۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۱۸
کد خبر: 82890642
T T
۰ نفر
شيوه هاي افزايش جذابيت فيلمنامه در جشنواره جهاني فجر بررسي شد

تهران - ايرنا - كارگاه فيلمنامه‌نويسي نغمه ثميني و مهران كاشاني در دومين روز از برگزاري كارگاه هاي بخش «دارالفنون» سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي ايرنا، نغمه ثميني فيلمنامه نويس مجموعه «شهرزاد» عصر روز چهارشنبه در نخستين كارگاه فيلمنامه نويسي جشنواره جهاني فيلم فجر در پرديس چارسو ،گفت: بزرگ ترين دليل برگزاري اين نشست ها رد و بدل كردن ايده هايمان با يكديگر است.
وي با بيان اينكه كارگاه زماني جالب خواهد بود كه حضار از تجربه مدرس به درستي بهره ببرند، افزود: تمام بحث امروز روي فرهنگ و شخصيت در فيلمنامه متمركز است. شخصيت ها بوجود آمده از فرهنگ‌ها هستند و بايد به گونه اي ساخته و پرداخته شوند كه براي مخاطبان باورپذير باشند.
اين فيلمنامه نويس ادامه داد: آنچه برايم مهم است نشان دادن اين موضوع است كه تا چه حد فرهنگ در ساخته شدن شخصيت موثر است و زماني كه فيلمنامه مي نويسم به اين موضوع دقت مي كنم كه چه چيزهايي ما را به كاراكتر نزديك تر مي كند.
ثميني با يادآوري اينكه جالب ترين بخش فيلمنامه پي رنگ است، گفت: رشته اصلي تحصيلي من تئاتر است و هميشه نوشتن نمايشنامه برايم جذاب تر از فيلمنامه نويسي است چون در تئاتر صداي اصلي متعلق به نمايشنامه نويس است اما در سينما كارگردان فرد اول هر اثر است.
نويسنده مجموعه «شهرزاد» در توضيح شكل گيري شخصيت ها در فيلمنامه افزود: راه هاي مختلفي وجود دارد كه شما را به كاراكتر مي رساند كه روانشناسي يكي از راه هاي آن است، همچنين مساله پيشينه يك شخصيت نيز در فيلمنامه جايگاه مهمي دارد.
وي يادآورشدكه ما از دل كهن الگوها مي توانيم كاراكترهاي زيادي بسازيم. در الگوهايي كه به اساطير مي رسد به دو كلان نقش مي رسيم؛ اسطوره خداي شهيدشونده و اسطوره اژدها كشي.
فيلمنامه‌نويس مجموعه «شهرزاد» توضيح داد: شخصيت هاي شهيدشونده دائما ارزش، اهميت، اعتبار و قدرتشان را از قرباني بودن مي گيرند و بافت شخصيت بر اساس فداكاري و قرباني شدن است، اما در شكل مقابل يعني اژدهاكشي با فردي روبه رو هستيم كه غلبه مي كند و اژدهاكش است و بر بدي ها چيره مي شود.

**كاشاني:«پيش فرض» كوچكترين سلول فيلمنامه است
كارگاه ديگر فيلمنامه نويسي «دارالفنون» با تدريس مهران كاشاني براي دانشجويان خارجي با موضوع ضرورت بيان داستان و آشنايي با فرم هاي مختلف عصر امروز برگزار شد.
وي كلاس خود را با اين پرسش آغاز كرد كه منبع انرژي داستان چيست؟ همچنين از دانشجويان درخواست كرد كه در پاسخ به اين پرسش مشاركت فعال داشته باشند.
اين مدرس فيلمنامه نويسي پس از اظهارنظر دانشجويان، «گپ» يا «شكاف» را عنصري دانست كه سبب مي شود مخاطب به داستان گوش دهد و سپس با ذكر يك مثال در مورد تفاوت ميان داستان و روايت، تصريح كرد: تقريبا تمام فيلم ها از يك دستور زبان براي داستان استفاده مي كنند اما تنوع در داستان پردازي به چيزهاي ديگري بستگي دارد مانند انسان ها كه با اينكه اعضاي صورتشان مشترك است ولي بي شمار تنوع دارند و در حقيقت جزييات صورت هر فرد او را منحصر به فرد مي كند.
كاشاني همچنين از دانشجويان خواست براي «پي رنگ» يك تعريف صحيح ارائه كنند و پس از آن با توجه دادن به شركت كنندگان در كارگاه به اينكه چقدر تعاريف شان با هم متفاوت است، ادامه داد: «پي رنگ» يعني اينكه ما از يك قصه كه هميشه خطي است و با فيزيك جهان همخوان است، حوادثي را گزينش كنيم و چيدمان وقايع را طوري قرار دهيم كه به معناي خاصي برسيم.
وي همچنين به تشريح تعريف عمومي داستان پرداخت و توضيح داد: در هر داستاني شخصيتي داريم كه هدفي دارد و چيزي مي خواهد. وظيفه نويسنده اين است كه موانعي خلق كند تا شخصيت با اين موانع رو به رو شود و در آخر يا پيروز شده يا شكست بخورد.
اين مدرس از دانشجويان خواست قصه فيلمنامه هاي خود را بيان كنند تا حادثه محرك و اجزاي آن بررسي شود و قابليت تبديل آن به فيلمنامه مورد ارزيابي قرار گيرد.
فيلمنامه نويس سينمايي «آن سوي ابرها» به فرم هاي مختلف اشاره كرد و گفت : فرم بدون پي رنگ را فرمي است كه مي خواهد ملال زندگي روزمره را نشان و معمولا دايره اي شكل است.
برنامه نمايش آثار سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر از فردا (پنجشنبه)با نمايش روزي بيش از 20 فيلم در پرديس چارسو (كاخ جشنواره) ادامه مي يابد.
اين جشنواره تا 7 ارديبهشت ماه در تهران برپاست.
شبد**فراهنگ**9246**1010