واژگونی خودروها پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های ایران شناخته شده كه به گفته كارشناسان پلیس راه 'خستگی و خواب آلودگی راننده، راندن طولانی مدت خودرو، صحبت كردن، خوردن و آشامیدن حین رانندگی، بی توجهی به مسیر جلو، برداشتن اشیا از داشبورد و روشن و خاموش كردن رادیو و سامانه صوتی توسط راننده' مهمترین علتهای آن هستند.
از آنجا كه میزان واژگونی خودروها در جاده های خراسان رضوی بیشتر از میانگین كشوری بوده و بطور میانگین سالانه افزون بر شش هزار تصادف دارای كروكی در جاده های این استان ثبت می شود توضیحات و نكات كارشناسان پلیس راه و امور حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی می تواند به عنوان الگو در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
خراسان رضوی پس از فارس و تهران بیشترین تلفات جاده ای را در ایران دارد. این استان 20 هزار و 575 كیلومتر راه دارد كه شش هزار و 422 كیلومتر آن بین شهری و بقیه راه روستایی است. جاده های بین شهری و روستایی این استان سالانه محل 25 میلیون رفت و آمد هستند. خراسان رضوی در زمینه حمل و نقل جاده ای كالا رتبه نخست و در جا به جایی مسافر از مسیر زمینی رتبه سوم ایران را دارد.
* واژگونی خودرو 42 درصد سوانح
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: شمار واژگونی خودروها در جاده های این استان بیشتر از میانگین كشوری است. این شاخص در كشور 37 درصد و در خراسان رضوی 42 درصد است.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: طبق بررسیها 50 درصد حوادث جاده ای منجر به فوت در جاده های خراسان رضوی بر اثر واژگونی خودرو بوده است. عمده قربانیان این حوادث نیز اطفال و كودكان زیر 12 سال به دلیل نبستن كمربند و پرتاب شدن از داخل خودرو به بیرون هستند.
وی ادامه داد: بیشتر واژگونیهای رخ داده در جاده های خراسان رضوی در مناطق كویری و عمده آنها در مسیر سبزوار - شاهرود رخ می دهند. بخاطر كویری بودن مسیر، خستگی و خواب آلودگی راننده تصادفات زیادی در این جاده رخ می دهد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: در تعطیلات نوروز امسال 52 درصد سوانح جاده ای مربوط به واژگونی خودروها بوده است.
وی تعداد فوتیها حوادث جاده ای در خراسان رضوی را طی پارسال 700 نفر اعلام و بیان كرد: بخش زیادی از این تلفات جاده ای مرتبط با واژگونی خودروها بوده است.
سرهنگ امیدوار افزود: خستگی و خواب آلودگی رانندگان، راندن طولانی مدت خودرو، صحبت كردن، خوردن و آشامیدن حین رانندگی، بی توجهی به مسیر جلو، برداشتن اشیاء از داشبورد و روشن و خاموش كردن رادیو و سامانه صوتی مهمترین علتهای واژگونی خودروها در جاده شناخته شده اند.
وی ادامه داد: طبق بررسیها بخشی از واژگونیها خودرو مرتبط با رانندگان زن در جاده ها است كه تلفات ناگواری را رقم زده اند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: برای پیشگیری از واژگونیها باید اقدامات زیربنایی و فرهنگ سازی در نقاط حادثه خیز انجام شود. استقرار 20 تانكر آب در مسیر شاهرود - سبزوار برای شستن دست و صورت و تغییر حال و هوای رانندگان از جمله اقدامات در این زمینه بوده كه در سایر جاده ها نیز در دست اقدام است.
وی فعالیت اقامتگاههای بین راهی را از دیگر اقدامات در راستای پیشگیری از واژگونی ذكر و بیان كرد: هفت اقامتگاه در جاده های خراسان رضوی فعالیت دارند اما حداقل به دو تا سه برابر این میزان نیاز است. به همین خاطر ساخت چندین اقامتگاه بین راهی در جاده پرترافیك خراسان در حال انجام است.
