۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82897049
T T
۰ نفر
امارات به دنبال حمایت مالی از شیعیان مخالف حزب الله لبنان است

بیروت-ایرنا-انتشار نامه های محرمانه سفارت امارات متحده عربی در بیروت در روزنامه «الاخبار» لبنان نشان می دهد كه اماراتی ها در یك برنامه ریزی منسجم به دنبال جذب و حمایت مالی شیعیان مخالف حزب الله و جنبش امل بوده اند.

به گزارش ایرنا، روزنامه الاخبار در شماره امروز (چهارشنبه) و در ادامه پرونده معروفش به عنوان «امارات لیكس» كه به انتشار پیام های محرمانه سفارت امارات در بیروت اختصاص دارد، لیست شخصیت های شیعی مخالف با دو حزب اصلی شیعه (حزب الله و جنبش امل) را منتشر كرد كه امارات به دنبال حمایت از آنها بوده است.
الاخبار، نامه های «حمدان سید الهاشمی» سركنسول امارات در بیروت را به چاپ رسانده كه به كشورش و به طور خاص به دفتر معاون امنیتی و نظامی وزارت امور خارجه امارات ارسال كرده است.
موضوع این نامه «لیست شخصیت های شیعی مخالف حزب الله و جنبش امل» است كه بنا به درخواست معاون امنیتی و نظامی وزارت امور خارجه امارات تدوین شده است. این درخواست حدود پنج ماه پیش به سفارت امارات در بیروت رسیده بود.
اما هدف از این لیست درخواست كمك های مالی برای این اشخاص است كه در میانشان نامزدهای انتخابات پارلمانی در لیست های مخالف مقاومت نیز هستند كه به حمایت مالی برای فعالیت های انتخاباتی شان نیاز دارند.
این افراد عبارتند از:
1. «غالب یاغی»: شهردار سابق «بعلبك» و یكی از برجسته ترین لبنانی هایی كه عضو پیشین حزب بعث بوده اند.
2. «حارث سلیمان»: تحلیلگر و پژوهشگر و عضو شورای اجرایی «حركة التجدد الدیمقراطی» و از برجسته ترین شخصیت های رسانه ای ضد مقاومت.
3. «مُنی فیاض»: دكترای روانشناسی از پاریس و استاد دانشگاه دولتی لبنان و نویسنده چندین مقاله ضد حزب الله در اثناء وقوع جنگ سی و سه روزه.
4. «هدی الحسینی»: فعال رسانه ای و همسر «راشد فاید» عضو دفتر سیاسی حزب «جریان المستقبل».
5. «مصطفی فحص»: فرزند «سید هانی فحص» از علمای شیعی ضد حزب الله و نویسنده سیاسی در روزنامه «الشرق الاوسط».
6. «علی الامین»: روزنامه نگار و صاحب امتیاز و سردبیر تارنمای «جنوبیه» كه به علت نوشتن مقالات تندش مدعی است چندین بار خود و خانه اش مورد تعرض قرار گرفته است.
7. «محمد بركات»: مسئول رسانه ای «نهاد المشنوق» وزیر كشور لبنان و یكی از عوامل برنامه تلویزیونی موسوم به «DNA» كه از شبكه های العربیه، الحدث و المستقبل علیه مقاومت روی آنتن می رود.
8. «عماد قمیحه»: سردبیر پیشین تارنمای «لبنان الجدید».
9. «هادی الامین»: فرزند عالم معروف لبنانی «علی الامین» نویسنده چندین كتاب با محتوای تاكید بر عربی بودن جریان شیعه.
10. «حسان الزین»: نویسنده ستون «تغریده» در روزنامه «السفیر» كه سابقه سالها فعالیت در آن روزنامه را دارد و پس از اینكه «طلال سلمان» مالك رونامه از او خواست درباره حزب الله و سوریه از نظر شخصی اش فاصله بگیرد، از آن روزنامه جدا شد.
