۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 82889107
T T
۰ نفر
همه شهر‌های فارس در پایان برنامه ششم صاحب كتابخانه می شوند

شیراز- ایرنا- مدیركل كتابخانه های عمومی استان فارس گفت: بر اساس چشم انداز تعریف شده تا پایان برنامه ششم توسعه هیچ شهری بدون كتابخانه نخواهد بود و این استان نیز در انتظار تحقق این برنامه است.

روح الله منوچهری، سه شنبه در گفت‌ و ‌گو با ایرنا، با بیان اینكه پیگیری برای ساخت كتابخانه‌ها در شهر‌ها و روستاهای فاقد كتابخانه درحال انجام است،‌ اظهار داشت: اگرچه اداره كل كتابخانه‌ها فعالیت عمرانی ندارد و تنها به‌ صورت بهره‌بردار به تجهیز و ایجاد كتابخانه می‌پردازد اما در پی آن هستیم در مكان‌های فاقد كتابخانه در استان فارس، فضاهایی را یا از طریق ساخت و یا فراهم كردن ساختمانی كه مالكیت آن به صورت حق انتفاع است، ایجاد كنیم.
وی افزود: بیشترین تعداد كتابخانه نهادی در ایران متعلق به این استان است اما با این حال شهر‌هایی همچون مادرسلیمان در پاسارگاد، فلامی و رستاق در داراب، دبیران در زرین‌دشت، هماشهر در سپیدان، صدرا در شیراز، داریان و خان‌زنیان در شیراز، قره‌بلاغ در فسا، امام‌شهر و مبارك‌آباد در قیر و كارزین، تسوج در كوار، بنارویه و لطیفی در لار و قطرویه در نی‌ریز همچنان كتابخانه ندارند و به دنبال آن هستیم تا تعدادی از این شهر‌ها را امسال مجهز به كتابخانه كنیم.
مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان فارس، روند تجهیز، نوسازی و بهسازی كتابخانه‌ها را در این استان خوب توصیف كرد و گفت: در سال 96 به ‌ویژه در زمینه تامین تجهیزات چوبی در حوزه كودك و نیز در حوزه بزرگسال پنج میلیارد ریال هزینه شده است.
** كتابخانه مركزی شیراز همچنان بی‌مكان است
منوچهری در مورد تعیین تكلیف وضعیت كتابخانه مركزی شیراز نیز بیان داشت: شهرداری، مكانی را در بلوار رحمت واقع در شرق شیراز در نظر گرفته بود كه البته این مكان بارها تغییر یافت، آخرین مكانی كه برای كتابخانه مركزی در نظر گرفته شد مقابل تقاطعی چند سطحی قرار داشت و دقیقا در زیر پل قرار می‌گرفت، مكانی كه دسترسی نامطلوبی دارد و نقطه بسیار كوری است.
مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان فارس افزود:گرچه شرق شیراز به كتابخانه‌ای منطقه‌ای یا محله‌ای نیاز دارد اما این مكان را نمی‌توان با عنوان كتابخانه مركزی شهر فرهنگ و علم و ادب معرفی كرد.
منوچهری ادامه داد: اداره كل كتابخانه‌های استان فارس تاكنون مكان‌هایی را برای احداث كتابخانه مركزی معرفی كرده است اما با هیچ‌ یك موافقت نشده و در آخرین نامه‌نگاری‌ها، به شهرداری شیراز اعلام كرده‌ایم كه مكان‌هایی را معرفی كند تا این اداره كل بتواند از میان آنها مكانی مناسب را برگزیند و هم‌ اكنون منتظر پاسخ شهرداری هستیم.

** احداث كتابخانه شهر صدرا، پس از ابهام ‌زدایی‌
وی همچنین در مورد وضعیت نامعلوم كتابخانه صدرا، شهر خلاق كتاب ایران در سال 1397 بیان كرد: شهرداری و شورای اسلامی پیشین شهر صدرا، مكانی را برای احداث كتابخانه معرفی كردند، در حال حاضر شهرداری فعلی سطح اشغال تعیین ‌شده در دوره قبل را نادرست و مصداق تخلف اعلام كرده است و این موضوع به لحاظ قانونی درست است.
منوچهری ادامه داد: با این حال اداره كل كتابخانه‌های فارس به شهرداری، فرمانداری شیراز، امام جمعه و دیگر مسئولان صدرا اعلام كرده است كه تا زمان مشخص‌ شدن تكلیف كتابخانه صدرا، برای بهره‌مندی مردم این شهر فرهنگی مكانی به‌ صورت حق انتفاع برای كتابخانه در نظر گرفته شود تا مراحل تعیین مكان، ساخت و تجهیز كتابخانه صدرا صورت پذیرد.
بنا بر آمار اداره كل كتابخانه‌های استان فارس، هم‌ اینك شمار كتابخانه‌های فارس 225 كتابخانه و تعداد اعضای این كتابخانه‌ها 123هزار نفر است.
با در نظر گرفتن اینكه امروزه بسیاری از كودكان و نوجوانان غرق در دنیای مجازی هستند و دور از كتاب زندگی می‌كنند، بهترین سرمایه‌گذاری، ساخت و احداث كتابخانه و نیز در دسترس قرار دادن كتاب است تا بتوان با ایجاد این زیرساخت‌ها زمینه‌های فرهنگی را برای افزایش سرانه مطالعه دستكم در نسل آینده فراهم آورد.
7375 /6118