۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82895000
T T
۰ نفر

الیور استون: ممكن است بهای فیلم شجاعانه زندان باشد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82895000
الیور استون: ممكن است بهای فیلم شجاعانه زندان باشد

تهران- ایرنا- 'ویلیام اولیور استون' كارگردان ، نویسنده و تهیه كننده آمریكایی و برنده دو جایزه اسكار كه برای حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر در تهران بسر می برد، گفت : فیلم خوب همیشه راه خودش را پیدا می كند البته ممكن است بهای ساخت فیلم شجاعانه، زندان باشد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، استون در آخرین كارگاه «دارالفنون» پیش از ظهر امروز، سوم اردیبهشت در كاخ جشنواره جهانی فیلم فجر، افزود : پدرم در دوران كودكی و نوجوانی سختگیر بود و در 18 سالگی به دلیل مشكلاتی كه با والدینم داشتم خانه را ترك كردم، پس از آن وارد یك دوران گیج كننده و دردناك شدم و چندین شغل عوض كردم و حتی به عنوان معلم به ویتنام رفتم.
وی ادامه داد: سپس به شهرم بازگشتم و كتابی با یك هزار و 300 صفحه نوشتم كه البته هرگز منتشر نشد و این برایم اتفاق دردناكی بود، پس از آن بود كه برای بار دوم شهرم را ترك كردم و به عنوان سرباز به ویتنام رفتم.
این كارگردان سینما افزود: باور من این بود كه در آن جنگ، با كمونیسم مبارزه می كنیم و بزرگنمایی های حكومت را باور كرده بودم، اما پس از بازگشت از جنگ به شدت احساس كرختی می كردم برای همین دوباره به نوشتن رو آوردم و تصمیم گرفتم صلح طلب باشم.
استون با اشاره به اینكه دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشته، چیزی كه هنوز هم احساس می كند، تاكید كرد: در حقیقت ساخت فیلم به من كمك می كند تا بتوانم با این مساله كنار بیایم.
كارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوییه» با تاكید بر اینكه در همه قسمت های دنیا روند ساخت آثار انتقادی چه از حیث گرفتن مجوزها و چه از حیث پیدا كردن سرمایه‌گذار كار بسیار سختی است، عنوان كرد: من برای شروع فیلمسازی ام مشكلات بزرگی داشتم، قبل از اینكه وارد هالیوود شوم سه فیلم كوتاه ساخته بودم كه یكی از آنها چندان بد نبود اما وقتی وارد هالیوود شدم خیلی سخت توانستم اولین اثرم را بسازم كه اصلاً چیز خوبی از آب درنیامد و شكست تجاری خورد.
وی ساخت فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی كاری اش عنوان كرد و گفت: با اینكه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد، پس از آن موفق شدم فیلم «پلاتون» را بسازم كه موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود.
كارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یكی از دانشجویان درباره واكنش یك كارگردان در قبال درخواست حكومت برای ساخت فیلم سفارشی، تصریح كرد: وقتی در سیستمی هستید كه به شما می گویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید، سیستم می گوید من برای این فیلم ها هزینه می كنم و اگر می خواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید كه فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی كنید.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین كننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر می گذاریم، با این حال باید سعی كنید همیشه انسانیت تان را زنده نگه دارید.
كارگردان فیلم سینمایی موزیكال «درها» ساخت این اثر را كه درباره زندگینامه جیم موریسون موزیسین آمریكایی است، بسیار لذت بخش توصیف كرد و گفت: به نظرم موریسون بیشتر شاعر بود تا خواننده و یك زندگی به شدت رمانتیك در ذهنش داشت، او البته زندگی ناسالمی داشت و در جوانی هم درگذشت برای همین موریسون را به عنوان الگو به هیچ كس توصیه نمی كنم، با این حال فكر می كنم او فردی بود كه می خواست از همه بندها رهایی پیدا كند.
استون در پاسخ به دانشجویی كه نظر وی را درباره ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پرسیده بود، تصریح كرد: پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و 18 سال است كه در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد، من برای ساخت مستند «گفتگو با آقای پوتین» بیش از 30 ساعت با او مصاحبه كردم، پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمی پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ویرایشی نكرد.
وی با اشاره یه اینكه روسیه منابع بسیار غنی دارد و یك كشور بزرگ هسته ای است، گفت: فكر می كنم در آمریكا خیلی بد با موضوع روسیه برخورد می شود، رسانه های غربی همیشه نام پوتین را با صفتهای خواركننده به كار می برند، متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین می كند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم بنابراین سعی كردم در این مستند مثل فیلمسازان رفتار كنم نه مثل ژورنالیست ها.
كارگردان فیلم سینمایی «اسنودن» درباره اهمیت ورود كارگردان های جوان به ساخت فیلم هایی در حوزه سایبری گفت: امروز با وجود گسترش دنیای سایبری كسی درك درستی از آنچه كه دولت از ما می داند، ندارد و ما نمی دانیم ولی باید بدترین احتمال را دهیم.
وی تصریح كرد: در آمریكا مردم به ناظران خودشان اعتماد دارند در حالی كه این دیدگاه اشتباهی است، دنیای سایبری قدرت نامحدودی برای حكومت به وجود آورده است، بدون اینكه كنترلی رویش وجود داشته باشد، بودجه های نظامی به شكل وحشتناكی رشد كرده است در حالی كه هزینه های اجتماعی را كاهش داده اند و آمریكا البته معتقد است كه روسیه، ایران و كره شمالی باعث افزایش بودجه نظامی شده اند.
