۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82896060
T T
۰ نفر

بارندگي ها به ايل راههاي عشاير خوزستان خسارت زد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82896060
بارندگي ها به ايل راههاي عشاير خوزستان خسارت زد

اهواز - ايرنا - مديركل امور عشايري خوزستان گفت: بارندگي ها بهاري 2 روز اخير به ايل راههاي عشاير در حال كوچ استان خسارت زد و فرايند جابه جايي آنان را دچار اختلال كرد.

علي رحم كريمي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود:جمع بندي خسارت هاي وارده به عشاير از طريق دريافت گزارش فرمانداري ها ، هلال احمر ، ستادهاي شهرستاني مديريت بحران و گروه هاي ميداني امور عشايري استان در حال انجام است.
وي گفت:بر اساس مشاهدات ميداني ، بيشترين ميزان خسارت ها به ايل راههاي عشايري در مناطق ايذه ، دهدز ، انديكا ، دزفول و باغملك وارد شده است.
مديركل امور عشايري خوزستان با اشاره به اينكه هنوز گزارش قطعي از تلفات احتمالي دام سبك و سنگين عشاير دريافت نشده است افزود:گروه هاي امدادي در 2 روز اخير تعدادي از دام هاي سنگين عشاير را در منطقه شيمبار از توابع شهرستان انديكا از مسير سيلاب نجات دادند.
كريمي بيان كرد: كوچ برون عشايري به مناطق ييلاقي استان هاي چهارمحال و بختياري ، كهگيلويه و بويراحمد، لرستان و ايلام با 16هزار خانوار و 1.5ميليون راس دام از اواخر فروردين ماه شروع شده و بيشتر آنان در مناطق امن ييلاقي مستقر شده اند و نگراني جدي در اين ارتباط وجود ندارد.
مديركل امور عشايري خوزستان گفت: كوچ درون استاني عشاير و استقرار در ميان بندها تا اواخر ارديبهشت ادامه مي يابد و سپس با گرم شدن تدريجي هوا ، كوچ خود را به مناطق ييلاقي خوزستان و مناطق همجوار شروع مي كنند.
كوچ عشاير به مناطق قشلاقي خوزستان از اوايل آبان با سرد شدن تدريجي هوا شروع مي شود و در نيمه دوم ارديبهشت به تدريج به مناطق ييلاقي باز مي گردند.
بر اساس آمار سازمان امور عشايري كشور ، عشاير ايران حدود 25درصد گوشت قرمز مورد نياز كشور معادل 250هزار تن را توليد مي كنند.
بنا به اين گزارش بارندگي هاي 2 روز اخير به برخي محصولات كشاورزي استان از جمله پياز بهاره نيز خسارت زد و عمليات برداشت گندم و كلزا را با تاخير ، توقف يا كندي رو به رو كرد.
با وجود اينكه به طور معمول بارش باران دراين موقع از سال براي بخش كشاورزي خوزستان زيان بار است ولي لطافت و خنكي هوا را به دنبال داشته است.

**اختلال در تردد در مسير 14روستاي انديكا
بخشدار چلو از توابع شهرستان انديكا نيز گفت: بر اثر بارش هاي سيل آساي چند روز گذشته تردد در مسيرهاي ارتباطي 14 روستاي بخش چلوي اين شهرستان مختل شد.
سعيدبلدي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد :با توجه به اينكه بيشتر راههاي روستايي در اين بخش فاقد آسفالت هستند بعد از هر بارندگي تردد روستاييان با مركز بخش با مشكل مواجه مي شود.
وي افزود: به رغم پيگيري هاي انجام شده تاكنون هيچ گونه ماشين آلاتي براي بازگشايي اين مسيرها روانه منطقه نشده است.
بخشدار چلو ادامه داد : گزارش هايي هم مبني بر تلف شدن دام عشاير كوچ رو و روستاييان رسيده كه در حال بررسي و برآورد خسارت هستيم.
وي در پايان گفت: اين 14روستا جمعيتي بالغ بر 6هزار و500خانوار را شامل مي شود كه انتظار مي رود مسولان مربوطه نسبت به بازگشايي اين مسيرها اهتمام بيشتري داشته باشند.
به گزارش اداره كل هواشناسي خوزستان در 48ساعت گذشته 29 ميليمتر بارش در انديكا ثبت شده است.
بخش چلو شهرستان انديكا با جمعيتي بالغ بر 15هزار نفر در شمال شرقي خوزستان قرار دارد.
شهرستان انديكا به سه بخش مركزي ،چلو و آبژدان تقسيم شده و در 186 كيلومتري شمال شرق اهواز قرار دارد.
7159/6002/6065