۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82890132
T T
۰ نفر
نشست هماهنگی پدافند هوایی كشورهای مشترك المنافع برگزار شد

تهران - ایرنا - وزیران دفاع 10 عضو كشورهای مستقل مشترك المنافع روز چهارشنبه نشست ویژه كمیته هماهنگی سیستم پدافند هوایی این بلوك سیاسی و اقتصادی را در مركز آموزش نیروهای مسلح ازبكستان در تاشكند برگزار كردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ازبكستان (اوزا)، وزیران دفاع كشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، ازبكستان، قرقیزستان، تركمنستان، جمهوری آذربایجان و تاجیكستان امروز در این شهر گردهم آمدند تا روند احیا و توسعه سیستم های پدافندی خود را بررسی و در باره آینده آن تصمیم گیری كنند.
این بلوك كه در 10 فوریه 1995 (21 بهمن 1375) درآلماتی قزاقستان با همت روسیه راه اندازی شد تا كنون با برگزاری 25 نشست فرماندهی و ستاد؛ 10 رزمایش مشترك پدافند هوایی و نیز برگزاری بیش از هزار جنگ مشترك هوایی، زمینی و دریایی نمایشی، می كوشد تا به همكاری كشورهای عضو سیستم پدافندی خود را در برابر هرگونه حمله خارجی آسیب ناپذیر كرده و بر توان تهاجمی آن نیز بیافزایند.
آخرین رزمایش این كمیته در سپتامبر 2017 (شهریور 1396) در آشولوك در منطقه آستاراخان روسیه برگزار شده بود تا بتواند عامل مهمی برای ثبات استراتژیك منطقه اسیای میانه و قفقاز باشد.
شركت كنندگان این نشست طبق دستور كار آن به ریاست پی كواچنكو، رییس ستاد نیروهای هوا و فضای روسیه و با سخنان آی عزیز اف، وزیر دفاع ازبكستان آغاز شد، موضوعات مهمی چون راه اندازی یك سیستم یكپارچه پدافندی برای كشورهای عضو و تقویت همكاری های دوجانبه و چندجانبه پدافندی، راه اندازی مركز فرماندهی و ستاد رایانه ای مشترك برای امنیت در سال 2018، راه اندازی سیستم مشترك شناسایی راداری بحث و تبادل نظر می كنند.
به گزارش ایرنا، امروزه روسیه درحالی چنین نشست های امنیتی كشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق را برگزار می كند كه آمریكا نیز می كوشد با نفوذ در این كشورها و برگزاری دوره های آموزش نظامی برای نیروهای مسلح این كشور و فروش تجهیزات به آنها زمینه های نفوذ واشنگتن و نیروهای ناتو در آینده در این منطقه را هموار سازد.
بطور مثال، امریكا و قزاقستان پیشتر یك برنامه همكاری در حوزه نظامی را در محورهایی مانند حفظ صلح، ارتقاء سطح نیروهای نظامی توسط واشنگتن برای ساخت اردوی حرفه‌ای و آموزش نظامیان تهیه كرده بودند، درحالی كه در همان ایام آستانه یك شریك كلیدی مسكو در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می رفت.
همكاری‌ها در حوزه نظامی بین آمریكا و بسیاری از این كشورها در سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد است و طی چند سال اخیر نیز امریكایی‌ها چندین دوره آزمایشی فعالیت نیروهای نظامی هوایی-موشكی را با این كشورها برگزار كردند و حتی از فرماندهان ارشد نظامی آنها برای تحصیل در آمریكا دعوت و میزبانی كردند.
در بهار و تابستان سال 2015 بود كه قزاقستان، سیزدهمین دوره رزمایش مشترك موسوم به «عقاب- 2015» را با حضور نظامیان امریكا و انگلیس با هدف افزایش سطح هماهنگی بین نیروهای مختلف جهت شركت درعملیات ناتو و سازمان ملل برگزار كرد.
آمریكا پیشتر مبلغ 2 میلیون دلار كمك به آژانس نظارت بر مواد مخدر تاجیكستان اعطا كرد تا دوشنبه بتواند ساختمانی را برای این آژانس احداث كند كه آژانس نظارت بر مواد مخدر آمریكا نیز در آن مستقر است.
اما بزرگترین كمك امریكا در اوت سال 2016 بود كه 328 تجهیزات زرهی را بطور رایگان در اختیار وزارت دفاع ازبكستان قرار داد و یا در 24 ژوئن سال 2015 بود كه دفتر ناتو در «تاشكند» برنامه جدیدی را برای آموزش نظامیان ازبك برای افزایش مشاركت آنها در عملیات های ناتو تدوین و اجرا كرد.
حوزه همكاری امنیتی- نظامی امریكا و تركمنستان نیز داستان خود را دارد.
با افزایش همكاری امریكا با كشورهای آسیای مركزی، واشنگتن زمینه لازم را برای گسترش ناتو در این منطقه از جهان به خوبی ایجاد كرد و با شروع بحران اوكراین در سال 2014 و بسیاری از كشورهای این منطقه با توهم تهدید استقلال خود دنباله‌روی تغییرات شدند و مسئله پیوستن كریمه به روسیه تشدید این وضعیت را در پی داشت ضمن آنكه امریكا از همه آن حوادث به شكلی حرفه‌ای و به نفع خود و رشد اعتماد به ناتو استفاده می‌كند.
این در حالی است كه بر طبق تحلیل‌های نهادهای اطلاعاتی امریكا، نفوذ نظامی روسیه در آسیای مركزی به دلیل مشكلات اقتصادی كاهش یابد و همین فضای آزاد شده زمینه را برای گسترش نفوذ آمریكا آماده می كند.
آساق1378**1337