي در اواسط ارديبهشت به مناطق ييلاقي بود.
وي با اشاره به اين كه عشاير از نيمه دوم فروردين تا اواسط خرداد اجازه ورود به مناطق ييلاقي را دارند، اظهارداشت: عشاير مهديشهر، شاهرود، بيارجمند، ميامي، گرمسار و آرادان در اين كوچ حضور دارند.
وي با اشاره به مايه كوبي دام هاي سبك عشاير با همكاري اداره كل دامپزشكي استان از اسفند 96 عليه بيماري هاي واگيردار، خاطرنشان كرد: به دليل كوچ دام سبك و تلاقي دام ها، مايه كوبي عليه بيماري و ايمني دام همچنان ادامه دارد.
حسيني تصريح كرد : آبرساني در طول مسير عشاير با مخازن و منابع آبي سيار به طور رايگان در نظر گرفته شده است.
مديركل امورعشايري سمنان با اشاره به اين كه حدود 500 هزار راس دام سبك ايل سنگسر در كوچ بهاره به مناطق ييلاقي هدايت مي شود، ادامه داد: تعدادي از كوچ هاي عشاير استان داخل استان و تعدادي بيرون استان است كه به مناطق ييلاقي مازنداران، تهران، گلستان به عنوان مهمان كوچ مي كنند.
حسيني بيان داشت : عشاير شهرستان شاهرود از جنوب شاهرود به شمال اين شهرستان، بخش كوچكي از عشاير مهديشهر به بخش البرز و حوزه طالقان و گرمسار به حوزه البرز كوچ مي كنند.
تعداد خانوار عشايري در استان سمنان سه هزار و 181 خانوار و دام عشايري يك ميليون و 70 هزار راس دام سبك است.
به گزارش ايرنا، ٣٥ ميليون هكتار مناطق ييلاقي و قشلاقي در اختيار عشاير قرار دارد و ٣٥ درصد صنايع دستي كشور توسط آنان توليد مي شود كه در كشور سالانه ٤٠٠ هزار تن گوشت و شير توليد و 9 ميليون و 500 هزار راس دام از سوي آنان عرضه مي كند.
6026/7339