۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82893515
T T
۰ نفر

كشاورزان گلستان از آتش زدن بقایای گیاهی پرهیز كنند

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82893515
كشاورزان گلستان از آتش زدن بقایای گیاهی پرهیز كنند

گرگان - ایرنا- رییس كل دادگستری گلستان با اشاره به درپیش بودن فصل برداشت كلزا، گندم و جو در استان از كشاورزان خواست برای پیشگیری از آسیب به محیط زیست و خاك، از آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول پرهیز كنند.

براساس اعلام دادگستری به ایرنا هادی هاشمیان روز یكشنبه اظهار كرد: پیگرد قانونی در انتظار كسانی است كه بقایای گیاهی را آتش زده و به محیط زیست آسیب می رسانند.
رییس شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان همچنین از مسئولان دست اندركار خواست كه از هم اكنون برای كاهش این آسیب برنامه ریزی كنند.
به گفته هاشمیان؛ براساس قانون آتش زدن بقایای گیاهی و كاه و كلش محصول پس از برداشت جرم بوده و قانونگذار برای آن مجازات تعیین كرده است.
وی افزود: براساس اعلام نظر كارشناسان آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر آلودگی هوای استان و آسیب جدی به بافت خاك ، سبب سرایت آتش به جنگل ها و درختان حاشیه مزارع و جاده ها می شود.
به گزارش ایرنا حدود 500هزار هكتار از اراضی گلستان زیر كشت محصولات پاییزه بویژه گندم، جو و كلزا است.
برداشت این محصولات از اواسط اردیبهشت ماه با دانه روغنی كلزا آغاز می شود.
برخی كشاورزان پس از برداشت محصولات بویژه غلات برای آماده كردن زمین به منظور كشت بعدی، اقدام به آتش زدن بقایا و كاه و كلش كشت قبلی می كنند تا زمین زودتر آماده شخم شود، غافل از اینكه با این كار خاك و مواد مغذی آن از بین می رود.
كارشناسان كشاورزی معتقدند سوزاندن كاه و كلش بعد از برداشت محصول، میكرو ارگانیزم های خاك از جمله انواع باكتری، قارچ، جلبك و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاك را نابود می كند و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد.
هاشمیان در این پیوند گفت كه در دو سال گذشته با ورود دستگاه قضایی به این بخش، روند آتش زدن بقایای گیاهی در زمین های كشاورزی و پس از برداشت محصول كاهش یافته است.
1648