۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۹
کد خبر: 82896743
T T
۰ نفر
وزير كشور تركيه از احداث ديوار در مرز ايران دفاع كرد

آنكاراـ ايرناـ سليمان سويلو وزير كشور تركيه از احداث ديوار در مرز ايران براي جلوگيري از ورود پناهجويان غيرقانوني دفاع كرد و گفت: مراحل عمليات احداث ديوار در مرز ايران رو به پايان است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، سويلو در مصاحبه با خبرنگاران اظهار كرد: با تكميل ديوار مرزي 144 كيلومتري در مرز ايران، از ورود پناهجويان غيرقانوني افغانستاني و نيز از تردد تروريست ها در مرز دو كشور ايران و تركيه جلوگيري مي شود.
وي افزود: تاكنون هفت هزار و 100 پناهجوي غيرقانوني افغانستاني كه از مرزهاي ايران وارد تركيه شده اند، به كابل بازگردانده شده اند و پيش بيني مي شود كه در پايان هفته پيش رو، مجموع پناهجويان بازگردانده شده به كابل به حدود 10 هزار نفر برسد.
وي بيان كرد: دولت تركيه براي مقابله با هجوم پناهجويان غيرقانوني افغانستاني به كشور تصميم به احداث ديواري به طول 144 كيلومتر در مناطق مرزي با ايران گرفت كه تاكنون عمليات ديواركشي منطقه ايغدير پايان يافته و تا ما دو ماه آينده نيز بخش استان آغري اين ديوار به پايان خواهد رسيد.
وي تاكيد كرد: با پايان يافتن و تكميل ديوار در مرز با ايران، هم از تردد بسياري از عناصر تروريستي در مرز جلوگيري مي شود و هم از ورود 2 ميليون پناهجوي افغانستاني كه رغبت آمدن به تركيه را دارند، ممانعت خواهد شد.
سليمان سويلو اوايل سال جاري ميلادي نيز در مصاحبه با خبرنگاران علت احداث ديوار امنيتي در مرز ايران را براي براي مبارزه با تروريسم، جلوگيري از قاچاق مواد مخدر و نفوذ مهاجران اعلام كرده بود.
اوايل سال گذشته ميلادي رسانه هاي تركيه تصميم دولت مبني بر احداث ديوار در مرز ايران را حاكي از نگراني اين كشور از تردد تروريست ها به خصوص عناصر حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك)در مرز اعلام كرده بودند.
مقامات تركيه همزمان با آغاز روند بازگرداندن پناهجويان افغانستاني به كشورشان طي اظهاراتي مدعي شدند كه حاكميت تركيه هيچ دشمني با مهاجران افغان ندارد و رفتاري مشابه ساير پناهندگان با انها انجام مي شود اما همزمان با ورود پناهجويان غير قانوني افغانستان، شمار زيادي از تروريست ها نيز وارد تركيه شده اند و امنيت ملي كشور را به خطر انداخته اند كه به همين دليل دولت تركيه با اتخاذ تدابيري مجبور به بازگرداندن پناهجويان افغانستاني به كشورشان شد.
بكير بوزداغ معاون نخست وزير تركيه چندي پيش درسخناني گفت: ما هيچ رويكرد منفي نسبت به برادارن افغانستاني خود نداريم اما مهاجرت‌هاي غيرقانوني هم به امنيت آنها و هم براي امنيت كشور و مردم ما آسيب مي زند و مجبور به اتخاذ تدابير لازم هستيم.
همزمان با آغاز اقدامات دولت تركيه براي بازگرداندن پناهجويان افغان، بينالي يلدريم نخست وزير تركيه در كنفرانس مطبوعاتي در كابل اظهار كرد: عدم ثبات و بحران داخلي در افغانستان و وقوع جنگ در سالهاي اخير در سوريه و عراق، باعث هجوم سنگين پناهجويان اين كشورها به تركيه شد كه در ميان آنها شمار زيادي از تروريست ها نيز حضور داشتند و جامعه ما را با مشكلات و تهديدات امنيتي مواجه كردند.
به گزارش ايرنا، اتباع افغانستان با گذر از مسيرهاي غيرقانوني شرق تركيه، وارد اين كشور شده و از طريق تركيه راهي كشورهاي اروپايي مي شوند.
خاورم/1905