* 6 جاده حادثه خیز
جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 6 جاده شامل سبزوار - شاهرود، قوچان - درگز، خواف - رشتخوار - تربت حیدریه، بردسكن - سبزوار و مشهد - سرخس بیشترین تصادفات جاده ای را در این استان دارند.
سرهنگ محمدعلی احسانبخش افزود: در سالهای اخیر تعداد قربانیان تلفات جاده ای در خراسان ضوی سیر نزولی و كاهش قابل توجهی داشته است. بطور كلی حدود 65 درصد تصادفات جرحی، پنج درصد فوتی سرصحنه و بقیه خسارتی بوده اند.
وی ادامه داد: بر اساس تحلیلهای انجام شده حدود 12 درصد حوادث جاده ای بین ساعات 12 تا 14 رخ می دهند كه خستگی و خواب آلودگی راننده و گرمای هوا بر وقوع آن تاثیر دارند. همچنین 15 درصد حوادث جاده ای بین ساعات 18 تا 20 رخ می دهند.
این افسر پلیس راه گفت: از سوی دیگر حدود 10 درصد تصادفات جاده ای بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده و اصرار بر زود رسیدن به مقصد در ورودی شهرها و بطور مثال در حدود 30 تا 40 كیلومتری مشهد رخ می دهند.
* 147 نقطه پرتصادف
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینك 147 نقطه پرتصادف و دارای تصادف در جاده های این استان شناسایی شده كه 60 نقطه آن پرتصادف است.
ابراهیم نصری افزود: نقاط پرتصادف و نقاط دارای تصادف بر اساس تعداد و شدت تصادفات تقسیم بندی و شناسایی شده اند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر برای كاهش و پیشگیری حوادث جاده ای اقدامات موثری درزمینه آشكارسازی مناطق تصادف خیز انجام شده اما رفع كامل این نقاط با انجام پروژه های راهسازی در مجموع نیازمند 450 میلیارد ریال اعتبار است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ارتقا وضعیت ایمنی حفاظهای بزرگراهی، تامین نقاط روشنایی برخی جاده ها و اقداماتی با عنوان 'بخشندگی راهها' برای پیشگیری از واژگونی خودروها را از اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان و بان كرد: در این چارچوب 550 كیلومتر از جاده های استان به لحاظ پیشگیری از واژگونی خودرو ایمن سازی شده است.
* عامل انسانی مهمترین علت در واژگونی
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به سه عامل موثر در بروز تصادفات شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه اشاره و بیان كرد: عامل انسانی 70 تا 75 درصدی در بروز تصادفات جاده ای نقش دارد و بقیه مربوط به جاده ها و خودرو است.
جواد وحدتی افزود: عامل انسانی مرتبط با رفتارهای رانندگان مهمترین علت در وقوع واژگونی خودروها در جاده ها و مرگهای ناشی از آن شناخته شده است. بیشتر رانندگان ایرانی فقط به مبدا و مقصد توجه دارند و بسیاری از جاذبه های گردشگری مانند كویر را دوست ندارند لذا با استمرار در رانندگی و خستگی باعث تصادف و واژگونی خودرو می شوند.
وی فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگان، افزایش استراحتگاههای بین راهی برای پیشگیری از خستگی و خواب آلودگی راننده و نقش رسانه ها در فرهنگ سازی را از راهكارهای پیشگیری از واژگونیها و كاهش تلفات جاده ای عنوان كرد.
حجم تردد جاده ای در استان خراسان رضوی با 6 میلیون نفر جمعیت ثابت و 27 میلیون زائر و مسافر سالانه از رتبه بالایی برخوردار است.
3027/1858
مشهد- ایرنا- گرچه بر اساس آمارها تعداد جانباختگان حوادث جاده ای طی سالهای اخیر روند نزولی داشته، اما همچنان سوانح رانندگی در جاده های ایران معضلی بزرگ و غیرقابل كتمان است و در این میان واژگونی خودروها با سهم 40 درصد از تصادفات جایگاه نخست را دارد.