۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۱۰
کد خبر: 82899177
T T
۰ نفر
تركیه برای مقابله با موج ورود پناهجویان افغان با ایران به توافق رسید

آنكاراـ ایرناـ روزنامه استار تركیه اعلام كرد كه 750 هزار پناهجوی افغانی مقیم در ایران به امید مهاجرت به كشورهای اروپایی قصد ورود به تركیه را دارند و مقامات آنكارا برای مقابله با این موج مهاجرت و در راستای بازگرداندن پناهجویان افغان با مقامات تهران و كابل به توافق رسیده اند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، روزنامه استار با انتشار گزارشی تحت عنوان 'هشدار؛ پناهجویان افغانی در مرز' به موضوع ورود پناهجویان افغانی از مرز ایران به تركیه پرداخت و نوشت: پناهجویان افغانی با جمعیت 169 هزار نفری خود در تركیه پس از جمعیت چهار میلیونی پناهجویان سوری در رتبه دوم قرار دارند و تشدید روند مهاجرتی آنها از ایران به تركیه نگرانی هایی را در كشور به وجود آورده است.
بنا بر اعلام این رسانه، در مذاكرات میان مقامات تركیه با ایران و افغانستان مشخص شد كه نزدیك به سه میلیون افغانستانی در طول چند سال اخیر به دلیل جنگ و ناامنی موطن خود را رها كرده و به كشورهای همجوار از جمله ایران پناه برده اند و در حال حاضر 750 هزار افغانی مقیم ایران به امید مهاجرت به كشورهای اروپایی آماده ورود به تركیه را هستند.
استار مدعی شد: مقامات آنكارا برای مقابله با این موج سنگین پناهجویان افغانستانی و بازگرداندن آنها به كشورشان، در مذاكرات با مقامات تهران و كابل به توافق رسیدند.
چندی پیش نیز سلیمان سویلو وزیر كشور تركیه در مصاحبه با خبرنگاران از احداث دیوار در مرز ایران برای جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی دفاع كرد و گفت: مراحل عملیات احداث دیوار در مرز ایران رو به پایان است.
وی بیان كرد: با تكمیل دیوار مرزی 144 كیلومتری در مرز ایران، از ورود پناهجویان غیرقانونی افغانستانی و نیز از تردد تروریست ها در مرز دو كشور ایران و تركیه جلوگیری می شود.
وی افزود: تاكنون هفت هزار و 100 پناهجوی غیرقانونی افغانستانی كه از مرزهای ایران وارد تركیه شده اند، به كابل بازگردانده شده اند و پیش بینی می شود كه در پایان هفته پیش رو، مجموع پناهجویان بازگردانده شده به كابل به حدود 10 هزار نفر برسد.
وی بیان كرد: دولت تركیه برای مقابله با هجوم پناهجویان غیرقانونی افغانستانی به كشور تصمیم به احداث دیواری به طول 144 كیلومتر در مناطق مرزی با ایران گرفت كه تاكنون عملیات دیوار كشی منطقه ایغدیر پایان یافته و تا ما دو ماه آینده نیز بخش استان آغری این دیوار به پایان خواهد رسید.
وی تاكید كرد: با پایان یافتن و تكمیل دیوار در مرز با ایران، هم از تردد بسیاری از عناصر تروریستی در مرز جلوگیری می شود و هم از ورود 2 میلیون پناهجوی افغانستانی كه رغبت آمدن به تركیه را دارند، ممانعت خواهد شد.
مقامات تركیه همزمان با آغاز روند بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به كشورشان طی اظهاراتی مدعی شدند كه حاكمیت تركیه هیچ دشمنی با مهاجران افغان ندارد و رفتاری مشابه سایر پناهندگان با آنها انجام می شود اما همزمان با ورود پناهجویان غیر قانونی افغانستان، شمار زیادی از تروریست ها نیز وارد تركیه شده و امنیت ملی كشور را به خطر انداخته اند و به همین دلیل، دولت تركیه با اتخاذ تدابیری مجبور به بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به كشورشان شد.
بكیر بوزداغ معاون نخست وزیر تركیه نیز چندی پیش گفت: ما هیچ رویكرد منفی نسبت به برادارن افغانستانی خود نداریم اما مهاجرت‌های غیرقانونی هم به امنیت آنها و هم برای امنیت كشور و مردم ما آسیب می زند و مجبور به اتخاذ تدابیر لازم هستیم.
همزمان با آغاز اقدامات دولت تركیه برای بازگرداندن پناهجویان افغان، بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه در كنفرانس مطبوعاتی در كابل اظهار كرد: عدم ثبات و بحران داخلی در افغانستان و وقوع جنگ در سالهای اخیر در سوریه و عراق، باعث هجوم سنگین پناهجویان این كشورها به تركیه شد كه در میان آنها شمار زیادی از تروریست ها نیز حضور داشتند و جامعه ما را با مشكلات و تهدیدات امنیتی مواجه كردند.
به گزارش ایرنا، اتباع افغانستان با گذر از مسیرهای غیرقانونی شرق تركیه، وارد این كشور شده و از طریق تركیه راهی كشورهای اروپایی می شوند.
خاورم/1905