۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82898179
T T
۰ نفر
شريعت پيامبر را مي توان در سايه انتظار زنده كرد

قم - ايرنا - مدير حوزه هاي علميه با بيان اين كه انتظار مقوله تمدني است گفت: در سايه انتظار و ارزش هاي مهدوي مي توان همه شريعت پيامبر(ص) را زنده و امت را زير يك پرچم جمع كرد.

به گزارش ايرنا از مركز خبر حوزه، آيت الله عليرضا اعرافي روز پنجشنبه در «آيين افتتاحيه چهاردهمين همايش بين المللي دكترين مهدويت» در قم افزود: نبايد انتظار را تنها در لايه فردي معني كرد؛ انتظار فردي يك پديده و هويت اجتماعي و موتور محرك و ابزار صيانت از فكر و هويت انساني در مقابل همه هجمه هاست؛ انتظار به اين معني نيست كه همه چيز به دوره موعود گره خورده است؛ بلكه همين امروز نيز مايه اميد و موتور حركت در جهان اسلام است.
وي گفت: جريانات افراطي در هر گوشه اي كه باشد مورد قبول ما نيست و انديشه انتظار همه حاشيه ها را به گوشه اي سوق داده و امت را به وحدت مي رساند.
امام جمعه موقت قم در ادامه گفت: امت يك و نيم ميلياردي با بيش از 50 كشور و دو سوم معادن و منابع جهان و مناطق سوق الجيشي، با سرمايه هاي فكري و معنوي و انديشه هاي گرانقدر، امروزه دچار تفرقه و طعمه اي در دست مستكبران عالم است.
وي افزود: در اين زمان نياز به بازگشت به امت و وحدت و همگرايي داريم؛ اين همگرايي داراي تفاسير مختلفي است؛ برخي تصور كرده اند كه وحدت امت به معني انتخاب يك مذهب و تحميل آن بر همه امت هاست كه اين مساله شدني نيست.
اعرافي بيان كرد: برخي ديگر فكر كرده اند، وحدت به معني ادغام و تلفيق مذاهب است؛ اين مساله نيز اصلا امكان پذير نيست؛ برخي ديگر بيان مي كنند كه وحدت امت، بلامذهب است؛ برخي ديگر نيز مي گويند كه همه اين مذاهب را بايد حق بدانيم؛ اين نظرات نمي تواند وحدت و همگرايي جهان اسلام را ايجاد كند؛ زيرا اين فرضيه ها از نظر فلسفي و نظري درست نيست.
وي گفت: امت ما نيازمند بازگشت مشترك و مقابله با هجمه دشمنان به ايمان و اخلاق و انسانيت است؛ اين اميد در مواجهه با جبهه شيطان تنها با مهدويت ايجاد مي شود؛ امت اسلامي هيچ گاه بدون اميد نمي تواند از هويت خود صيانت كند و انتظار، اميد تاريخي و اجتماعي و فرهنگي و سياسي براي مقاومت در مقابل همه هجمه هاي شيطاني است.
اعرافي در ادامه بيان كرد: در انديشه شيعي، منجي، يك شخص معين و حي و حاضر است؛ يعني امام موعود(عج) در طول قرن ها زنده است و رابطه ما با ايشان زنده و فعال است؛ در عالم تشريع و تكوين موثر است و ارتباط با ايشان نيز امكان پذير است و مدل زندگي اجتماعي و سياسي بشر در عصر غيبت، يك مدل تعيين يافته نظام وار است.
وي گفت: مساله رستاخيز جهاني و ظهور منجي جزو فلسفه خلقت است؛ اگر دنيا جز يك روز باقي نماند، به طور حتم ظهور پيدا مي كند كه اين جمله در معارف ما بيان شده است؛ قوام و تمام خلقت و فلسفه آفرينش به چيزي وصل است كه اگر يك روز از عالم نيز باقي نماند آن مساله بايد رخ بدهد.
چهاردهمين همايش بين المللي دكترين مهدويت، امروز با حضور علما، فضلا، طلاب، اساتيد و مهمانان خارجي از كشورهاي جهان در مدرسه علميه امام كاظم(ع) قم آغاز به كار كرد.
به گفته حجت الاسلام والمسلمين سيد مسعود پورسيدآقايي، دبير همايش دكترين مهدويت، 120مقاله داخلي، 140 مقاله از مراكز علمي و 78 مقاله خارجي به دبيرخانه اين همايش رسيده است كه 126 مقاله در 2 روز برگزاري همايش طرح و نقد مي شود.
آيين اختتاميه اين همايش نيز فردا با سخنراني آيت الله محسن اراكي دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در مدرسه علميه امام كاظم(ع) قم ترتيب مي يابد.
1175 /