11. «ثائر غندور»: روزنامه نگاری كه سالها در الاخبار كار كرده است، اما به خاطر موضع روزنامه در حمایت از حضور مقاومت در میدان سوریه از این روزنامه جدا شد و در حال حاضر در تارنمای «العربی الجدید» وابسته به قطر قلم می زند.
12. «وضاح شراره»: سیاستمدار، نویسنده و استاد دانشگاه. یكی از برجسته ترین آثار او، كتاب «كشور حزب الله: لبنان جامعه ای اسلامی» است.
13. «عمر حرقوص»: شاغل در شبكه تلویزیونی «العربیه» و سابقه كار در شبكه تلویزیونی و روزنامه «المستقبل».
14. «احمد اسماعیل»: اسیر آزاده ای كه ده سال در زندان های رژیم صهیونیستی به سر برده است.
15. «منیف فرج»: از فعالان فرهنگی و سیاسی شهر «صور» در جنوب لبنان و رئیس سابق انجمن فرهنگی صور.
16. «لقمان سلیم»: نویسنده و تحلیلگر سیاسی و ناشر و مدیر مركز تحقیقاتی ملل (أمم للأبحاث والتوثیق).
17. «مالك مروه»: روزنامه نگار و فرزند مؤسس روزنامه «الحیاه»، «دیلی ستار» و«بیروت ماتان» .
18. «ندیم قُطیش»: مدیر اخبار و برنامه های سیاسی شبكه المستقبل، تهیه كننده، مجری و روزنامه نگار كه با برنامه تلویزیونی «DNA» آوازه اش بیشتر شده است.
19. «زیاد ماجد»: نویسنده و استاد دانشگاه ساكن در فرانسه.
20. «سعود المولی»: استاد دانشگاه و پژوهشگر مركز تحقیقات و پژوهشهای سیاسی «العربی» و مدیر بخش ترجمه كتب.
21. «فاروق یعقوب»: فعال مدنی و صاحب صفحه ای با این نام كه همه مسائل در لبنان و جهان را به سخره می گیرد.
22. «عباس الجوهری»: روحانی معمم شیعی مخالف حزب الله و رئیس انجمن «گردهمایی علمایی لبنان» و رئیس مركز «العربی».
23. «صبحی الطفیلی»: دبیركل پیشین حزب الله در سال های 1989 تا 1991 و از مؤسسان این حزب كه در منطقه «اقلیم التفاح» در جنوب لبنان حزب الله را وارد جنگی موسوم به «جنگ برادران» كرد و در طی چندین ماه نبرد، خون های زیادی از جنبش امل و حزب الله ریخته شد. وی پس از اعتراض به سیاست های حزب الله سرانجام در سال 1998 از این حزب جدا شد.
24. «عبدالحمید بیضون»: نماینده پارلمان لبنان در سالهای 1992 تا 2005 و وزیر برق و نیرو در دولت های «رشید الصلح» و «رفیق الحریری».
25. «ابراهیم شمس الدین» فرزند عالم معروف لبنانی «محمد مهدی شمس الدین» و وزیر توسعه اداری در دولت تشكیل شده پس از كنفرانس دوحه در سال 2008 در زمان «میشل سلیمان» رئیس جمهوری پیشین و «سعد الحریری» به عنوان نخست وزیر.
26. «صلاح الحركه»: سیاستمدار و نماینده پیشین مجلس لبنان.
27. «احمد الاسعد» پدر او «كامل الاسعد» و پدربزرگش «احمد الاسعد» رئیسان پیشین مجلس لبنان بوده اند و وی رئیس حزب «الانتماء اللبنانی» است.
28. «عقاب صقر» سیاستمدار و فعال رسانه ای. وی در انتخابات مجلس در سال 2009 در لیست انتخاباتی «زحله در قلب» كه از سوی سعد الحریری معرفی شده بود، به عنوان نماینده كرسی شیعه از شهر زحله در مجلس كنونی كه رو به پایان است، حضور یافت.
خاورم**2054