استون ادامه داد: امروز شاهد یك جنگ امنیتی سایبری هستیم كه پول زیادی در آن خرج می شود، در آمریكا فرماندهی سایبری وجود دارد كه در حقیقت ركن پنجم ارتش این كشور است، شركت های خصوصی اطلاعات را خریداری می كنند و حتی گاهی دولت و این شركتها همدست می شوند.
این كارگردان سینما درباره فیلم سینمایی «اسنودن»، گفت: دوست دارم فیلمی بسازم كه كسی دوست نداشته باشد آن را بسازد و «اسنودن» چنین فیلمی بود، ما در آمریكا و در همه كشورهای دیگر دنیا به فاش كننده ها احتیاج داریم البته با توجه به مضمون فیلم به سختی برای اسنودن توانستیم پخش كننده پیدا كنیم و در آمریكا هم به فروش مناسبی نرسیدیم چون این شخص قهرمان جذابی برای آمریكایی ها نیست و در فیلم با مشت توی صورت كسی نمی زند!
این كارگردان ادامه داد: من بارها با اسنودن واقعی ملاقات كردم و اطلاعات فنی زیادی از او گرفتم، بیشتر مردم در آمریكا فكر می كنند اسنودن آدم خوبی نیست چون رازها را فاش كرده است، در آژانس امنیت ملی نیز می گویند او ناقض قانون اساسی است. رابطه اسنودن با نامزدش در این فیلم كاملاً واقعی است و این دختر هیچ اطلاعی از شغل او نداشت.
كارگردان فیلم سینمایی «جوخه» در پاسخ یكی از دانشجویان كه از وی خواست در مورد چگونگی ساخت فیلم هایی كه محتوایی ضد سیاست های آمریكا دارند توضیح دهد، عنوان كرد: بعضی در آمریكا و حتی ایران فكر می كنند چون تا حالا كشته نشده ام پس حتماً من مامور سیا CIA هستم! در حالی كه من تا به حال حتی یك مامور سیا را ندیدم، البته این سازمان سعی می كند روی پروژه های من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد.
وی یادآور شد: حتما به خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از كاخ سفید به مراسم اسكار تماس گرفته شد و این نشان می دهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند.
استون در مورد پرسش یكی دیگر از دانشجویان كه پرسید كارگردان خوب دیكتاتور است یا دموكرات؟ عنوان كرد: من فكر می كنم كارگردان باید هم دیكتاتور و هم دموكرات باشد و شما باید قبل از اینكه سر صحنه بروید سعی كنید مسائل را بین عوامل حل كنید، كارگردانی یك محك هم است و من یاد گرفته ام حتی با سوال ها و رفتارهای احمقانه هم صبورانه رفتار كنم.
وی در جواب به سوال دانشجوی سوئدی با این مضمون كه چگونه می توان فیلمنامه ای چند لایه نوشت، عنوان كرد: من سعی می كنم تا می توانم در فیلم هایم كشمكش ایجاد كنم مثلاً اگر سر میز شام هستید به همسرتان بگویید این چه چیز مسخره ایست كه درست كردی! البته شاید شما نتوانید درك كنید چون در سوئد اصلا عصبانی نمی شوید. (با خنده)
كارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوییه» در جواب یك دانشجوی چینی كه نظرش را درباره كار كردن با فیلمسازان این كشور پرسید، گفت: من چند بار سعی كرده ام آنجا فیلم بسازم ولی سانسور مانع شد.
وی ادامه داد: فیلم خوب همیشه راه خودش را پیدا می كند البته ممكن است بهای ساخت فیلم شجاعانه، زندان باشد.
استون در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلم هایش تصریح كرد: باید كسانی را انتخاب كنید كه بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینكه یك مرد و زن به درد نخور و كسل كننده بگذارید چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را می بینیم، من درك نمی كنم چگونه فیلم های ایرانی و هندی تا این حد خسته كننده می شوند و در آخر هم در بعضی جشنواره ها جایزه می برند!
وی در جواب دانشجوی ایرانی در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسكندر» گفت: من از نگاه خودم این فیلم را ساختم كه با نگاه شما متفاوت است، كسی امروز وجود ندارد كه در زمان تاریخی این فیلم زندگی كرده باشد تا به ما بگوید دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده یا ملكه ایران در زمان هخامنشی چه شكلی بوده است، البته موافقم كه زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسكندر» انتخاب كردم چون جرج بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اكران فیلم آغاز كرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد.
این كارگردان آمریكایی ادامه داد: از طرف دیگر متاسفانه كمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه كه می خواستند ادیت و 26 دقیقه از فیلم را حذف كردند بنابراین پیشنهاد می كنم همه نسخه دی وی دی 2014 این فیلم را كه به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا كنند.
وی در انتهای كارگاه آموزشی خود در جشنواره فیلم فجر با اشاره به وجود تلفن های هوشمند، دوران تجارت فیلم های هالیوود را تمام شده دانست و گفت: شاید خیلی از شما هنوز سوالات زیادی داشته باشید، من در حال نگارش دفتر خاطراتم هستم و در آنجا به خیلی از مسائل پاسخ داده ام.
در پایان این كارگاه، مازیار میری دیپلم «دارالفنون» را به الیور استون اهدا كرد و دانشجویان به همراه رضا كیانیان و فاطمه معتمد آریا با این كارگردان عكس یادگاری گرفتند.
از حاشیه های جالب این كارگاه، پرسش یكی از دانشجویان از كشور تركیه بود كه استون بعد از پاسخ به وی ابراز امیدواری كرد روزی در مورد نسل كشی ارامنه فیلم بسازد و بلافاصله بعد از این صحبت دانشجویی از ارمنستان پرسش خود را مطرح كرد كه باعث خنده كارگردان هالیوودی و حاضران شد.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجشنبه (30 فروردین ماه) آغاز شده و تا 7 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ**9246**1055
۰ نفر