۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82893324
T T
۰ نفر

نمایشگاه كتاب ایران در كابل افتتاح شد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82893324
نمایشگاه كتاب ایران در كابل افتتاح شد

كابل - ایرنا - نمایشگاه كتاب جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متمادی به همت رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان امروز یكشنبه با حضور ناشران ایرانی و افغان در دانشگاه كابل افتتاح شد.

به گزارش ایرنا ، در آیین گشایش این نمایشگاه علاوه بر اساتید و دانشجویان دانشگاههای افغانستان،هیاتی از دانشگاههای ایران به اتفاق سفیر جمهوری اسلامی ایران در كابل و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران حضور و همچنین برخی از مقامات و شخصیت های افغان حضور داشتند.
این نمایشگاه برای مدت هفت روز و تا هشتم اردیبهست ماه جاری در محوطه دانشگاه كابل دایر است.
در نمایشگاه كتاب امسال 70 ناشر از ایران همراه با 30 ناشر افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود در بازار كتاب را به نمایش علاقه مندان گذاشته اند.
بنا به درخواست دانشگاه كابل 90 درصد كتاب هایی كه برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده مربوط به كتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد.
به گفته رضا ملكی رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان اعلام كرده بود كه در نمایشگاه كتاب ایران تلاش شده است كتب با قیمتی پایین تر از نرخ پشت جلد توزیع شود و این تخفیف با توجه به هزینه حمل كتاب از ایران تا كابل كمك موثری به دانشگاهیان و دانشجویان افغانستان است كه از سوی ناشران ایرانی در نظر گرفته شده است.
نمایشگاه كتاب سال قبل ایران در كابل از 23 تا 31 فروردین ماه در دانشگاه كابل برگزار شد و در اتفاقی نادر در نمایشگاههای كتاب، تمام 300 هزار جلد كتاب عرضه شده در آن نمایشگاه به فروش رفت .
قرار است عصر امروز به موازات برپایی این نمایشگاه نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «عرفان ، تصوف و ادبیات» به مدت دو روز با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو كشور انجام شود.
این جلسات در چارچوب توافقنامه های فرهنگی ایران و افغانستان برگزار می شود كه در قالب كمیته های پنجگانه مشترك دو كشور در راستای تدوین برنامه جامع همكاری های ایران و افغانستان تلاش می كنند
10 تن از اساتید و روسای دانشگاههای ایران برای حضور در نخستین دور گفت و گوها فرهنگی دو كشور به كابل سفر كرده اند.
برای برگزاری این نمایشگاه و نشست فرهنگی علاوه بر رایزنی فرهنگی سفارت ایران در كابل؛ موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و دانشگاه كابل همكاری كرده اند.
*آساق *1104 **1663**
۰ نفر